onsdag 7 oktober 2009

KLASSIKER --- en av de omistliga motortidningarna. Den står i en klass för sig, tillsammans med Riksettan, och på fredag --- nu blir det reklam --- kommer Klassikers mest eminente skribent, Claes Johansson, till Johannas café i Yxefall utanför Kisa. Start 19.00. Claes, född i Kisa 1967, är en av Sveriges bästa skribenter i sin genre. Han och Sten Berglind går utanpå det mesta. Läs till exempel om Claes möte en Saab Sport från 1965 i det alldeles purfärska numret av Klassiker. Du måste inte älska bilar och motorer för att bli hänryckt. I nya Riksettan medverkar Sten Berglind. Jag kan knappt bärga mej.
BRORSAN OCH JAG gästade Stens lya i Stockholm sommaren 2008. Tvår rum och kök: Jukeboxar i hörnen, där andra har hörnskåp, filmaffischer (original!) på väggarna, skivspelare, vinylskivor i tusental, Elvis-bibliotek, osv, osv. Jag vet inte hur Claes bostad i Stockholm ser ut, men det ska bli kul att höra honom berätta om uppväxten i Kisa, arbetet på Klassiker och Retro och om arbetet med att skriva kultboken Tretti knyck.

JAG TRYCKTE Sten Berglinds näve. Samma näve som tryckte Elvis hand 1974. Stort.

7 kommentarer:

Helena sa...

Ja trots avsaknad av motorintresse så blir jag intresserad. Roligt med "kulturella" träffar på caféet. Hoppas det blir flera gånger med sånt. På fredag är jag upptagen -- måste öva på min japanska.

Ang. kommentaren om skatt.
Ja nu går Alliansanhängarna på högtryck ! Pinsamma.

Torbjörn sa...

JORÅ, Helena, det kommera mera: Fredag 13 november Fredrik Frallan Jonsson med gitarr och första onsdagen i december är det Gerda Anttis tur. Lycka till med japanskan och ha det utmärkt väl, du högädla bedårande drottning af Mjölby.

Anonym sa...

Sten Berglind är kult.

ROCKABILLYREBEL sa...

Ta ner Stone Berglind till cafet då kommer jag.

Rolf Bushi sa...

Mercan på bilden är en 220 SE från 1965 på 88 hk. Hade rullat 16 910 mil vid senaste besiktning 090609.

Monica sa...

För min del så blir det en kulturell träff med Håkan Nesser på biblioteket i Boxholm i kväll

Åke sa...

Köp en ost till honom.