tisdag 13 juli 2010

33 grader. Sprang i går kväll, vid halv 10-hugget. Undrade varför jag svettades som en piskad galärslav. Kom på att det det var 23 grader hot. Bra sätt att gå ner i vikt på. Inger har problem med BH-bågarna (se kommentar under mitt senaste inlägg), det har inte jag. BH-banden förr i tiden: Knepigt knäppa att lossa. Men till slut lossnade de, och i bästa fall satt lusten kvar.
Éfter att ha läst Lee Childs senaste ångade jag omkring som en osalig ande. Så som den gör som inget har att läsa. Då mindes jag plötsligt boken jag fick av en förtjusande äldre dam i Kisa: Irving Stones Han som älskade livet, om Vincent van Gogh. Har läst halva boken. Ångrar inte en rad.
Snart till caféet. Känns helt tomt på syre här inne. I går trodde jag att jag drabbats av värsta kåtslaget, men det var värmeslag.
PER HALLSTRÖM frågar sig hur Aftonbladet behandlat Littorinaffären om en S-minister spelat huvudrollen. Säga vad man vill om Aftonbladet, men tidningen är konsekvent. Minns de s k affärerna som föregick valet 2006. En handlade om fackbossar i Byggnads. Men lite knepigt känns det att Correns ledarsida inte behandlat Littorins avgång med en rad.
Drick mucho mycket..... vatten alltså.

42 kommentarer:

Rolf sa...

Vincent van Gogh, var en konstnär i min smak. Har bl a sett en intressant dokumentär om honom.
Han hade väl hört så mycket skit i sina da´r att ett öra ramla av.
Jag har en olja hemma, föreställande hans 50 miljoners solrosbukett. Det är bara en namnteckning för mycket på den, som sänker priset något. Den som målat av tavlan. Han har även lagt in VVG namnteckning i vasen, precis som på org.
Oljan är otroligt vacker och mycket lik org. Jag vill njuta av att titta på våra tavlor och dom blir inte finare, p g a prislappen.
Läste nyss i Antikvärlden att en Picasso sålts för 350 miljoner dollar.
Kom att tänka på nåt helt annat nu. Vi hade alltid smeknamn på våra låtar vi spelade förr om åren.
Moonlight serenade = målar´n säger nej.
Vi möts igen spelade vi så ofta, inte minst på begäran, då blev namnet istället Vi nöts igen.
Det fanns en fin låt "The breeze and I" som vi döpte till "Tvålen och jag"
Strangers in the night= Strängnäs i natt.
Förra vecka var vi och hälsade på Ragnar i hans(fd) café i G:a Lkpg och lyssnade till Clas Löfgrens orkester. Bra sångare, men nån Sjögren blir han aldrig.

Inger sa...

Nu har ju Correns ledarskribenter vaknat till, angående Littorinaffären.Men ack ack ack så försynt och försiktigt dom uttalar sej i den här artikeln,och så förstående dom är!
Utom när dom skriver om "det röda lägret"där dom säger att Mona Sahlin slår på stora trumman!
Jag säger som Tobbe:Tänk tanken att det gällt en rödgrön minister!

Helena sa...

Ledarsidan skriver "När politiken inte håller måttet" så smutskastar man motståndarna istället.
Jag skrattar och kan knappt sluta.
Läste om Facebook gruppen som startades av Moderater i Småland (tror jag). "Förtalskampanj mot Mona"
Mycket moget ! Vad kallar M sådana tilltag ?

Det är för sorgligt att i C läsa sån här skit rent ut sagt. Har pratat länge om att säga upp C, nu är det dags.

Inger sa...

Moderater i Småland?Finns det såna där?Och har dom facebook?
I min ungdom bodde jag ett par år i Småland och då fick jag den uppfattningen att alla där är Kristdemokrater.
Bevare dej väl,Angel,där var tält o bönemöte i varenda buske,och vi(vi, var jag o mina syskon,dom enda som inte var religiösa)smög i terrängen utanför tälten och härmade tungomålstalarna.
En o annan religiös slagdänga lärde vi oss och gick hem o sjöng för farsan,som var ateist.Alla mina pojkskolkamrater hette Daniel,David,Jakob o Esau.
Flickorna hette Maria,Bodil,MAUD o Ester.Jag heter Inger,snacka om ickebiblisk!
Är det så att
det finns Moderater som har facebook i tungomålslandet, som är involverade i en kampanj mot Mona, då bör dom tänka på skriften:Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa!
Med andra ord:SNACKA INTE SKIT!

Rolf sa...

Undrar hur Vincent van Gogh?
Enörad troligen.
Livet är inte bara sol o bad, det är blogg också. Wake up dreamers.

Inger sa...

Kommer just från en skogspromenad.
Blev träffad i huvudet av en kotte.
Och jag som gick ut i skogen för att jag inte ville träffa en kotte!

Rolf sa...

Den var bra Inger. Kotten ville tydligen träffa dig.
Trevlig helg på Er bloggare och annat löst folk.
Snart bär det av till svågern i Sjögestad igen och karaoke till grannarnas förtret. Lite Wiispel/dart efter grillen sitter också bra. Man kastar så bra efter ett par whiskypinnar. Det kan också bli en spader på verandan till slut. Chicago brukar vi spela. En form av poker med 3 köp. Sköt Er. Jag känner en som sköt sig han dog.
Sista osten gick åt igår på grillköttet, så hoppas att Tobbe kommer till staden snart.

Inger sa...

Har just lyssnat och sett på The King,som Tobbe lagt ut på Face book.
Det är annat än tältmötena i Småland det!
Jag säger bara:GLORY!!!
Lägg gärna ut den här också snälla Tobbe!

Rolf sa...

Håller sig osten i kanten än Tobbe?
or not

Anonym sa...

Dvala råder tydligen!

Trött sa...

JO, men visst................

Anonym sa...

Hitt på nåt!

Trötter sa...

Ja ork int

Anonym sa...

Koskit!

Inger sa...

Ge inte upp nu Anonym o Trötter!
Att ge upp är inte bra för hälsan.
Tobbe kommer väl tillbaka när han har repat sej från "kåt eller värmeslaget",vilket det nu var?
Själv minns jag knappt några sådana upplevelser,men jag kan ju fortfarande känna att det hettar till emellanåt.Särskilt den här sommaren.Ibland hettar det till så jag måste gå till sängs,ta en toy o tat lugnt.
Inte fanken ger jag mej ut o springer som "somliga".
Att motionsspringa i värmebölja är inte bra för hälsan!
Bra för hälsan är heller inte BLÅST och ALKOHOL.
Personligen tycker jag blåsten är värst!

Anonym sa...

Att va´ blåst är absolut inte bra för hälsan.
Alkohol och andra hål, kan vara bra för hälsan.

Rolf sa...

Det kan bli en LF i morgon, för att hålla Era hjärnor igång. Annars blir Ni helt förtappade, Era bloggvrak.
Förstapriset kan bli en ost.
Om Ni har hört att det finns or i ost, så har Ni jävligt bra hörsel.
Jag har aldrig hört dom.

Rolf sa...

LF..Vet Ni vem som uppfann steppdansen?
-Jo en familj på 12 pers, med en toa.
Skämt åsido, som frukthandlar´n sa. Nu den riktiga.
Söker en skådespelare, som kanske föredragit planeten Pluto, om han fått välja.
100 år innan han föds, började året en torsdag eller en tisdag. Samma år dog Oscars pojke Hjalmar.
Hans pappa kom från en stad som blev till 600 f kr och då åt man nog inte pizza.
Hans genombrottsfilm har med en frukt att göra och han var inte deppig över rollen. Lycka till

Ännu tröttare sa...

JOHNNY DEPP

Rolf sa...

Trötter deppa inte men det var fel.

Ja deppar inte sa...

Dä ante mej!

Inger sa...

Hej Rolf!Vad jag förstår så söker du en skådespelare (vars far var Italienare) som blev väldigt glad över att få rollen i den här filmen.
Frukt finns i många filmer,jag kan nämna en promille:
Gilbert Grape
Chocolat (cacao)
Kalle och chokladfabriken
Vredens druvor
Äppelkriget
Ciderhusreglerna.
Jag kan inte svaret!
Ost är gott,har just avnjutit en bit Bavaria Blu,en bit Fransk Brie och ett glas Rioja.Tur att jag KÖPTE lite godsaker i ostdisken,för VINNER dom gör jag ju inte!

Rolf sa...

Välj en promille av dina förslag, så blir det kanske rätt.

Inger sa...

Ska man gissa på Tobey Maguire, allas vår Spiderman?
I så fall Ciderhusreglerna.
För övrigt en MYCKET bra film.

Rolf sa...

Fel fel fel, du har med svaret i dina antaganden

Rolf sa...

Inger, begraper du inte vad jag menar.

Inger sa...

Efter att ha fått en riktig regnskur över mej beGRAPE jag.
Leonardi Di Caprio!

Rolf sa...

Lite Titanickänsla kanske, när man tar sig vatten över huve´t.
Rätt Inger. Tobbe har fryst mina ostar och jag ska se om jag kan ordna en till dig senare. Jag blev vassle att du skulle klara´t till slut.
Om det inte regnade så förbannat, skulle jag ge mig ut o löpe. Jag får lä hyvle av en kant på den gamle ikväll.

Inger sa...

Tack! Ost, i alla dess former, är något jag alltid älskat.
Bardomens Raketost,Svesia och som man sa:Gräddost.
Ungdomens fester med knäcke,räkost och Kvibille grönmögel.
Giftas:Mest var det Ambrosia,hushålls eller Herrgårdsost i vårt unga hushåll.
Semestertripp med P.V:n till Norge gav oss mersmak till Jarlsberg.
70talet kom med de Danska:Hawarti,Danbo och Svarta Sara.
Och sen har dom bara ramlat över mej:Bel paese Boursin,Gorgonzola,Brie,Creme Chateau,Bavaria,Västerbotten,Emmentaler Cheddar och mitt senaste begär:Stekt eller grillad Hallomi.
På tal om Cheddar.
För inte så länge sen stod jag i kön till ostdisken.Före mej att handla är en proper herre som frågar efter Whiskeysheddar.
Jag vet inte om det blev för mycket she:ljud eller om han glömt Coregan,men han blåste i alla fall ut sin undergom(när han sa Cheddar) slängde snabbt in den igen,efter att ha fångat den någonstans i knähöjd.
De omkringvarande ,som såg det här, tittade åt ett annat håll och höll god min.
Men jag blev förstås(som vanligt)så full av skratt att jag var tvingad att gå därifrån och fick köpa färdigpac
kiterad ost.
JAG VET!!!Det är inget att skratta åt,men kan någon tala om för mej:
Vad GÖR man med skrattet som bara kommer utan lov? Ett skratt, som fler än en gång har tvingat mej att be om ursäkt!!
Dottern och jag var och kollade rean igår.Vi hittade två stycken jättesnygga klänningar.En blommig med grå detaljer och en grå med blommiga detaljer.Va snygg,va häftig,ända till att vi kom på att det var samma klänning.Fast en av dom var ut o in!!!!!
Det skrattet ber jag inte om ursäkt för!

Rolf sa...

En intern nekas att baka bullar i finkan! Urlöjligt!
KVA kan väl sälja bullarna med reklamen Bullar du fängslas av.
Dom vill ha koll på JÄSTEN. Jag tror det är GÄSTEN, dom vill ha koll på.
Sätta mäsk!!! Vem skulle inte känna den lukten.
Finns det inte viktigare saker fängelsevården kan ägna sig åt.
Låt karl´n baka för tusan.

Inger sa...

Jag reagerade också på den där jästartikeln.Så satans löjligt!
Jag antar att han inte bett om kilovis med jäst?
När jag bakar räcker ett hg.till 100 bullar.
Och skulle han använda jästen till nåt annat,så skulle det ju märkas på bullarna.
Löjligt var namnet!!!
Jag håller med:LÅT KARLN BAKA!

Åke sa...

Självklart, han har ju ändå hamnat i baklås.

Rolf sa...

Varför får han inte baka bullar, när han redan gjort rån? Undrar om han kom över mycket deg? Smet gjorde han också.
Kanske en hallongrotta att gömma sig i.
Ugnen rymmer ju en hel del och internerna också.
Bullar med selleri

Rolf sa...

Förresten är det väl hans enda chans att va´på kanelen.

Rolf sa...

Jag tycker att han ska baka en butterkaka på surdeg till fängelsedirren.
Spandauer är väl också lämpligt att baka i ett fängelse.

Inger sa...

Vad fyndiga ni är,Åke o Rolf,så här på onsdagförmiddagen!Jag skrattar gott!
Tänkte berätta om när jag gick som elev(inte som en lev nu Rolf!)
på Rättspsyk i Vadstena,för ganska många år sen.Där bakades det så det stod härliga till!Både bullar
och rågbröd.Och där fanns ju också,verkligen,en å annan som kunde sätta mäsk.Men det hörde jag aldrig talas om att man gjorde.
Men på en servett har jag ett recept,från den tiden, på en god chokladkaka,som en av killarna bakade.(typ kärleksmums).Han hade inget namn på dom.
Jag kallar dom "Mördarkakor"

Rolf sa...

Risken är ju att han tar fil i degen.

Rolf sa...

Federalpedofil och polischef Göran Lindberg´s advokat, vill att åklagaren tar hänsyn till Lindbergs ålder(64), vid bestämmande av straffet!!!
Tog Lindberg någon hänsyn till åldern på sina offer?
Såga av hans batong för gott.

Inger sa...

Döm honom till livstid direkt!
Och så kan man hoppas att han inte begär resning.
Det har han haft tillräckligt många gånger!

Åke sa...

Det med resning var bra Inger.
Straffet blev också passande siffror 6 år 6 månader.
Han är ute efter 6 och det har han varit länge.

Rolf sa...

Morgondopp i Hultsjön satt fint.
Lite ont i hårrötterna efter gårdagen med oxfilé, nystekta kantareller och stekt färskpotatis. Glass och jordgubbar och lite bögkonjak(Xanté) slank också ner i foderlucka. Så bra vi sjöng karaoke efter det(vi har inte frågat grannarna) Erling Sandberg bor nästgårds. En riktig träskalle, det sågspå´n. Skämt åsido, jag har målat hans sommarstuga nere i Loftahammar. Jag strök taket av brasiliansk furu. Vet Ni vem som hämtade mig på pråmen iland?
Rolf Axén, men det var inte jag. Min namne som tyvärr gått ur tiden. Vi spelade fotboll i Hemgårdarna tillsammans. Snart blir det chicken nuggets från Lidl, som vi sköljer ner med någon Rioja eller så.
Vann biljetter till LHC-Frölunda i Mjölby 11 augusti.
När Tobbe behagar dra igång FF, har jag en dvd som pris, Göta kanal 3.
Sitter just nu och spånar på den nya tv-serien jag blivit ombedd att skriva av producenten till GK3. Det blir 13 avsnitt à 30 minuter med namnet "Kronofogden". Det blir samma producent som gjorde mäklarna, med Kjell Bergqvist/Cecilia Frode.
En utmaning verkligen men ett avsnitt är klart och har fått godkänt av producenten. Skål på Er dönickar.

Inger sa...

Roligt Rolf med Kronofogdeserien.
Såg ju (mycket road)Mäklarna.
Attans rolig serie med förträffliga skådespelare.Hur länge dröjer det innan man får se dina spirituella ordvändningar och fyndigheter i T.V? Ett år eller Två?I vilket fall,roligt ska det bli!
Jag har varit ute och cyklat ganska långt,både i går och i dag.Jag är ,till följd av detta,jädrigt öm i baken,eller kanske snarare frammen.
Jag trodde,efter många sommarmil,att mina ädlare delar skulle vara mer härdade och liksom inte skulle bry sej om hur mycket dom nötte mot sadeln.Men idag blev det tydligen för mycket.
Jag kände mej som något av en STÅLMAN när jag sträckte ut med tramptagen i motvinden.Men ikväll känner jag:LÄDERLÄPPAR har jag inte! ÄN!!!