fredag 29 maj 2009

The Hub Caps, Vadstena & EU-valet

ROCKABILLY är kultuarv. Alltså värnar The Hub Caps om museijärnvägen i Vadstena. Tommy Palmqvist (S), Caroline Unéus (M) och övriga styrande politiker vill riva upp bangården från 1888 och omvandla stationsområdet till bostäder.
JONAS HOLMBERG, gitarrist och sångare i The Hub Caps, ett av Europas bästa rockabillyband, har fikarast när jag når honom. Jonas är byggnadsarbetare när han inte lirar rockabilly eller lever familjeliv. Vi snackar om nostalgikvällarna, de numera magiskt magnifika onsdagskvällarna sommartid i Vadstena. The Hub Caps inleder alltid. Jonas, Ricky Johansson och Igor Slootman repar för fullt. "Räkna med många tåglåtar", säger Jonas.

– JÄRNVÄGSOMRÅDET är snart det enda område med arbetaranknytning i Vadstena, annars är det mest helgon och kungar.

– Så The Hub Caps gör vad vi kan för att agitera för museijärnvägen.

TÄNKBARA LÅTAR onsdag kväll: Mystery train och Waiting for a train. Plus Train kept a-rollin´. Förstås. Finns Tommy och Caroline bland publiken?

THE HUB CAPS är hetare än heliga Birgitta. "I år är det helt hysteriskt, vi är fullbokade till november. Vi spelar så mycket vi orkar, alla har ju vanliga jobb vid sidan av."

EU-VALET nonchaleras inte av de rytmiskt rullande navkapslarnas frontfigur. "Klart jag röstar", säger Jonas. Sen får han fika i fred. Jag läser vad en av hans kollegor inom Byggnads skriver. Bloggen heter Utsikter från ett tak/byggarbetarblogg. Författaren beskriver bland annat hur 300 byggjobbare i Stockholm tar sig ut till Vaxholm för att förtidsrösta i EU-valet. Vaxholm. Namnet äger stor symbolisk kraft och symboliserar arbetarnas kamp för likvärdiga villkor. Ska EU bli ett ett folkligt förankrat projekt vill det till att den fria rörligheten får en vidare dimension och omfattar mer än kapitalets rätt till profit. Byggnads kamp för kollektivavtal och rimliga anställningsvillkor är en kamp för folkets Europa.

GRATTIS, GERD STENBERG och Svante Valfridsson, Linköping. Paret gifte sig den 6 maj i Graceland Wedding Chapel i Las Vegas. Sånt vittnar om gott omdöme. Jag funderar ibland på att skilja mig. Så jag får chans att gifta om mig. I Las Vegas. Eller Memphis. Frugan och jag vigdes 1977 i Kapitelsalen i Vadstena. Vad nu det betyder. Att gänga sig i en lokal som en gång tillhörde munkklostret. På den tiden existerade inte The Hub Caps. Synd. TVÅ TIPS: Evert Larsson´s Diversehandel i Vadstena och http://www.kryssafarm.se/

1 kommentar:

Shakespeare sa...

Hallå igen, nu är det bra fart på Bloggen, fortsätt så.