måndag 26 april 2010

KOM ÖVER en bunt filmstjärnor, med en hel hoper Brigitte Bardot, och Presleydenten slungades 40 år tillbaka i tiden. Till 1960. Året som öppnade hans ögon. Jag var 10 år och upptäckte Elvis, åsså alla ursnygga brudar: Brigitte, Marilyn Monroe, Lill-Babs, åsså hon som ibland visade sig halvnaken på balkongen. Vi visste att det fanns "såna där" tidningar, å så plötsligt en dag kom någon i tuffa gänget sättande med just en "sån där"-tidning. Vi höll på att gå upp i limningen. Sen brakade allt ihop. Det visade sig vara en tidning med och för bögar. Vi nästan spydde.
Var det nu tv visade Prärie? Jag tror det. Riktiga män. Tysta och starka och dammiga. Inga såna där. Jag fick post från USA. Ett foto från Floyd Paterson. Jag visste att jag antingen skulle bli proffsboxare eller kofösare. Vi öppnade dörren för tant Wettegren och de andra och fick en 10-öring för besväret. En påse jordnötter kostade 25. Där, i Hansens kiosk, skymtade vi "dom där" tidningarna. Såna vi inte fick köpa. Vi funderade på inbrott. Det stöp på att vi inte fick va ute så länge att det hann bli mörkt. Mammas postorderkataloger var ett substitut men bättre än ingenting. Ryssarna skickade upp Sputnikar, Draken vrålade över lekplatsen och hon på balkongen visade sig allt för sällan.

4 kommentarer:

Rolf sa...

Tobbe, samlar du på filmisar, eller är dom till salu.
Jag använder dom till en väldigt kul grej. Kan berätta mer.

Rolf sa...

Tobbe, samlar du på filmisar, eller är dom till salu?
Jag använder dom till en kul grej. Kan berätta mer sen.

Inger sa...

Go middag Tobbe!Hur står det till med matematiken?

Inger sa...

Och förresten bodde ju jag i Vadstena när du var 10(om jag nu räknar rätt),men jag hade ingen balkong!