lördag 28 april 2012

GREAT FIGHT & Frida still Champion of the World. Serrano var betydligt bättre än då jag såg henne på youtube, en riktig fighter, men Frida Wallberg är bättre boxare.
Vilken stämning! Jag har varit på några ishockeymatcher å aldrig har jag upplevt atmosfären så het å kokande som under proffsgalan på fredagskvällen. Jag gläds över två saker, dels att hemmaboxarna presterade bra, med ett undantag, dels att jag behärskar poängräkningen än i dag. Mina domarröster avvek från de officiella domarnas röster endast vid en match.
Huvudmatchen: Jag var aningen orolig efter två ronder. Amanda Serrano drev Frida Wallberg framför sig å pumpade hårda kroppslag i närkamperna. Frida lyckades inte göra det hon måste, dvs boxas på halvdistans å hela tiden vara i rörelse.
Tredje ronden: Nu börjar Frida hitta rytmen. Slår flera fina kombinationer å stoppar Serranos attacker med resoluta konringar. Ronden jämn.
Fjärde-femte-sjätte ronden: Fortsätter som den tredje. Nu är Frida med i matchen å tar ledningen efter upprepade å välriktade slagserier. Serrano vill hela tiden driva Frida framför sig men Puertoriciskan träffar betydligt mer sällan än sin motståndare.
Sjunde ronden: Fridas klart bästa. Hon dominerar fullständigt.
Åttonde ronden: Börjar med att man sitter å tänker att nu kan Frida vinna på knock. Då visar Serrano vilken suverän fighter hon är. Hon boxar mer målmedvetet, inte så yviga slagserier. Hon vinner ronden.
Nionde å tionde ronden: Frida boxas på säkerhet. Behärskar scenen. Serranos furiöst frenetiska attacker känns inte alls farliga.
--- The greatest female boxing fight ever, sa speaktern Olof Johansson i ringen efter fajten. Stämmer säkert. Du minns väl oraklet Johansson från Tiotusenkronorsfrågan. Han tävlade i ämnet Professionell Boxning. I andra ringhörnan stod författaren Torbjörn Säfve. Johansson vann på poäng. Men har du inte läst Säfves Battling Siki har du gått miste om nåt.
Lillpojken å jag firade Fridas triumf på MacDonald´s.

6 kommentarer:

Håkan Lindgren sa...

Bra sammanfattning av matchen mellan Frida och Serrano, du borde fått skriva i Corren istället för han som skrev nu. Enastående bra gala och kul med så stor publik, särskilt blandjingen mellan unga och äldre och svenskar och invandrade.

Anonym sa...

såg fajten på tv, tänk om kostymtöntarna på lhcs matcher kunde va lika heta som publiken på boxningsgalan

Rolf sa...

Det var hett på Tyrol och Grönan går kväll också. Skifs/Norman gjorde sista showen för säsongen, men återkommer den 14 september. Dom kan jag varmt rekommendera. En sväng till Fasching och sen Bishop Arms, gjorde kvällen fulländad. Nu är vi hemma igen och tar oss i brasan i morgon. Jag längtar så...det är alltid skönt att vara en bit in i Maj. Varför bara en bit förresten.

Inger sa...

Hade gärna sett Skifs/Norman,får väl rikta in mej på höstsesongen.Jag var också på Bishop Arms igår.Fast i Linköping.
Ikväll har jag sett Per Morberg på Gotland i"Den stora matresan".Han är inspirerande,kunnig o fräck! "Här går det undan,som Jesus sa,när han tratta på archlet nedför Oljeberget"!
Sa alltså Morberg ikväll,när han rörde i sina grytor.
Det blev: Vit sparrissoppa,Luffarbiff o Saffranspannkaka.Så gott!
Nu tar jag en knäckemacka!

Rolf sa...

Ett förtydligande. Maj tycker om det också.
20.15 Tannefors sluss, välkomna!

Rolf sa...

Per Morberg tycker jag är ett äckel i köket.
På tal om Bishop, så kommer Martin till Tannefors ikväll också.