tisdag 20 september 2011

Det här är det närmaste Presleydenten kommer Undersökande Journalistik. Soligt sval å smekande måndag i går, Torbjörn Lindqvist å jag tog en tur till trevliga paret Björk utanför Kisa för att kolla in deras Chevrolet från 1931. Första gången jag såg den var när Stig å Valborg parkerade läckerheten vid Johannas Café.
I november fyller Chevrolet 100 år, alltså passar det att uppmärksamma bilen på Correns motorsidor.

Kul med Chevan, föresten. De här åren förknippas ju annars mest med Ford.

Förkylninga kom å gick. Frugan smittade mig. Hon kunde inte babbla på två dar. Härligt,. tyckte jag. Det ficck jag tillbaka i fredags å i helgen. Jag lät som Lee Marvin, I was born under a wondering star.

Gör ont att ta in: Nyheten om mamman som misstänks att ha mördat två barn.

Anders Borg eldar på i vanlig stil å utmålar allt i överdrivet svarta färger. Men sånt tycks gå hem. En majoritet av svenskarna anser uppenbarligen att vi måste hålla i pengarna så till den milda grad att vi avstår från att investera i ny infrastruktur. Minns vad Ulf Adelsohn sa: Sverige har Europas bästa statsfinanser och Europas sämsta järnvägar.

Om det verkligen är så illa som Borg påstår --- ja då finns det ännu större anlening att investera i järnvägar och vägar, å att höja ersättningsnivåerna i arbetslöshetsföräskringen. Det senare plussar på konsumtionen och har enligt nationalekonomer som Joseph Stiglitz hög multiplikator.

Värst är det förstås i USA. Barack Obama föreslår det självklara, högre skatt för de rikaste, å republikanerna börjar gasta om "klasskrig". Herregud!

Inga kommentarer: