torsdag 8 september 2011

FrajdäjFrågan finns i inlägget längre ner. DöSvår. Ulrika Marken idag. Solen jublade å gjorde saltåmortaler. Nu regnar det. I morrn väntar kiropraktorn. Ryggen klart mycket bättre, nu höften. Svårast: Att sitta. Nästan varenda jävel på Corren har höj- å sänkbart skrivbord. Inte jag.
Köpte t-shirt till Wilhelm: "Om du tycker att jag är tuff ska du se min morfar."
Köpte höstblommor. Minns inte va de heter. Såna där runda stora. Monica kom fram å hälsade. Trevligt. Fattade jag rätt åkte hon buss. Monica är ingen höstblomma, hon är en ständigt blommande Vårblomma.
Saab snart i konkurs. Min enda Saab var en 900 från 1979, om jag minns rätt. Gick som morfars klocka. Körde massor av mil eftersom jag, som då var ordförande i Fabriksarbetareförbundets östgötaavdelning inklusive norra Småland å under några vintermånader hoppade in som förhandlande ombudsman. Saaben gick från tidig morron till kväll. Det här utspelade sig vintern 1985/86. Jag besökte Leca i Borensberg, stenhuggerierna utanför Tranås, stora plastfabriken i Norrköping, Reijmyre Glas i Rejmyre (jo, just där faktiskt), tvätterier i Linköping, med mera med mera. Inte så länge sen -- men ändå så ofantligt långt borta. En helt annan verklighet.
Rolf kommenterar dubbelmordet under ett tidigare inlägg. Hans tes kan inte avfärdas, lika lite som nån annan, men nog är det besynnerligt att just ritualmordtesen inte kommenteras mer på de sajter där svenska ouppklarade mord ständigt kommenteras. Jan Hjerpe, islamologen, har varit inne på det, i övrigt råder tystnad. Jag tvivlar. Polisen uppger ju att de kört spåret "det har med pojkens far att göra" i botten.
Nu anlände det första svaret på FredagsFrågan. Avsändare: Sven Larsson. Svensson svarar rätt. Jag är impad.

12 kommentarer:

Inger sa...

Angåeende dubbelmordet kan jag inte tro att det har något med
ritual och beställning att göra.Vilket land vågar köpa en så ung mördare?För han var ju väldigt ung,enligt den dödade kvinnan.
Man önskar att detta brott ska klaras upp ,så de anhöriga får vetskap, lugn och ro!

Rolf sa...

Ung o ung...kan man inte vara det,för att mörda för pengar.
Jag tror på det jag säger och enligt polisen, så är det spåret kört i botten. Grilla pappan ytterligare, så kanske dom får svar, men det sitter naturligtvis långt inne. Vem vill vara upphov till sin sons död?
Jag tycker ändå att det är fel av polisen, för att skylla över sin egen oduglighet, och ingjuta berörda i falska förhoppningar och låtsas att dom är på väg att lösa detta dåd. Sanna mina ord, så länge jag lever, det kommer aldrig att lösas.

Inger sa...

Jaha,så gick min TV åt fanders ikväll!Mitt under vädret i Rapport 19.30.Förvånar mej egentligen inte,vi har haft den apparaten i säkert 20 år.Kanske mer.Nu är det ju så att vi har en apparat till.Eller rättare sagt,maken har en till.Men den apparaten tar inte in något annat än fotboll.trav och OS o sånt.
Min apparat var lite kulturell,lite humoristisk,lite nyhetstörstande och lite nostalgisk.
Må den vila i frid!Jag tackar Himlen för att lukten från bränd plast fick mej att reagera.
Tvingar med mej idrottsfantasten till TV handel i helgen!Dom har säkert nån apparat,som inte bara levererar sport?

Torbjörn sa...

INGER -- jag får koncentrera på mig idrott när det gäller FredagsFrågan i fortsättningen. Dröjer inte länge förrän du behärskar varenda gren (inklusive Sven, han med extrabenet).

Rolf sa...

Polisen griper efter halmstrån. Ritualspåret är ju naturligtvis en dead end och gäckar bara polisen och kommer aldrig att lösas. Palme blir skjuten framför ögonen på sin fru....ingen gripen. Hur jobbar polisen egentligen? Dubbelmord i centrala Lkpg.
Jag tycker att dom invaggar dom efterlevande i falska förhoppningar. Sätt blåslampa på pojkens pappa istället, för det här larvet. Ett löjes skimmer vilar över hela utredningen och Staaf och hans gäng, kan nog ägna sig åt mer viktiga arbetsuppgifter, som kanske har en chans att klaras upp. Man lämnar väl inte en mössa/dna och mordvapnet om man inte är övertygad om, att det aldrig kommer att ge polisen något spår i alla fall. Någon har sett en blödande busspassagerare samma morgon! Det skulle bara en riktig amatör utsätta sig för. Amatörer var ordet. Vi snackar om ett utsänt proffs, som ville ge pappan ett meddelande, om att det är dax att betala sina skulder.

Rolf sa...

FF, den klubben kommer man inte med i, tack o lov. Väldigt svår fråga.
Frun till gubben om ett korsord,
- ett djur på 2 bokstäver?
- Inte ä de koa och inte soa, kanske e ap.

Vårblomma sa...

Handlar FF om idrott??? Då är det lika bra att lägga av mäddäsamma. Och nu har jag missat Skäggetorps PRO-möte med gratisfika p.g.a. gööglande efter rätt svar på FF.
Ulrika marknad var som vanligt en mysig marknad, men när jag åkte hem med bussen så möter vi ett arbetsfordon som klipper vägrenen, va smart!!! Den dagen på året som det är som mest trafik mellan Vickingsta och Ulrika..

Rolf sa...

Snarare tvärtom vårblomma, inte idrott och du Inger, om det skulle vara en vanlig/svensk ung amatör, som slänger mössa med dna och mordvapnet, så är det ju ändå skämsigare att polisen står maktlös. Det ska inte gå att begå ett dubbelmord i centrala Lkpg och sen bara gå upp i rök. Bara ett proffs klarar det. Det gör ju också att man utesluter Christer Petterson i Palmemordet, eller hur?
Om dom löser dubbelmordet i Lkpg, ska jag äta upp MIN luva.

Rolf sa...

Fixade nyss fredagsnöten i Radio Östergötland..lätt som en plätt!
Ragnar Dahlbergs mamma, Tingstad/Sandviken/Krokek.
Jag känner ju Ragnar efter deltagande i Café Nrkpg under många år, med Max Rogers. Jag kunde ju inte gärna ringa och fråga honom. 15 oktober ska Ragnar och jag jobba tillsammans, på Bergstens 9, 50 års jubileum, på B-salen i Lkpg. Är Ni intresserade av att delta, så gå in på deras hemsida www.bergstens.se , tror jag och anmäl Er. Det blir en oförglömlig kväll. Jag står för musiken i alla pausar, som inte lär bli så många.

Rolf sa...

Snart partaj 2 våningar ner i huset. Inte svärfar o svärmor som är på Kreta. Hustruns dotters fästmans föräldrar...krånligt eller!
Det blir poker och jag har ett par ess i ärmen. Skål för faan!

Inger sa...

Ja just det Rolf!Måste komma ihåg att skicka dej ett recept på STUVAD LUVA.

Rolf sa...

Luvad stake/stuvad lake?