fredag 25 maj 2012

CÖRRENCRÖNICA LÖRDAG

Janis Joplin jämrar sig igenom Summertime,  Eddie Cochran fyller på med Summertime blues och försommarn är en grönglittrande ocean och jag vet inte vilket som är värst: Melodifestivalen eller Melodikrysset. Jenny Wrangborg är poet och kallskänka. I går framträdde hon inför ombuden på LOs kongress. Jenny öser inspiration ur sin och hennes kamraters vardag: "Hur skulle det se ut om de som fattar besluten om vår arbetsmiljö/kom ner från sina ergonomiska stolar och/fick sätta på sig ett förkläde, en uniform, en städrock."
Organisationsgraden bland LO–förbunden före 90–talskrisen: 85 procent. I dag: 67 procent. Debatten om orsakerna är så plågsamt lågpannad att jag för ett ögonblick överväger att dubblera mitt intag av morfin. Bara för att uthärda. I stället läser jag sånt som Anders Kjellbergs Kollektivtrafikens täckningsgrad (Lunds universitet 2012). Mina slutsatser bekräftas av forskningen: Medlemstappet är till största delen en logisk konsekvens av beslut som togs av högerregeringen som häckar i Rosenbad. Deformeringen av a-kassan till exempel. Kraftigt höjda avgifter och dramatiskt försämrade villkor. Nu vill Reinfeldt att LO–facken tecknar tilläggsförsäkringar åt sina medlemmar. IF Metall har räknat på det. Blir skitdyrt för den enskilde – som enligt regeringen ska betala dubbelt eller mer för det faktiska skyddet.
Mejlkorrespondensen i samband med FredagsFrågan är omfattande. Jag ser den som en ynnest. Kul att få reaktioner från Inger i USA, Inga–Lisa i Ödeshög, Annica i Mölndal, Rune i Vadstena, med flera. När Corren ger ut korrespondensen i bokform slås alla försäljningsrekord.
Antalet mjölbönder har minskat med 13 procent sedan 2006. LRF och borgerliga politiker säger varken mu eller bu. Annat ljud i koskällan var det när sossarna styrde.
Lotta Wärlinger, Linköping – tänk att hon träffade Brigitte Bardot i Paris 1976. Stort. Hon var aupair där och då. Lotta, alltså.
LO–kongresserna förr i tiden: Ombuden presenterades i media och fick ge sin syn på saker och ting. Varför är dagens journalister ointresserade av LO–medlemmarnas villkor?
Trevlig helg & det finns annat än Melodifestivaltramset!

5 kommentarer:

Monica sa...

Torbjörn!
Stort tack för vinsten i förra FF, nu luktar det jordgubbar i hela lägenheten Å vardagsgubben min har fått läsa det myspysiga brevet som du skrev till mig, inga hemligheter här inte, men gubben vill inte ha granen i bilen, för han vill inte ha något som hänger o slänger å dinglar i framrutan (det är ju bara att acceptera) så därför så har jag tills vidare hängt granen på toan. Men det kan ju hända att jag smyger in granen i bilen nån gång. Men det finns ju andra lukter också som Igår när vi åkte förbi ett rapsfält och det luktade honung och när vi sen kom till en solig glänta med utslagna liljekonvaljer, den lukten är helt underbar, där var det perfekt att stanna och ta lite ”fika”
Svar på FF kommer senare, datorn måste få svalna av lite och jag ska sätta mig på balkongen och läsa, det är så tyst, lugnt och skönt här Skäggetorp

Rolf sa...

Varför skäller alla på Sveriges bidrag i Azerbadjan. Hon är ju så
heLOREEN, och sjunger bra.
Jag vill inte vara elak Monica, men vet du vad Skäggetorp kallades av många, för många många år sedan? Det är INTE min idé. Pakistan.
Idag vet ju alla bättre. Claes Eriksson, galenskaparna, krockar med dansen ikväll, eländes elände.

Monica sa...

Rolf.
Jag vet precis vad du menar, och vad Skäggetorp kallades förr och vad det kallas nu det vet jag också. Om inte annat så får jag reda utav personer som inte bor här.
Och din f.d jobbarkompis, som är kusin med min gubbe har talat om vad ni inom kronofogdemyndigheten har för åsikter om Skäggetorp och en del andra s.k. problemstadsdelar. Prata om att dra alla över en kam.
Men nu är det så att vi (gubben o jag) har bott i tre olika hyreslägenheter i Skäggetorp sedan 1967 på och vi har trivts jättebra på alla ställena. Och innan vi fick en modern lägenhet i Skäggetorp så bodde vi på Föreningsgatan även kallad Föroreningsgatan, så vi är ju vana att bo i slummen

Rolf sa...

Det är flera bland vår personal som bor i Skäggetorp och stortrivs där, så situationen har nog ändrats väldigt mycket. Själva åker vi till centrum 1 g/veckan och storhandlar och stortrivs med det. Mycket hellre än Ekholmen faktiskt.

Inger sa...

Visst fanns det annat i helgen än Melodifestivalstramset!Men i morse fick jag veta att vi vann!! Det var väl väldigt roligt? Det tycker nog alla utom Italien.Det var det enda landet som inte gav Sverige poäng läste jag.Italienarna har nog lyssnat till Loreen både en och flera gånger efter finalen och undrat varför dom inte hörde hur bra hon var.
Nu drömmer jag mej till nästa års melodifestival i Cloetta Center.
Så stort det skulle vara,så många arbetstillfällen det skulle erbjudas och så kända vi skulle bli,vi Linköpingsbor.
Men,vi får väl nöja oss med(kanske)
en delfinal och det är väl inte "FY SKAM" det heller?