onsdag 1 juli 2009

DOMETIC I MOTALA LÄGGS NER????

KENNY WIKSTRÖM är IF Metalls ordförande på Dometic i Motala. Han ringde för nån timma sen och berättade om de cehtrala förhandlingarna i går. Ärende: Dometics framtid. Ledningen håller fast vid tidigare beslut: Fabriken ska skrotas.
--- Helst vill de att banorna plockas ner under sommaren, säger en hårt prövad Kenny.
DET SOM SKER i Motala är så jävla skamlöst fräckt att det trotsar all beskrivning. Men som illustration till hur kapitalet styr duger händelseförloppet bra. Maud Olofsson och andra ylande alliansare härjar om att facket har för stor makt. Visst. Åk till Dometics anställda i Motala och basunera ut den sanningen. De anställda behandlas inte bättre än 20-talets statare.
FY FAN. Jag skrev tidigare i Corren att länets varselsamordnare Björn Eriksson och Jan Owe Larsson måste ta kontakt med ägaren BC Partners styrelse och förhöra sig om vad som händer. Det intresset fanns tydligen inte.
FACKEN PÅ DOMETIC kopplade in löntagarkonsult. I den rapporten skissas på flera, alternativa framkomstvägar. Till saken hör att beläggningen ökat högst markant i Motalafabriken på senare tid. Sånt skiter de ansiktslösa riskkapitalisterna i.
VAD HÄNDER med Electrolux verksamhet i Motala? Företagen delar lokaler, men Dometic står som ägare. Frågeteckenen är många, men jävligast är det förstås för dom som mister jobbet.

5 kommentarer:

Ärling sa...

Vad hade du väntat dig av J-O Larsson?
Beskrivning av vad?; Trög, kraftiga ben, rundat huvud, kort nos och korta öron. Står bara med fötterna på marken 1 gång/vecka, när han skiter, annars lever han i det blå= sengångare

Ronnie sa...

mkt oroligt på Dom.
ngt för corren att kolla upp?

Ärling sa...

Det är ju det Tobbe håller på med.

Monica sa...

Jag håller med om att det är för jäkligt!
Och det är skitbra att du rör om i grytan, du behövs i Corren, nu när vi inte har ”Östgöten” i Linköping
Jag förstår också att många var besvikna på Göran Persson.

MEN, majoriteten av oss "arbetare" röstade ju fram ALLIANSEN.
Vad var det som lockade?
Jobbskatteavdrag,
Hushållsnära tjänster,
Valfrihet = du får välja vård, omsorg mm bara du betalar själv,
för vi sänker skatterna och säljer ut

Ett väldigt fult argument som jag hörde när jag arbetade och som jag ofta hör nu från personer i min generation. Jag är ju ute och träffar en del pensionärer.
Det är: ”Varför ska vi försörja alla utlänningar som kommer hit och får allt, och alla lata sjukskrivna som går hemma och inget vill göra. När vi var unga så fick vi minsann jobba och göra rätt för oss, veta hut mm. Det är så man blir mörk "blå" rädd
Jag tror också att det är många av de pensionärer som har fått det bra nu, som har svikit Socialdemokraterna.

Det kanske är egoism som har gjort att ALLIANSEN har lyckats så bra.
SKÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA
Och så ska man ju ”Satsa på sig själv” och bli någonting

ALLIANSEN har lyckats förstöra mycket och mera lär det bli innan de har regerat färdigt
Men Reinfeldt vid EU-rodret fixar nog allt.

Nils Dacke sa...

Monica, jag håller med precis om allt du skrev. Klokt talat, spelar ingen roll vem du gillade 1959.