torsdag 14 januari 2010

1960. Så nära, så avlägset. 50 år sen. Sitter å grunnar på vad som hände, utan att fuska, å kommer på att jag fan inte minns särskilt mycket. Jag fyllde 10 år, så mycket vet jag, och tillbringade skoldagarna i S:t Persskolan i Vadstena. Lennart Sörbin var magister och Erlander statsminister. Elvis återvände till Memphis från Tyskland och toppade listorna med It´s now or never och Stuck on you, och högst på LP-listan tronade så klart albumet Elvis Is Back. Jag det det, i original.
1960. Vad vet jag mer? Några saker: OS i Rom. Morfar och mormor köpte tv inför OS, det var stort och mäktigt och så fascinerande att brorsan och jag glömde allting annat. Wilma Rudolph. Men jag kan inte minnas att jag såg Cassius Clay boxas, men jag vet att han tog guld i lätt tungvikt.
KONGO. Namnet ekade i klassrummet. Vi visste att det var ett jävla liv där nere. Men Hammarskjöld, dog han 1960? Å visst var det 1960 som John F Kennedy blev president? Å visst var det då Brian Hyland sjöng Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini. Lill-Babs gjorde den på svenska. Lill-Babs var snygg och fick oss att flåsa i kapp. Men Pin Up-klubben bildades senare.
EDDIE COHRAN avled i en trafikolycka. Gene Vincent satt i samma bil. Å Krusse -- var 1960 året då han dunkade skon i bordet i FN? Det smsade vi inte om i så fall.
BILAR: Chrysler skrotade de Soto det året. Det visste jag inte heller då. Vi sa förresten inte Krajsler, vi sá Kryssler. de Soto 1950 -- kolla grillen. Grym.
10 ÅR å boende i Vadstena, på Filippas väg, fyra personer i två rum å kök. Jag hade ännu inte upptäckt Radio Luxemburg. Vi sov fortfarande i samma rum alla fyra. Närmaste granne var Anderssons. De hade en dotter som hette Mona. Hon var vrålsnygg. Ibland satt hon barnvakt åt brorsan och mig. Det gillade jag. Mona blev Vadstenas första raggarbrud. Jag var 10 år å stirrade storögt när Forden kom å plockade upp henne. Några gånger fick jag åka med en kortare sträcka. Det kändes bautabiggt. I uppgången intill bodde Berra, Vadstenas första Rockkung. I never will forget what you´ve done to me strömmade ut genom fönstret när han kompade sig själv på gitarr. 1960. Så nära, men ändå inte.

4 kommentarer:

Rolf sa...

Dag Hammarskjöld dog 610918 och det är tur att man inte är släkt med Gunnar Axén.

Anders B sa...

Sista årsmodellen av De Soto är 1961 men det är möjligt att de tog nedläggningsbeslutet 1960.

Torbjörn sa...

Anders Blom har stnehård koll. Den sista "Sotarn" kom hösten 60 som årsmodell 1961. Det var på den tiden bilsalongerna presenterade nya b-i-l-a-r.

Inger sa...

Jag blev 17 det året och sålde prinskorv,rimmad sida och fläskkotlett i charken på Konsum mitt i stan.Mitt första RIKTIGA jobb efter städ,tvätt,matlagn.och barnpassning åt vissa finare familjer!När jag fyllde 18 fick jag,som väldigt många Vadstenabor fått,:En nyckeluppsättning,en uniform (med ombyte)och en anställning som Vik.Skötare.På den vägen är det brukar man säja men,njaa,inte riktgt.Men rötterna är kvar i gamla Vadstena!