tisdag 19 januari 2010

MONICA berättar i en kommentar till inlägget nedan att det inte är hon som nominerat mig till Årets Linköpingsbo. Fantastiskt! Jag har två beundrare.
MONICA SVEPTE in på Corren i Tråkköping i ettermiddas. Entrén lystes upp. Stjärnor & glitter. Vi kramades inför öppen ridå och madamerna i receptionen sneglade avundsjukt. Tack för visiten, Monica, gör gärna om det, och du ---- vinner du en miljon på en av Rolfs Lottokuponger drar vi på stört. Vartsomhelst.
SEMLOR. För första gången länner jag ingen lust till dom. Vet inte varför. Kanske för att de exponeras på tok för tidigt, redan strax efter jul. Nåra blir det väl, men i måttlig, mycket måttlig mängd.
MONICA SA när vi satt å hångla´, f´låt pratade i receptionens mjuka soffa att det här med blogg å mejl gör att man lär känna nytt folk hela tiden. Får kontakt med åtminstone. Så är det. Följande hade jag ingen kontakt med för två, tre år sen: Monica, Rolf, Helena, Eivor, Bettan (jo förresten henne känner jag sen tidigare), Agneta, Raimo, Nils Dacke, Britt-Mari, Sussie, Benny Johansson, Eiwor med dubbelw, Inger, Inger i USA, med flera, med flera. Nu känns det som att de ingår min bekantskapskrets, och ibland träffs vi. Som Monica å jag i dag.
LÄSTE NYSS en intressant bok om Al Capone och 20- och 30-talens Chicago. Kopplade direkt till dagens Europa och Sverige. Gangsterkotterier överallt. Juggemaffian, ryska maffian, baltiska ligor, Hells Angels, Original Gangsters, åssåvidare åssåvidare. När kvällstidningarna visar upp porträttgalleriet av de mest eftersökta eller mest farliga brottslingarna är 7 av 10 invandrare eller av så kallad invandrarbakgrund. Det missar inte nassarnas och de högernationalistiska hemsidorna att påpeka.
SNABBA CASH --- har du inte läst boken så gör det. Jag gillar språket. Författaren Jens Lapidus har gått i James Ellroys hårda skola.
MONICA Å INGER --- damer med stil å humor. Läs deras historier under mitt förra inlägg. Jag skrattade faktiskt högt. En lättroad jävel. Kvinnor kan. Inte bara dansa cancan.

7 kommentarer:

Rolf sa...

Snabba Cash, var det när han drog från fängelset? Eller när han drog revolvern?
Katastrofen; ALLA kan HAITIo kronor, minst i insamlingsbössorna och hjälpa dom drabbade i Västindien. Vad är Guds prövning med detta? Önskar jag visste.

Åke sa...

Typiskt att jag missar Torgny Melins på Birka Paradise 1-3 febr.
Det är mitt i flytten och det var inget flyt precis.
Sen när blev Tobbe intresserad av handboll? Det finns nog annat i Innsbruck att titta på, som är klätt i nät.

Rolf sa...

Fick igår brev från Indien och vårt fadderbarn. Förutom dom pengar vi skickar varje månad, så skickar vi också en extra slant vid jul o födelsedag osv. Hon fick 100,- till jul och det går direkt till henne(6 år) och hennes familj.
Barnfonden bifogar t o m kvittot där hennes mamma tagit emot pengarna ca 15 US dollar.
I brevet uppges att Gracy köpt en rock och en tröja, lakan, samt mycket mat och frukt till hela familjen. Tänk vad så lite pengar kan göra. Tänk vad så mycket pengar kan göra och då tänker jag på Bengt Westerbergs årslön. Aldrig en spänn mer till Röda Korset. Gracys pappa är skräddare och tjänar 1200 USD/år, ca
700 svkr/mån. Akelius stöder jag gärna och jag börjar med att flytta in i en av hans fastigheter på lördag. Barnfonden kan jag rekommendera på det varmaste.
Det är betydelsefullt att inte skänkta bidrag finansierar så höga löner och har dyr administration.
Det blir ju inget kvar av bidragen till dom drabbade.

Inger sa...

HAITIo kr.i bössorna.Var får du allt ifrån?Klart man lägger i det man kan!Detta måste vara helvetet!Tänk så bra vi har det här uppe i Norden.

Rolf sa...

Mitt intresse för ord och olika böjningar, anagram, korsord, ordstäv, slogans o dyl är väldigt stort. Jag busar med frugan med all möjlig ordbajs och ibland är hon road och ibland bryter hon ihop. Det piggar i alla fall upp tillvaron och det behövs sannerligen stundom.
Undrar hur det gick för Monica och hennes "skrapning"?

Monica sa...

Skrapet gick bra, men tyvärr Tobbe det blir ingen resa för oss, det blev inte ens 25 kr. Och nu förstår jag varför du var så intresserad av min eventuella vinst.
Ang. Barnfonden så har jag också
fadderbarn där sedan 1996, just nu är det Louise som bor på landsbygden utanför Burkina Faso.
Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon

Rolf sa...

Tobbe får nog åka till Innsbruck och förstärka laget, för det går inget vidare, vandra vidare.