tisdag 19 januari 2010

MONICA -- en donna att lita på, en donna med suvvvvvvveränt omdöme. Föreslår Tobbe som Årets Linköpingsbo. Sånt piggar upp när det annars mest är skäll och gnäll och kritik. I såna stunder tänker på lilla Selma, snart två månader, och hennes ljuvliga leeende. Hon ler alltid som mest ljuvligt när hon ligger i morfars famn.
SELMA blir myndig 2027. Då är jag 77. I vilket Sverige lever vi då?
JUST NU på Radio Rockabilly: The Wanderer med Dion. Jag har den klassiska kultEP´n där Dion & The Belmonts bränner av bland annat I wonder why. Vilken låt. Köpte EP´n för 10 spänn på Crazy Records. 10 spänn!!!!! Skivan låg i en liten back med Arne Lamberth, Doris Day o annat som inte får livstycket att spricka. Martin Fönsterputsare höll på att smälla av när han hörde att jag kommit över originalEP´n för 10 spänn.
NU RINGER JOHANNA. Hon & brorsan planerar för farsans/brorsans 60-årsdag. Hade tänkt göra som när jag fyllde 50. Käka gott med familjen. Nu blir det öppet hus på Johannas café. Mycket därför att brorsan löste käkproblemet: Han har fått tag i en korvvagn från 60-talet. Låter läckert.
INGER kollar filmer som jag inte hört talas om. Jag kollar Prärie och Macahan på dvd. Plus Hem till byn. ´
DE RÖDGRÖNA presenterar ram till ny sjukförsökring. Alliansens värsta avarter rensas bort. Får hela tiden nya mejl från folk som befinner sig på desperationens rand. Senast skrev en kvinna i Linköping som tidigare fick kämpa med näbbar och klor för att slippa bli förtidspensionserad. Hon vill och kan jobba. Nu kastas hon mellan F-kassan och AF, utan att få tillstymmelse till besked. Spå här skriver hon: "Varför lägger de inte kraft på att ge oss som kan jobba ett arbete istället för att jaga dom som inte kan arbeta?" Berättigad fråga.
ROLF har skickat över Trisslotter som ska vidare till Monica. Tittar du in på Corren, Monica? Jag är här hela tisdagen, onsdag drar jag till Electrolux i Motala klockan nio, Åter i Tråkköping cirka 14.00. Känns som att det är vinst på åtminstone av Rolfs två lotter. Känns på vikten på nåt vis.
SNART LUNCH på Kasken. Hade tänkt bjuda Rolf på pannkakor på torsdag, men då har jag ett jobb i Kisa, vi skjuter fram det. Den som väntar på nåt gott.

11 kommentarer:

Rolf sa...

Det var bättre förr med kastlådor i tryckerierna men Nisse höll sig framme även då.
Onsdag 14.00, hinner du med raggmunken på Kasken då?
Jasså lunchen på torsdag brann inne. Upp som en sol och ner som en pannkaka, kan man säga. Nej skämt åsido som frukthandlar´n sa, den som väntar på nåt gott....eller
Den som väntar på någon som gått, behöver inte vänta längre. Eller;
den som väntar på nåt gott, får aldrig hål i tänderna.
Marsch pannkaka! Vi lunchar en annan dag, olika falla flygets lottor.

Raimo sa...

huvesaken att de hamnar på rygg

Monica sa...

Åh herregud Tobbe så du brer på, tyvärr måste jag göra dig besviken för det ÄR inte jag som har nominerat dig. Det är svårt att erkänna det, men så är det. Du måste ha minst EN beundrare till i alla fall. Jag ville bara tala om för andra kommentatorer att de kan rösta på dig! Du kunde väl ha sagt nåt när vi hade vår date!!! Nu lär det nog inte bli någon mer träff för oss.
Men å ara sia, ja sär bare "Årets Tråkköpingsbo", dä låter la inte så bra. Men "Mitt östgötska ljus i det politiska mörkret!" (vackert och poetiskt jag undrar vem som skrivit det) det ställer jag upp på, DU BEHÖVS
Snart ska jag skrapa mina trisslotter, vinsten från han ”som går hem hos allt fler” jag hoppas bara att han inte blir tvungen att komma hem till mig.
Jag tänkte titta upp till honom när jag gick från Tobbe, men det kan bli för mycket med Tobbe och Rolf på samma dag och gubben på kvällen
Det ska bli så oliiidligt spännande att skrapa lotterna, Tobbe tror att det ska bli vinst på en lott, vi får väl se.

Från verkligheten:
En kommunalpolitiker och hans hustru skrapade Trisslotter
Dottern ringer. Hej, vad gör ni?
Hustrun svarar: Vi gnugger
Dottern: Oj då, ring när ni är klara

Bettans krypin sa...

va sysslar du o tobbe med
date ///////////

Monica sa...

Min blyghet förbjuder mig att tala om det

Rolf sa...

Lottorna ja, absolut. Dom jag har träffat har alltid legat på rygg.
Pannkakorna har legat på sidan.
Du Monica, det kan aldrig bli för mycket med tre wejäle kare på en dag.

Torbjörn sa...

Lugn, Rolf, Monica dyker upp när du minst aner. Men hon blir orolig om hon får besök av dig. Det skulle jag också bli och gömma tumstocken så det inte finns nåt att mäta ut. Fy fan så rolig jag blir när natta kryper på.

Rolf sa...

Fick ett vykort från Kina häromdagen med en bild på kinesiska muren. Min kompis skrev
-Mät ut den här om du kan!

Inger sa...

Men Tobbe!"HAL SOM EN ÅL"är ingen film.Det är en wolig fars som spelas på Sagateatern.Dom annonserar i CORREN flera gånger iveckan!Ja,jag läser inte allt jag heller.Ha det trevligt i Innsbruck,skynda dej hem till lilla Selma(dom växer så fort)och kvicka dej hem till Blogg o Krönika!Brukar inte rösta på årets östgöte men nu ska jag!

Rolf sa...

Hal som en ål, anhålles om, med skådespelarna Olle Hamnås, Åsa Lenholm, Lena Moshål och Elsa Hålmon.
#-Det var en gång jag skulle ut o fiska ål, med en krok som var av stål.....Ålefeskarn´s vals, den är klämmig den.

Inger sa...

Ja hadde lånet Birger Bengtssons gamle båt,men de blev hål i bånn så ja blev våt!