onsdag 27 januari 2010

SNÖN FALLER, ett tätt och intensivt snöfall över Kisa -- som just nu, kl 10:13, upphör lika plötsligt som det började. Jaha, var det allt?

TOBBE, snart 60, hade i går förmiddag aldrig flugit helikopter. Nu har jag jag flugit helikopter. Svävade fram över skogarna söder om Kisa. Älgar som små katter i skogen. Ungefär som att åka bil, fast bättre sikt.

SAAB. Härligt, för de anställdas skull.

SJUKSKRIVINGARNA: Görs stort väsen av att de minskar. baksidan av minskningsmyntet: Mångmånga knegar fast de egentligen borde vara sjukskrivna, och trycket ökar ute på arbetsplatserna. Arbetslösheten är arbetsgivarnas bästa vän. "Passar inte gasloscherna så ta din hatt och rock och gå." Arbetsplatserna är utsatta för ett ständigt pågående och accelererande förändringstryck där färre ska göra mer, och helst ska det vara gjort i går --- vad resulterar det i för den enskilde?

PÅPEKAS SÄLLAN: Att sjukförsäkringen är rena kassakon för staten. Beräknas redovisa ett överskott på 48 miljarder perioden 2009--2012.

NU FALLER SNÖN igen. Inte alls lika intensivt som tidigare.

5 kommentarer:

Monica sa...

Nä men Tobbe, skickade du ut Anders Blom att ta kort på mig i Hurghada när jag var där? Jag trodde jag var inkognito, men paparazzi finns tydligen överallt, Du kunde väl ha sagt nåt, då när vi träffades och inte hånglade. Ja, ja.
Just nu och det är din förtjänst så lyssnar jag på Jailbird Singers en CD jag köpt på Tradera, "Björkarna susa" den ä fin. "Barnatro" är väl inte riktigt som Lapp-Lisa hade tänkt sig. Men å ara sia, på pingstvänneras tältmöten i Norra Vi så kunne dä allt svänge rätt så bra.
Jag tänker också mycket på mina "gamla" jobbarkompisar som har jobbet kvar och blivit outsourcade (som det så vackert heter) av SAAB i Linköping. Men allt ska ju säljas ut, även människor. Där stämmer det så bra som du Tobbe säger, vill man ha jobbet kvar så.....är är det bara finna sig, jag vet att det är många som i dag mår väldigt dåligt.
För min del så är jätteglad att jag fick erbjudande att vara en av de artonde och fick sluta två år i förtid, (Tack Metallklubben som fixade det) innan min 65-årsdag istället för att stå till arbetsmarknadens förfogande.


Natti, Natti
Om tre timmar kommer Corren

AB -Razzi sa...

Jodu, man vet aldrig när paparazzi slår till kolla här hur det kan bli LOL :

http://duckflower.blogg.se/images/2010/mercedes-benz_71343909.gif

Postbil25 sa...

Hej jag älskar dina krönikor i tidningen. Idag när det inte finns någon så saknar jag den.

Tänk att det finns folk som blir upprörda över att du skriver i tidningen. Undrar hur de mår igenltigen.

Din röst behövs

Monica sa...

http://duckflower.blogg.se/images/2010/mercedes-benz_71343909.gif
Ååååh, jag har kollat, är det Anders Blom som fotat.
Corren kom 03.30
Vi har Corren, grannen högst upp har NT, när tidningsbudet var på väg nedför trappan öppnar jag dörren för att tala om jag beundrar dom som trotsar vädret. Jag hinner inte säga någonting förrän den unga grabben av icke svensk härkomst frågar vad som är fel????
Jag också gillar dina krönikor, även Carina´s som är med på torsdagar.
Jag vet att hon har en "gladpärm" Har du det?

Inger sa...

Ja,inte vet jag hur mycke snö ni fick i Kisa,men här har vi fått så det räcker!Kom just in från snöskottningen på trappa och garageuppfart.Vi fick ingen Corre idag,vilket jag har full förståelse för,men kaffe utan corre är som kärlek utan kyssar.