torsdag 14 januari 2010

CÖRRENCRÖNIKA FREDAG

UPPDRAG GRANSKNING: Om Mari-Louise vars desperation växte så stark att hon tog sitt liv. "Inget fel i handläggningen", sa en karl från försäkringskassan, och Gunnar Axén (M), socialförsäkringsutskottets ordförande" sa "djupt beklagligt", ur stånd att förstå eller ens vilja förstå de tragedier som följer i den "reformerade" sjukförsäkringens spår.
SOMLIGA som kontaktar mig menar att jag överdriver när jag skriver kritiskt om alliansen. Det händer att jag stannar upp och frågar om de har rätt. Jag kanske målar i allt för svarta färger. I såna stunder väcks jag oftast av ett mejl eller ett telefonsamtal som visar på den brutalt ångestladdade verklighet många människor lever i. "Du måste skriva mer om det här", mejlar Helena i Mjölby. Hon vet vad det innebär att dras med plågsamt vidrig värk och inte veta om hon får förlängd sjukpenning eller tvingas ut för att konkurrera med fullt friska på den reguljära arbetsmarknaden.
EXEMPLEN är många. Mannen i Ödeshög med ett långt och hårt arbetsliv bakom sig är en annan. Hans knän är slut. Han rör sig med största svårighet. Hans sjukpenning upphörde den 18 december. Han kastas ut från sjukförsäkringen. Nu ska hans arbetsförmåga prövas mot hela den reguljära arbetsmarknaden. Hans ord klingar fortfarande i mina öron:– Välfärdsstaten finns inte längre, jag har förlorat mitt människovärde.
GUNNAR AXÉN beklagar, säger att vi inte ska "oroa folk i onödan", sen fortsätter allt som förut.
PENDELN SLÅR. Tidigare kastades folk ut i förtidspension. Nu fråntas svårt och långvarigt sjuka rätten till pengar och stöd. Läkaren i Uppdrag Granskning formulerade exakt vad "sjukvårdsreformen" handlar om: "Det enda man gjort är att man tagit bort försörjningen."
MEN RAPPORTEN från Inspektionen för socialförsäkringar då? Den som säger att "reformen" med rehabiliteringskedja fått sjuka tillbaka till arbetslivet. Läs rapporten och finn att den vinst som uppnåtts beror på att de friskast sjuka och de som stortrivs på jobbet går från sjukskrivning till arbete snabbare än tidigare.
ALLIANSENS sjukförsäkringspolitik ser inte den enskilde individen. Politiken är en 4-kantig skrivbordsprodukt. Som minskar statens kostnader. Pengar som behövs när Gunnar Axén och vi andra med heltidsjobb ska beviljas ytterligare skattesänkningar.
ANNA KÖNIG JERLMYR, riksdagsledamot (M), kräver, apropå katastrofen i Haiti, avdragsrätt för gåvor till välgörande ändamål. Så typiskt det bottenfrusna 2010. Att humanitet och solidaritet måste ses i ljuset av en skatteplanerarpolitisk strategi. Beviljas jag inte skatteavdrag blir det inga pengar till fattiga som förlorat hus och hem. Sverige. 2010.

1 kommentar:

kusin vitamin sa...

Kära kusin Torbjörn!
Du kan aldrig nog måla i svarta färger. Du uppmärksammar de svaga i vårt samhälle.
de behöver stöd från oss alla. Vad tror du jag får se i och med alla hembesök??
Livet kan välta för oss alla , det behövs inte mkt för det. Arbetslöshet, sjukdom, varsel,A kassa,försäkringsk, skilsmässor
Allt detta möter jag. " DE blåa" kör på arbetslinjen,"de ska ut alla friska svenskar som är sjukskrivna" nästan till varje pris.
Undeligt är det ju inte precis att människovärdet o självförtroendet försvinner.
Vässa pennen Torbjörn.!! Det gjorde Gösta far din. Du har rättspatos efter honom. Känner igen det i det du skriver,även om han kanske inte va nån Elvis fantast. Tappa inte sugen. Världen är full av tappade sugar sa Vår släkting Erik Lehman.

Kram kusin vitamin Christina.