fredag 15 januari 2010

SNART KVÄLLER. Skriver till tonerna av Hurriganes, en av låtarna på skivan jag fick av Anders Jultomten Blom i julklapp. Den skivan har snurrat några varv.
BLEV HALVT om halvt utskällder av en byggjobbare tidigare. Han ringde å sa att att jag är för beskedlig mot högeralliansen. Nä. han skällde inte, han var trevlig, men jag lovade bättring. Tänk om de där alliansarna som mejlar chefredaktören om hur faslig den där Gustafsson är hade hört det telefonsamtalet.
NU: Alpens Ros med The Violents. Blir bara bättre å bättre för varje år som går. En av pojkarna i Violents var bosatt i Anders Bloms Skänninge i slutet av 60-talet och 70-talets början.
ÅRET BÖRJADE med att chefredaktören fick ett brev från ett upprört par i Tråkköping som hotade med att säga prenumerationen om jag fortsätter att skriva. Det är väl såna som annars gläfser om hur viktigt det är "mångfald" och "pluralism".
NU: Den enda låten på Bloms skiva som jag inte kunde placera var spår nummer fem. Nu vet jag, sedan Blomman upplyst mig. Det är han som lirar boogien, samtliga instrument. Blomman imponerar.
SKÄNK EN TANKE till Helena, Queen of Mjölby. Hon opererades på US i går. Vi för följa hennes vidare äventyr på http:himmelenellerhelvetet.blogspot.com
STRAX HELG och Demoskops opinionsundersökning visar att Maud Olofsssons centerparti hamnar under 4-procentspärren. Skål!

36 kommentarer:

Anders B sa...

Trevlig helg !

Skoj att CD:n uppskattas.

mvh AB

Sussie sa...

Hallå igen, härligt att vädret blir mildare. Visserligen har jag längtat efter riktig vinter men nån måtta får det vara. Jag håller med han byggjobbaren, skriv mera om allianspatrasket. Lustigt att folk har så svårt att läsa andras åsikter, i Västervik har vi en tidning högertidningen Västerviksdemokraten och där är det bara högern som hörs.
Nu försöker jag varva studierna med inhopp på Åhlens,på lördag jobbar jag ett till fyra, bra extrapengar. Ha det gott allihopa.

Rolf sa...

Tobbe är upptagen med sina pinuppor, så jag slängde ihop en enkel fredagsfråga, att värma upp hjärnan med. Kanske blir det en svårare i morgon, när ugn, badkar,spis och tvättmaskin har vaskats i, under och bakom.
Söker en svensk artist. 100 år innan födseln sjöng drängarna och en känd konstnär föds, som senare var på örat.
1981 var han/hon väldigt royalistisk på film och 2007 tog han/hon saken i egna händer. En lysande stjärna trots namnet på gruppen han/hon medverkar i.
Hur lätt som helst,eller?

Agneta sa...

CHRISTER LINDARW
vad får jag för pris?

Rolf sa...

Rätt Agneta. Du får en fotvandring till Omberg. Svårt att dela ut priser i denna
"anonyma" blogg, utan adresser och kanske inte ens riktiga namn och tel.nr är ju uteslutet. Äran får du nog nöja dig med.
Hoppas att du är med på en ev. fråga i morgon. som blir betydligt svårare.
Bra jobbat. Snart dansar Schyman, nykter eller?

Rolf sa...

Schyman dansade otroligt bra. Tänk om hon skött politiken lika bra.
Lätt på foten och följsam och troligtvis nykter. Rahib(tror jag han hette) åker nog ut och Willy får stanna, hoppas jag. Trots att han är snickare, hoppas jag att han slipper en avhyvling. Så spånar jag och håller tummen(kul va).
Han kanske borde valt en annan låt, If I had a hammer. Det hade varit att slå huvet på spiken.
Han är ingen träskalle, det sågspån. Det beror ju på ur vilken vinkel man ser på det hela.
Jag spikar att han får vara kvar.

Rolf sa...

Melodikrysset klart.....packa packa packa, man kan ju bli packad för mindre.

Agneta sa...

Jag tackar för priset som jag sparar till våren då drottning Omma är som vackrast. Jag har aldrig vunnit Torbjörns fredagsfråga men nu kan jag skyta inför vännerna med att jag vunnit Rolfs fredagsfråga.

Rolf sa...

Det var snällt sagt Agneta. Jag kanske hinner en lördagsfråga också, mitt upp i all bråte.
Kanske kan lämna ner en trisslott till Tobbe, som pris till den i alla fall, får se.
Städa bakom ett badkar, tillhör rysarna. Spisen är ny, så där var det ok. Containern nästa och en fika därpå, sitter fint.
Vi hörs!

Monica sa...

JAHA, "Lämna en trisslott till Tobbe"
Hur många trisslotter har jag till godo? Jag missunnar INTE Agneta sin lott och jag hoppas verkligen att hon vinner på den.
Jag vann inte några biobiljetter till Göta Kanal 3 på Corren Mera tävlingen heller.
Ha en fortsatt Trevlig Helg!

Rolf sa...

Monica. LinköpingsPosten kommer att lotta ut 2 biljetter till GK3 nästa vecka enligt redaktionen. Kolla i den på onsdag, då har du chansen på nytt.
Trisslott var ev. tänkt till en ny lördagsfråga, nu ikväll, om jag kommer på någon.
I såna fall får man svara i sitt rätta namn med år och månad i sitt p.nr. och visa leg.för Tobbe.
Ska det förresten vara nödvändigt, vem gör sig besvär för ett par trisslotter, kan man undra.

Rolf sa...

Nu till lördagsfrågan; Söker en författare. 100 år innan han/hon föds kan man se en ballong över Sthlm och en lord vars far var kyrkoherde avlider och en diskmaskin har samma beteckning som året. Don efter person kan man säga, därute på stäppen.
När han/hon får nobelpris i litteratur var Martin Beck på tapeten och kanske drack mellanöl, istället för en stänkare med grannen. Lycka till!
Kanske en trisslott i pris.

Monica sa...

Ursäkta att jag missförstod din tidigare kommentar. Men om jag skulle råka vinna en trisslott på din Lördagsfråga, då går jag gärna ner till Tobbe Corren i Linköping och hämtar den. Det är lite för långt att gå till Kisa
Jag gissar på Michail Solochov

Rolf sa...

Du är inte dålig Monica. Han stavar
Sjolochov och ditt svar är helt rätt. Jag är glad att du vann, för du förtjänar verkligen priset, inte minst efter alla tidigare rätta svar. Jag trodde inte jag skulle få rätt svar så snabbt bara.
På måndag efter jobbet går jag bort till Corren med helgens korsord och då lämnar jag 2 trisslotter till Tobbe. Dom kan du hämta på tisdag, eller när Tobbe är där nästa gång. Du får ringa och kolla med honom innan du går.
Jag lämnar ett kuvert med ditt namn på, till Tobbe. Lotterna är du verkligen värd. Du får blogga och berätta hur det går med skrapet. Fortsatt trevlig helg.
Vi är ganska spaka här efter all städning och packning och vi sover i 2 svärmorssängar i ett hörn i sovrummet, som jag kallar för Bagdad corner.
En orkester(inte Torgny Melins) kallade sovplatsen i turnébussen för Bagdad och det var nog inte med tanke på staden(fridens boning), utan snarare på ohyran. Borde kanske stavats
Baggdad. Kallades inte en typ av skabb för bagg??
Så är dock inte fallet i vårt sovrum, det är bara gammal musikerhumor som gör sig påmind.
Kvällsfrågan: Vilken är Sveriges snabbaste flyttfågel?
Musikergagg igen; Gon orren.
Alla bloggare, kom nu med en rolig historia eller nåt. Ett gott skratt förlänger inte bara käften, utan även livet.

Monica sa...

Åhhh vad roligt, jag får tacka så jättemycket. Nu blev jag bara sååå överraskad.
Om Tobbe är i LKPG på tisdag så passar det mig perfekt. Jag får hålla koll på honom.
Då är det planerat att jag ska träffa en kompis och vi brukar gå i andrahandsaffärer å bli lite nostalgiska. Och även handla sånt man inte behöver, å andra sidan så har jag hittat mycket bra och fina saker där som inte längre finns i dagens affärer.
Sedan blir det fika på Stadsmissionens mysiga café med hembakat bröd som är bakat med biodynamiskt mjöl från Saltå kvarn och gott ekologisk kaffe som kommer från Guldrutans kafferosteri i Söderhamn och är ekologiskt, rättvisemärkt kaffe från Mexico.
http://www.linkopingsstadsmission.se/StadsmissionensCaf%C3%A9.html

Nu kom ett mail från Svenska spel att jag har vunnit 16 kr på Lotto.
Vilken tur att jag inte glömde förlänga min 10-veckors kupong i torsdags

HUMOR:
Det var fullt ös på sexshowen. När den var slut hördes inget bifall från publiken så tjejen tog micken och sa:
- Var det så dåligt att det inte var värt en liten applåd en gång?
Då hördes en röst från bakre bänken:
- Det går inte att applådera med en hand.

http://humorplaneten.com/index.php/filmklipp/komedi/hjalpsamma_man_pa_toalett.php

En man och en kvinna träffas på nudiststranden.
Mannen:
- Oh vad jag är glad att se dig!
Kvinnan:
- Det syns!

Gamle Svensson sitter och filosoferar:
- Ack ja! För i tiden var det vin, kvinnor och sång. I dag är det bara öl, kärringar och TV.

Inger sa...

OK,Rolf,här får du!Doktorn till mannen:Jag vill ha ett urinprov,ett avföringsprov och ett spermaprov.Mannens hustru,som var med,sa:Ge honom kalsongerna!

John Blogg sa...

Jättekul Monica och ha en bra tisdag och vinn mycket.
Var är alla grabbar? Fick Ni tag i fel mus. Har Ni alla hästar hemma?
Observer, har du inget hat att spy ut i bloggen?
En Observer som skrev i blogg
blev argare för varje grogg
en fegis så anonym
som använder pseudonym
har nog gjort fler tavlor än van Gogh.
Dom är nog inte lika värdefulla tyvärr. Van Gogh han gjorde väl öronmärkt konst och tog livet av sig.
Har Observer gjort likadant? Lite anmärkningsvärt att han kunnat hålla käft så länge. Är det någon annan som ligger bakom och bara vill spela trotsig, för att få igång debatten?
Faan vet!
Egentligen vet man inte hur många av bloggarna här, som verkligen finns till, eller om det är samma person i flera skepnader. Jag är, jag finns skrev visst någon litterär snubbe.
Nu drar jag till Bag(g)dad corner om jag hittar i mörkret och ibland alla kartonger.
En gammal musikerkollega tyckte att han hade en enorm tur när han fick bagg. Han fick bara 2 hannar och dom lägger inte ägg. 2 är ett par och 3 är en folkhop, i vissa sammahnag.
God natt.

Rolf sa...

Tack Inger, ska just lämna ett urinprov i den nyputsade toan. Gäller att hålla rätt.
Jag brukat sitta och kissa, för doktorn har sagt att jag inte får lyfta tunga saker. Ryggen kan ta skada.

Inger sa...

Jaha,det var DU som låg på operationsbordet och skulle få kapat en bit för att DEN var så lång!Fast op.ssk tyckte att det var nog bättre att förlänga dina ben!

Rolf sa...

Jaa Inger, nu blev man avslöjad.
Jag är nu 2,50 så den släpar inte längre. Stoppar jag den i örat, ser jag ut som en gammal bensinpump på en BP mack.
Premium = hög och tanig.

Inger sa...

Historien var alltså sann!Jag har ofta undrat.Natti Natti

Rolf sa...

Fick en spricka på hälen, men ingen spik i foten, tack o lov.
Smorde in hälen med Skillingaryds hundsalva under natten. Läker toppen och nu går jag bara omkring och skäller. Undrar när jag ska börja löpa.

Torbjörn sa...

När Tobbe är borta dansar de skabrösa skandalisterna på sängen. Herregud, tänk på att det här är en seriös blogg med koppling till anständigt fiiiiiiiiina tidningen Corren.
Bytt gardiner. A man´s gotta do....
Rolf -- säg upp dig från kungliga skattevärket och bli ståuppare, med Inger och Monica som sidekicks. Jag kan bli manager. Ska lära mig röka cigarr och lägga på mig 37 kilo, sen kör vi. Överste Parker tog 50 procent av Kungens intäkter men det tycker jag verkar för futtigt, jag vill ha hälften.

Rolf sa...

Som när Ingemar Johansson erbjöds
50% för en ny match och svarade
-Får jag inte en tredjedel, får det va´.
Att försörja sig som ståuppare, är nog inte lika lukrativt som pinuppare.
Minnet är ju ganska bra men för kort, tyvärr. Man får nog björna i 5 år till och pensionen. Då ska jag börja med att konstruera korsord. Jag har redan skaffat ett program för det i datorn och det ska bli kryss som heter duga.
Jag har också sparat knepiga korsordsord i många år, så dom blir inte lätta.
Gumman frågade sin gubbe om ett korsord, -det står djur på 2 bokstäver och han svarade
- Inte ä de koa å inte soa, dä kanske ä e ap.

Rolf sa...

Vann tusen spänn på dagens dubbel i fredags, insats 120,-
En man kommer in på Sahlgrenska med en svullen snopp pga getinstick och säger
-Kan Ni ta bort värken men inte svullnaden?

Inger sa...

OK Torbjörn!Säj till när du har ätit upp dej!

Inger sa...

Såg "HAL SOM EN ÅL"i helgen.Wasande wolig wöra.Wekomenderas!Sen Westaurangbesök,åt Wumpstek,drack wövin(Wioja).Wekomenderas också!Weste hem med pendeln.Tack för det transportmedlet!

Rolf sa...

Wälsbuss är också trevligt att åka.
Har du sett wallybrudar?
Såg Wonja Wövardotter i helgen med barnbarn.

Wolf sa...

Har du sett;
En wöwandig wäv i wegnwock på Woxen?

Inger sa...

Nä,inte Wallybrudar men förstås Wonja!Wumpnissarna ä wätt ware!Snart dags för "det stora vårskriket"!

Rolf sa...

Snart kväller. Skriver till tonerna av Gärdebylåten. Tänker på min gamla flamma Gärd, som alltid sa efter vår älskog -Nu är Gärd belåten.
För den låten kan vi tacka Hjort Anders Olsson. Det är mänskligt att fela, sa dalmasen.
Vad tar Ni för valpens nos däri fönstret kommer nu och jag tänker på min gamla tax Max.
På tal om hundar, Skillingaryds hundsalva är toppen, även till oss tvåbenta individer. Alla sprickor, utslag mm försvinner vips, det säger bara Bang, så är sprickan väck.
Jag har börjat att spela trombon, så jag ska öva på en svår låt ikväll "Flight of the bumblebee"
Även känd som humlans flykt.
Vet Ni när bina firar jul? Joo
13 januari, tjugondaknut, då är julen för-bi. Adios, hem o blås.

Rolf sa...

Så här års, önskar jag som cyklar, att man bodde i Skottland. Där finns ingen snö på vägarna för alla skottar.

Monica sa...

Alla som inte läser Corren. Bara så ni vet att en av kandidaterna till Årets Linköpingsbo är Torbjörn Gustavsson
"Mitt östgötska ljus i det politiska mörkret!"
Omröstningen startar 6 februari.

Rolf sa...

Tobbe... Som att bryta med el-?????
Vadå? elleverantören

Åke sa...

Tryckfels-Nisse eller är du censurerad?

Torbjörn sa...

Redigeraren var tydligen trött, sista raden hade fått plats: Nåt i stil med att byta efternamn är som att bryta med eller förneka sitt ursprung.
det var skillnad när riktiga Grafiker skötte ruljansen. Så är det. Allt blir sämre.