onsdag 13 oktober 2010

DEN SJUNDE gruvarbetarn i Chile lyckligt bärgad. 1970-talet: Jag umgicks en del med Juan Carlos och andra chilenare som flytt från Pinochets gorillavälde. De bodde i Motala. En hade bara en näve, den andra hade huggits av. Milton Friedman, ekonomen, dirigerade gorillaekonomin i Chile och fick det stora ekonomipriset i Nobels anda eller va fan det heter, och applåderas livligt av dagens politiker.
EIVOR LÖNN, uppmärksammare än de flesta, mejlar å frågar varför Corren inte hänvisar till min krönika i hänvisningsspalten på förstasidan. "Det hänvisas till ledaren och artiklarna i tidningen men inte till dig", skriver Eivor. Fan vet. Fel åsikter, förmodligen.
ABF I MJÖLBY i går kväll. Snackade på temat Raggarkulturen i Sverige. Åkte hem via Mantorp och Ulrika. Kolsvart skog, en minusgrader och först 1-0 till Holland å sen 2-0 till Holland. Frugan kollade Glada hudikteaterns härjningar i New York och när vi slog över till fotbollen ledde Holland med 4-1 och kommentatorerna förklarade att Zlatan var lysande.
SOCIALA MEDIER --- begreppet får en ny innebörd sedan en yngling tagit livet av sig framför datorn, ivrigt påhejad av andra socialamedierentusiaster. Sociala medier????
NY UNDERSÖKNING utmynnar i påståendet att politikerna talar krångligt och är svåra att förstå. Håller med. Annat var det förr. Som när Gunnar Sträng förklarade att "det finns dom som urgerar en limitering av bostadsbyggandet."
DEN HÄR HAR DU förstås hört men jag drar den ändå: Ett gift par upplevde att deras förhållande började gå i stå och gick därför för att få råd hos en familjeterapeut. Efter att ha analyserat problemet sa terapeuten till mannen:
- Jag ska nu i praktiken visa dig vad din fru behöver ha med regelbundna mellanrum.
Han ber henne ta av sig kläderna, och så gör även han, och de börjar idka älskog i för dem båda nya ställningar. När de är färdiga säger terapeuten till den äkta mannen:
- Det är detta din fru behöver var tredje dag.
Mannen ser förbryllad ut och frågar:
- Måste jag vara med varje gång?

7 kommentarer:

Inger sa...

Underbart att dom kan hämta upp killarna från gruvan!Vilken press dom måste varit utsatta för.Jag får panikkänslor bara av att tänka mej själv där nere.Fy fasen!
Politikersnacket kan vara svårt ibland,men urgera och limitera blev jag tvungen att slå upp.Det sistnämnda hittade jag inte ens!

Nu ska jag till familjeterapeuten.
Näe,tandläkaren var det visst!

Rolf sa...

Limitera = begränsa, finns i SAOL och NE

bibbi vitamin sa...

Hi hi hi, mera stories...
Undrar just om den killen i gruvan, som både har frun och älskarinnan väntandes, vill komma upp....

Hasse sa...

Han vill nog komma till

Inger sa...

Från födelse till död går det inte en dag utan att man lär sej nåt nytt.Smått eller stort.Nu vet jag vad limitera betyder.Tack Rolf!
Färdig hos tandläkaren för den här gången.För att få ett hål fyllt av honom,fick jag ta fram den stora plånboken,och inte var det skönt heller!
Undrar hur mycke han tar,
han terapeuten?

Rolf sa...

Det är inte ofta en kvinna får ta fram plånboken, för att få ett hål fyllt. Har kanske lite med åldern att göra(på tänderna också)
En del ställer nog upp gratis.
Någon ringde akut till sin tandläkare och fick till svar;
-Tyvärr har jag inte tid, för jag har 18 hål att fylla och sen åkte han till golfbanan.

bibbi vitamin sa...

Inger, smakar det, så kostar det...