fredag 18 november 2011

LÖRDASSCRÖNICA CÖRREN

Lite drygt en månad till Jul, dubbdäcken sliter på asfalten, eller tvärtom, och eftersom endast fyra av tio reaktorer i kärnkraftverken går på alla cylindrar välsignar jag vädrets milda Makter. I övrigt staplas galenskaperna på varandra. I går meddelades att regeringen vill anställa en kommunikationsdirektör. Ännu en megafon att trumpeta ut alliansens politik med. De 150 i Reinfeldts propagandaministerium räcker inte.
Jörgen Eriksson tycker att jag ska "tycka till på nytt i regionfrågan". Sorry, Jörgen. Skriver jag vad jag anser om östgötapolitikernas agerande tvingas Correns chefredaktör försmäkta bakom galler, med vatten och bröd som tilltugg.
Alltså väljer jag ett angenämare tema: FredagsFrågan. Rättare sagt: Folks gränslösa generositet. Nya vinster droppar in hela tiden, från Inger Larsson, Ann–Britt Hultman, Toivo, Kjell i Akademibokhandeln, med flera.
Åsså Premium Publishing, som skänker tre ex av boken om Bildjournalen. Tidningen som var svaret på förra veckans fråga.
– Vad jag minns var det mest tjejer som läste den, mejlade Håkan Johansson, kyrkvaktmästare emeritus i Högby.Mejlet chockade mig. Var jag den ende med snopp som läste BJ? Mejl från Ulf Jönsson med flera gjorde att jag återfann min själsliga balans. Tack! Och förresten läste jag Rekordmagasinet också. Så det så.
Barn analyserar: "Äldre kan inte få barn. Deras äggstockar har tagit slut och dessutom har mannen problem med protesen", skriver Petter, 9 år. Tack Marie–Louise för citatsamlingen.
Jerry Williams nya album, Alright – måste vara hans bästa hittills.
Facken i industrin gör slarvsylta av medlarnas bud om 3,9 procents löneökning under 22 månader. Utmärkt. Budet var inget bud, det var en oförskämd grimas, en spottloska i fejset på dem som trälar ihop vinsterna i industrin.
Kommunpolitiker oavsett partifärg betraktar Lagen om offentlig upphandling med samma aktning och gravallvarliga uppsyn som muslimen när hon/han läser Koranen. Därför utestängs till exempel non profitsektorn och småföretagandet när äldreomsorgen handlas upp.
S kräver "stopp för riskkapitalbolagens skatteflykt". Kravet är riktigt men agerandet imponerar inte. Luktar mest sättauppfingretiluftenåsevaråtdetblåser–politik. Fakta har legat på bordet länge.
Kaffe utan socker – vedervärdigt.
Veckans pseudonyhet: En ledamot i S partistyrelse kritiserar Håkan Juholt. Kvällstidningarna och Sveriges Radio slog sönder stora bastrumman i sin iver att göra en hönsfarm av en halv fjäder.
Jerry Williams Alright – in på femte plats på försäljningslistan. På listorna 49 år på raken. Stort.
Trevlig helg – dax att planera inför 1 advent!

11 kommentarer:

Inger sa...

Men det är väl ändå själva faan vad stryk han får,Håkan Juholt.Alla dessa påhopp.Han har väl inte misskött sej mer än andra?Missköta och missuppfatta har helt olika betydelser och det borde tagits med i beräkningen gällande hans lägenhetsaffär!Nu,när den historien börjar blekna,kommer det nya rubriker.I ALLA tidningar och TV. Drevet går!Att den mannen står pall efter alla skriverier,är för mej ofattbart.Men han bevisar att han är stark,han är en ledare och jag tror på honom!

Inger sa...

Kaffe utan grädde,är som kärlek utan kyssar och kärlek utan kyssar är väl ingen kärlek,säj?
Men kaffe, utan socker, ÄR ju kärlek!MMMMMM!

Inger sa...

Snart jul.
Snälla tomten.Jag önskar ett fett bankkonto och en tunn kropp i julklapp.
Var snäll och blanda inte ihop det,som du gjorde förra året!

Rolf sa...

Förut hade hon plisserad kjol och slätt ansikte, nu är det tvärtom.

Benny Johansson sa...

Kaffe med socker är odrickbart men annars håller jag med om det mesta.

Inger sa...

Så sant,Rolf!Men hur visste du det?
Nu ska vi ut,mina plisseringar och jag,och köpa en andel till V75.Och
så blir det nog en Dagens Dubbel
också.
Kanske får,i alla fall, bankkontot lite utfyllnad idag.

Rolf sa...

Inger, jag spikar 9 i sjunde loppet.

Inger sa...

Och jag har just spelat 9-9 på Dagens Dubbel.Det blir pengar det!
Dementes står det på ordverifieringen.Ja,ja,det börjar väl också smyga sej på så sakteliga.

Rolf sa...

I sjätte loppet, spelar jag 4 och 11 och 8 reserv. Så vinner 9, blir det nog en slant. 9 i sjunde ger nog inte så höga odds, lycka till!
Vi kan ju meddela lite senare, hur det gick, alltid kul. Undrar om Tobbe vräkt av fattigvården och satsat några örtug på kusarna?

Rolf sa...

DD sket sig tydligen, men inte mina kusar.

Rolf sa...

Hört vid floden;
- Brukar det bada djur här?
- Ja, jag Serengeti
Äntligen måndag.