fredag 25 november 2011

LÖRDASSCRÖNICA CÖRREN

Mitt julkort från Elvis Presley with Family damp ner i brevlådan på Hovsvägen 4 B i Vadstena i december 1965. Jag har det kvar och plockar fram´et dan före första advent. Men hur dum får man va? Varför nöjde jag mig med detta i stället för att fortsätta sända Julhälsning till Elvis – vilken samling det blivit!
1965 var jag lika intresserad av politik som av klassisk musik. Året därpå snappade jag upp att Sossarna gick rejält på pumpen. Bara drygt 42 procent av rösterna i kommunalvalen. Jag är fortfarande ointresserad av klassisk musik. Undantaget heter inledningen av Richard Strauss Also sprach Zarathustra. Nietzsche läste jag 1981.
Valen 2006 och 2010 gav grönt ljus för en politik som ökar löne– och inkomstklyftorna. En majoritet av väljarna vill ha det så. Statistik från SCB visar att högeralliansen lever upp till förväntningarna: Den rikaste tiondelen drar ifrån så det skriker i asfalten. Lågavlönade och delar av medelinkomsttagarna halkar efter. Om fem år upplever vi samma verklighet som präglar USA i dag.
Ett år sen: Konturerna av personbilarna på gatan avtecknade sig under flera decimeter höga, vita drivor och björkar, aspkar och lindar stod bylsigt påpälsade och buskarna kläddes i vitstickade luvor. Svettigt att kolla elräkningen. Nu:Tio grader plus natten till fredag. Sorry, Eon.
Jag har irriterat mig på fegheten hos ledande Socialdemokrater. Trots att ledamöterna i det verkställande utskottet skrev ut fribrev åt Håkan Juholt låter de honom stå ensam när stormen i media rullar på. Men så fungerar den politiska sfären. Jag vet. Därför blir jag imponerad när Veronica Palm kliver fram och förklarar att hon har förtroende för Juholt. Vad nu det betyder för ett parti som saknar styrsel och inväntar SCBs stora partisympatiundersökning med samma eufori som präglar den dödsdömde på väg till elektriska stolen.
Jag skippar utebelysningen i år. Mest för att chocka grannarna. Men nästa år!
Arbetslösheten bland unga: 21,1 procent. Inte klokt. Subventionerade anställningar i samtliga sektorer är ett måste, om vi inte vill att många unga ska fastna i passivt och socialt demoraliserande bidragsberoende.
Slå sönder a–kassan och det blir svårare för facken att upprätthålla principen om kollektivavtal med anständiga minimilöner. Så resonerade alliansen 2006. Väljarna höll med. I dag ligger a-kassan i ruiner. En av tio arbetslösa får ut 80 procent av den tidigare inkomsten. Så pressas lönerna neråt. Så uppmuntras arbetslösa att ta jobb till vilket pris som helst.
Jerry Willliams nya Alright – så mycket bättre.
Ha en underbar 1 advent & keep on Rockin´!

Inga kommentarer: