måndag 4 juni 2012

MÅNDAG. Varken mer eller mindre. Tänker tillbaka: Exakt vid den här tiden 1982 försattes Borghamns Kalkstensbrott i konkurs. Jag var ordförande i stenarbetarklubben (Fabriks) och hela sommaren ägnades åt konkursförhandlingar. Erik Fock i Linköping var konkursförvaltare. Vi var närmare 40 anställda. Vättern låg där som ett inbjudande blått duntäcke. Tretti år sen. Inte klokt.
SUSSIE mejlar en hoper fräckisar å andra historier. En kommer i tidningen i morron, en annan å betydligt längre kommer en bit längre ner här.
INGER kollade Hemsöborna. Me too. Sif Ruud, Edwin Adolphson, Allan Edwall. Vilka skådespelare!Men jag fattar inte hur Norman och Rundkvisten plötsligt befann sig på andra sidan det öppna vattnet efter det att kistan drattat i spat. Mycket Presleydenten inte begriper.
SÖNDAG KVÄLL: Knäskurade undervåningen, Nöjd som fan med mig själv. Diskbråcket eller va det är skickade kärnvapenbestyckade missiler av smärta genom kroppen men jag framhärdade å uthärdade som den tappra hjälte jag är. Värst av allt: Att jag inte kunde belöna mig med en whiskey etteråt. Vågar inte pimpla eldvatten så länge jag äter morfin.
Här kommer en av Sussie short stories:
Med de nya Drive-In-Bankomaterna kommer du som kund att kunna ta ut
pengar utan att lämna bilen.
Instruktioner för de ny bankomaterna följer nedan.
- - - - -
Vänligen läs de instruktioner som passar till ditt kön,
och memorera dem första gången du ska använda automaten.


INSTRUKTIONER FÖR MÄN:

1.Kör fram till Bankomaten.
2.Rulla ner fönstret.
3.Sätt in kortet och knappa in din PIN-kod.
4.Skriv in det önskade beloppet.
5.Tag kortet, pengarna och kvittot.
6.Rulla upp fönstret.
7.Kör.

INSTRUKTIONER FÖR KVINNOR:

1.Kör fram till Bankomaten.
2.Backa så att sidorutan kommer närmare Bankomaten
3.Starta motorn igen!
4.Rulla ner fönstret.
5.Leta fram din handväska och töm ut innehållet på passagerarsätet för
att hitta kortet.
6.Leta efter ditt smink och kontrollera din makeup i spegeln.
7.Försök att stoppa in kortet i Bankomaten.
8.Öppna bildörren för att komma lite närmare.
9.Sätt in kortet.
10.Vänd kortet åt rätt håll.
11.Leta rätt på kalendern i din handväska och läs PIN-koden,
som du har skrivit på omslaget.
12.Knappa in PIN-koden.
13.Tryck på "FEL" och skriv den korrekta PIN-koden.
14.Skriv in önskat belopp.
15.Kontrollera din makeup i spegeln igen.
16.Ta pengarna och kvittot.
17.Töm handväskan igen för att hitta din plånbok, stoppa ner pengarna i den.
18.Stoppa kvittot längst bak i checkhäftet.
19.Kontrollera din makeup igen.
20.Kör två meter framåt.
21.Backa tillbaka till Bankomaten.
22.Tag kortet.
23.Töm väskan, hitta kortfodralet och stoppa ner kortet i det.
24.Kontrollera din makeup.
25.Starta motorn igen! Och kör bort från Bankomaten.
26.Kör några kilometer.
27.Släpp nu upp handbromsen.

4 kommentarer:

Inger sa...

Angående Sussies Drive in instruktioner.Äntligen kan jag komma ut!Jag är man!

Inger sa...

När jag klev ut på altanen i morse stämde man upp med "Du gamla du fria"på fotbollsplanen,som jag är granne med.
Jag undrar hur dom visste att jag skulle komma ut just då?

Rolf sa...

Är du gammal och fri då?

Inger sa...

Ja visst kände jag mej fri,barfota i morgonsolen.Och nog är jag bra gammal!