tisdag 12 juni 2012

OJOJOJOJOJOJOJOJ --- OJOJOJ ---- VIKKEN HIMLA MASSOR av vinster som väntar till de 2 avslutande kapitlen av evighetsföljetongen (??!!) FredagsFrågan. Nu på fredag kör vi ELVIS-tema: Bok, cd-skivor, dvd´s, servetter.... å fredan därpå...... harrrrejavvvvlar!!!!!! Snacka om Trissregn. Så många läckra vinster att jag också tänker mejla in ett svar till Gustavsson. Hoppas jag har rätt å har tur vid dragningen.Sponsorer som Gunilla å Sune i Falköping, Sven å Rolf å Murarlärlingen Dagge i Linköping, Sussie i Västervik, Mr Anonym i Vadstena förgyller tillvaron för en FF-administratör. Som just nu återvände från Linköping där han postat vinster till de senaste vinnarna. De är:
Pehr Stenberg, Åtvidaberg. Han gråter inte om det regnar. Då läser han boken 1 001 bilar. Dick Isaksson, Motala, vinner The King of Rock´n´Roll (dvd), nykläckte studenten David Nyberg Elvis – The Essential (cd) och Lars Arvidsson, Nykil, och Gun-Britt Åkeson, Boxholm, frågesporten ”Vem vet mest om hockey”. Eva Hedlund, Skänninge, njuter av doftgran i bilen.
Gunilla Persson-Triss: Göran Bohlin, Horn, Rune Thorsell, Linköping, Birgitta Ericksson, Åtvid, Camilla Hult, Linköping, Gullevi Malmberg, Linköping.
Corren-Triss: Annette Engström, Linköping, Åke Ängmo, Linköping, Solweig Löwemo, Vadstena, Monica Wallberg, Linköping, Anne-Marie Larsson, Linköping.
Bonus-Triss-Vinnare: Kid i Mantorp, som haffades av snuten när han dundrade fram på en vässad moppe. 80 kilometer i timman. Respekt, Kid!
Kenneth Thell i Åtvidaberg demonstrerar sådana lyriska talanger att han måste premieras. Eller va sägs om följande verserade rader:
Igår skingrades molnen mitt på dagen
och fick se en himmel som var klarblå.
Tänkte - nu ska jag ta en genrep inför Vätternrundan
och ge mig ut och riktigt stå på.
Skapligt väder och ingen vind,
kom efter 23 kilometer fram till Söderö på vägen till Kisa.
Då mörknade molnen
och ösregnet gjorde att mina ben o händer började att isa.
Blev efter några minuter genomblöt
och kylan gick genom ben o märg.
Fick vända och cykla tillbaka till hemmet i Åtvidaberg.
Vid sådana tillfällen tänker man "att man aldrig sig lär"
och funderar över vilken idiot man ibland är!
Nu idag är vädret bättre och jag ska ut och hugga litet ved,
Men först ska jag svara på första delfrågan i fredagsfrågan
som är moped!
Just det. Moped var det efterfrågade fordonet, å de fyra friheterna som ackompanjerade mopeden när den fick officiell status för ganska exakt 60 år sen var: Frihet från registrering, frihet från körkort, frihet från skatt, frihet från försäkring.
Å de asiatiska modellerna? Yamaha och Suzuki, absolut. Ni som svarde Honda får rätt. Jag blev plötsligt lite osäker där. Verkar som att den också hade börjat säljas 1965 -- året då filmen Åsa-Nisse slår till förgyllde tillvaron i biografsalongerna.
Intressant reflektion: Massor av donnor som grenslade moppen på 60- och 70-talen. Många som mejlade svar berättade om sina övningar på dne 2-hjuliga hästen. Jag såg knappt några i min tonårstids Vadstena. Inga donnor på moppe alltså.
Fotboll just nu: Tjeckien leder över Grekland med 2-1. Inte lätt att vara grek. Avslutar med snäll Fräckis signerad den oförtröttlige Rolf Axén: "Vi skulle vilja ha namnet på barnets far", säger barnmorskan till kvinnan på förlossningsavdelningen. "Ingen aning", säger dne nyblivna mamman. "Men, sa han verkligen ingenting?" frågar barnmorskan. "Jo! Nu minns jag: Alf Wiedersehn."

7 kommentarer:

Kid sa...

Nej, nej och åter nej!! Fredagsfrågan kan inte ta slut!! Den är ju som Robert Lind i Kramfors, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Säj att du skämter mä oss.
Monica och Inger och alla ni andra här , upp till PROTEST!

Monica sa...

ealsse67Det är självklart att FF ska finnas kvar, annars slutar jag prenumerera på Corren och att läsa PRESLEYDENTEN Tobbes World

Monica sa...

Oj då, hur kommer det sig att "Bevisa att du inte är en robot" tecknen kom med på förra inlägget?

Torbjörn sa...

Du måste bevisa att du inte är en robot, Monica. Kan du det?

Rolf sa...

Vadå FF slut?...Tobbe slut också? Vad menar han? Ska han ta pension?
Du skulle bara våga. Du måste bli kvar, och har varken ålder eller sinnet klart för pensionering. Jag ska hålla ut till 67, så det är bara att bita ihop. JR kör på, även i 80-års åldern. Så du är bara barnet. En skön semester önskar jag dig, och VÄLKOMMEN tillbaka. Du behövs! Bevisa att du är en robot.

Inger sa...

Tobbe kommer tillbaka med FF när semestern är slut.Det måste han ju!
Corren utan FF är ju en katastrof.Dom kommer att gå i konkurs!Och bloggen utan FF,är som kaffe utan grädde.
Kom igen nu Tobbe.Vi klarar oss inte utan dej!

Rolf sa...

Jag har gjort en upptäckt, som gör mig mer och mer irriterad. Jag är inte ras/dialekthatare, men ändå. Det är ju grötig skånska i vart och vartannat program i radio och TV. EM fotboll/Henke och en till talar skånska. För att inte tala om radio Östergötlands meterelog, som används ofta, Anders el nåt. Jag hör ta mig faan inte vad karl´n säger. Det finns ju skånska och skånska. Använd dom, som man åtminstone hör vad dom säger. Faan vad uppretad jag har blivit på detta, mer och mer. Jag vill gärna förstå väderprognosen varje morgon, på radio.