torsdag 24 juni 2010

FRAJJDÄJJFRÖGAN I CÖRREN

Okej. Bara för att ni är så uthålliga och bildar Universums bästa läsekrets (snudd på universalgenier hela bunten) så kör vi en FredagsFråga till. Trots att mina krönikor uteblir när Corren krymper formatet över sommarn. Ledarsidan får du dock stå ut med.Vinnarnas namn publiceras måndag på min Corren-blogg.
Frågan knyter an till midsommar: Vad heter låten/vem skrev den? Prisbordet är lika förföriskt fullmatat som midsommartallriken på Kasken: Fickplunta (att ha flädersaft i), Josefin Ekmans härliga bok "Rockabilly – de sista romantikerna" (sponsrad av Sven iNygår´n), cd-skiva med Elvis samt Ljuva Country-Legender (dubbel-cd).
Plus 10 Trisslotter!
Ledtrådar: Låten förknippas med Torsten Bengtsson (C). Kompositören (nationalskald i vissa kretsar) förekommer i Per Hagmans senaste roman och föddes 35 år efter L O Smiths död. Låten kom som singel och på LP samma år Maud Olofsson la av som C-ombudsman. Låtens titel: 2 ord.
Svar senast måndag kl 15.19, torbjorn.gustavsson@corren.se, Torbjörn Gustafsson, Corren, Stora torget 5, 590 37 Kisa.

6 kommentarer:

Bettans krypin sa...

haha lättast i år:))ha en bra midsommar

bom.bastica@msn.se sa...

Trevlig midsommarhelg önskar Hans och jag.

Rolf sa...

Bra och passande FF inför midsommar men nationalskald var väl att ta i.
Det måste vara högst regionalt.
Men jag stämmer in i refrängen, likaså systemchefen och tillika svärfar.

Helena sa...

"Gör inget om de är små, bara de kommer tätt"

Glad Midsommar !

Inger sa...

Önskar ALLA på bloggen en riktigt bra Midsommar!
I ungdomen plocka jag alltid sju
sortes blommor,mest på spex.
Äldre och stadgad är jag nu
och nöjer mej numer med sex.

Men av älskligt plock,ämnat för tu,
eller plocket på blomsterängen
kvittar väl lika? Sex eller sju
ger garanterat fläckar i sängen!


Lättare F.F har publiserats.Jag får inte årtalen att stämma!

Rolf sa...

Vadå små...tätt? snapsarna kanske.
En FF/LF...Di är röde, di är vite men ack så bleke och överkörda av en japansk Honda. Tråkigt så in i Norden. I morgon misstänker jag att Tobbe´s FF slår in, bokstavligen talat.
Förra året lade jag 7 brudar under kudden och drömde om en prästkrage. Jag gör inte samma misstag i år.
Dessutom hade jag ryggskott när jag vaknade. Inte ett skjut heller.
Idag ringde Anders Birkeland, producent för filmen Göta kanal 3 och ville att jag skulle forcera lite om den tänkta serien på 13 program, om kronofogden.
Tänk, tänk, tänk som Nalle Puh sa.
Stänk, stänk, stänk vill vi inte ha i morgon, då blir groggen för utspädd. Det gäller att Ni håller Er stången i morgon, ha de!