måndag 28 juni 2010

VINNARNA i vinter- och vårsäsongens sista FredagsFråga är korade. Kalle Södergren, Skänninge, är snart stolt ägare till en fickplunta, värdig Birger Jarl.
Rätta svaret? Mera brännvin, skriven och inspelad av Eddie Meduza, som baksida på härliga Gasen i botten, den som börjar "Jag köpte mej en Cheva utav Nisse i Svängen i går...." Synd att Eddie tittade för djupt och för ofta i flaskan och pluntan.
Ni är verkligen på hugget. Jag trodde ett tag att antalet rätta svar skulle passera 200-gränsen, men det stannade vid 187. 16 svarade fel. Tack för att ni tar er tid, och så det som jag ofta tjatar om: Stort och maffigt tack för alla mejl om stort & smått. Ni är bäst!
Josefins Ekmans underbara bok Rockabilly -- de sista romantikerna hamnar snart i händerna på Leif Gustavsson, Vadstena. Sven i Nygår´n sponsrar. Apropå Sven: Ser ni en gul Mercedes, modell ambulans från 1965, på vägarna så vet ni att Sven sitter bakom ratten. Tuta å vinka!
Leif Gustavsson har särskild vurm för böcker. I synnerhet böcker med anknytning till Vadstena. Kolla själv: http://www.leifgustavsson.nu
Känner Leif Nenne Jonsson i Vadstena? Ingen aning, men Nenne kammar hem cd-skivan med Elvis. Ser du en Dodge Charger i Vadstena och hör du Elvis strömma ut ur högtalarna så är det säkert Nenne. Tuta å vinka!
Marie-Louise Nilsson, Linköping, tog hjälp av midsommaraftonbesökarna att klura ut det rätta svaret. Marie-Louise vinner dubbel-cd med idel härlig country. Johnny Cash och June Carter är först ut med Jackson, och på den vägen fortsätter. Nåt för Marie-Louise att glädja kompisarna med nästa gång de samlas i stugan mellan Linköping och Kisa.
Sture Greverius, Linköping, gläder redaktören med egenhändigt tillverkade verser. Veckans verserade hälsning lyder så här:
"Den fågeln hos Bengtsson satt inne för gott,
fyllekajan, som trotsade alla tabun i stort och smått.
För mången klunk kan idag både här och där
leda till stora och svåra balansbesvär.
Men med lagom mängder blir allt glatt har de flesta förstått".
Att Sture är en av 10 Trissvinnare känns rätt och riktigt.
Övriga Trissvinnare: Anna-Mai Krusell, Linköping, Catrin Sederström, Linköping, Lennart Berlin, Åby (du ser, Lennart, du kan visst vinna!), Daniel Carlborg, Mjölby (som gärna ville vinna pluntan, men har du tur, Daniel, så skrapar du fram ett belopp som berättigar till köp av plunta), Inger Larsson, Linghem (hon hade fullt upp i stallet i helgen, hoppas fölningen gick bra, Inger), Åsa Tegvall Axén, Linköping, Carl Magnus, Stockholm, Felix Riiga (du glömde adressen, Felix, mejla den gärna) och Ulla Olsson, Åtvidaberg.
Lite taskigt känns det, helst vill jag belöna samtliga som svarar, men om Gud vill, skorna håller, ni orkar och jag lever så drar vi igång på ny kula till hösten.

11 kommentarer:

sluggo sa...

Nu blir Corren tråkigare utan dig, jag slår vad om att du får sparken om allians blir kvar efter valet. Att du flyttades till långt bak i tidningen var första steget.

Helena sa...

Håller med sluggo om att C blir tråkigare, men hoppas verkligen INTE att han/hon har rätt om Alliansen och om Tobbes arbete.

Grattis till vinnarna,
Trevlig Sommar !

Kvastis sa...

Den är väldans svårläst, din blogg. Varför blanda stilar,storlekar och färger på detta vis?

Anonym sa...

kvastis måste läsa bloggen från blogger, gå in via corren.se så blir det inte lika rörigt men mkt tråkigare

Inger sa...

Grattis alla vinnare tillF.F!
Nästa säsong tar alla vi andra nya tag!
I dag har vi(en väninna och jag)varit på Vinön i Hjälmaren.Fikat,ätit glass och njutit av fint väder och vacker natur.Det är nyttigt för själen med en liten tripp hemifrån ibland.
En sån här dag blir det mycket prat och många skratt och i morgon kommer dammsugningen att gå som en dans.

Monica sa...

Om Torbjörn får sparken från Corren då tänker inte jag prenumerera längre, och gubben får väl köpa sig ett lösnummer när han vill ha korsordet.
Och Inger, idag har jag ätit lunch på Terrassen Saab tillsammans med "gamla" jobbarkompisar och vi avslutade också med glass, men det var lite jobbigt att cykla ca 2 mil T.O.R i denna värme. Men efter lite vila, korvkaka, stekt ägg och äppelmos, disk, dusch, hårtvätt, så blir det dans i Gamla Linköping Får väl hoppas att det är några gubbar som väljer bort fotbollen och kommer till dansen, det är ju så himla skönt väder. Det är syndigt att sitta inne och glo på 22 gubbar som jagar en boll???????????
Grattis till FF-Vinnarnauradull

Inger sa...

Hej Monika,skönt att se dej här igen!Jag har saknat dej!Trodde att det kanske hänt dej någonting,man vet ju aldrig vad som kan hända med oss lite äldre unga damer.Men när jag ser att du cyklar två mil i den här satans värmen så mår du nog bra?Och du äter korvkaka!GUVAGÖTT!!!!!Var hittar man sån nuförtiden?
Själv sitter jag mest under korkeken och luktar på blommorna.
Eller för att förekomma Rolf:Så sitter jag under blommorna på eken och luktar på korken.

Monica sa...

Inger!
Jag finns på riktigt och jag mår bra, men jag har ju köpt mig en platt tv som jag också kan använda som datorskärm så där försvinner en hel del tid.
Körvkaka hittar du på Hemköp i Ryd. Tidigare hade de från Eklunds, men den vi köpte senast kom från ELLO i Lammhult som är ett familjeföretag i hjärtat av Småland
http://www.ello.se/
Och idag så blir det bara lite rester till middag och sedan ska jag nog gå ut och gå en promenad, men först ska jag läsa Corren, gubben har köpt ett lösnummer och även Aftonbladet.

Lisa utan Sluggo sa...

Jag tror att Tobbe blir kvar, vad som än händer.

Rolf sa...

Monica, ska gubben köpa sig ett lösnummer? Tillåter du verkligen det?
Priset för ett lösnummer är ju flera ggr högre, än en årsprenumeration.
Jag skulle gärna vilja ha en årsprenumeration av lösnummer. Nya ligg varje dag, så härligt.
Sitter och svalkar mig på balkongen, nyss hemkommen från Suomi och semestern har startat helt underbart.
Koskenburkar med blåbärssmak, snart i var mans mun.
Till Kvastis víll jag säga att man blandar stilar,storlekar och färger, för att betona vissa, lite viktigare saker. Det piggar också upp läsande om man inte är dyslektiker förstås. Inget att skämmas för annars.Kända dyslektiker Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Winston Churchill m fl.
På fredag bär det av till Öcknehult och kapten Hansson och frugan ska få sin första ridtur(till häst alltså)

Monica sa...

JA, gubben köpte sig ett lösnummer i går och även Aftonbladet och vår Corre hade hamnat hos grannen under oss. Jag brukar inte läsa skvallerbladet, Aftonbladet, men i går så läste jag om FD polismästaren Göran och då är det väl helt OK att min gubbe går till vår kiosk och köper sig ett litet lösnummer, och det som FD polismästaren har gjort är ju helt sanslöst.
Men när jag tvivlar på mänskligheten och tycker livet är PEST så kollar jag på denna blogg
http://www.mikael-unlimited.se/
VILKEN KILLE.
Det var synd att du och frugan inte var hemma när jag cyklade till SAAB i tisdags, jag hade tänkt mig att titta upp till er/Monica