tisdag 14 juni 2011

Boxholms Bruksmuseum -- här vilar en uppsjö av glimrande bruks- och industrihistoria. Frugan å jag var ikväll bjudna dit av de trevliga Sossarna i Boxholm, å det blev en upplevelserik kväll i ett sommarfagert Boxholm. På bilden guiden Per-Olov Ruberth, själv gammal Stålman, som berättade om stålindustrins historia i Boxholm, och att Elvis syns på bilden är ju självklart. Elvis och den proletära industri- och bruksberättelsen är ett. Om Per-Olov är Presleytarian? Självklart.
Bruksmuseet är inhyst i kvarnbyggnaden från 1777 och vibrerar av den dåndundrande spännande historia som bruksmiljön utgör. Har du inte varit där så måste du absolut ta dig dit i sommar.

Du också, Helena, Queen of Mjölby --- vet du förresten vad Boxholmarna kallar en spik utan huvud? Just det -- en Mjölbybo.

Vi utspisades med grillad kröv, kaffe och hembakta bullar. Ljufligt gott.

4 kommentarer:

Helena sa...

Mycke´skit ska en´ läsa... ;D

Boxholm - gedigen arbetar ort. Man kanske skulle ta ett stopp där. Vi har mycket fint och av stort intresse runt oss. Ibland är känslan att vi har det för nära för att se det.

Men vad vet´la ja´, spik utan huvud !

Rolf sa...

Så tråkiga ämnen en onsdag. Blästring, bruksmuséum o hembakta bullar. Värre än Alf Robertssons, hundar o ungar o hembryggt äppelvin.
Man måste pigga upp sig med lite ordstäv o gåtor.
I en lågkonjunktur så är vi ofta pessimistiska och tänker
-Nu kan det inte bli värre!
Men låt oss vara optimistiska och tänka -Jo då! det kan det visst!!!
Boxholm ja...där bodde flera personer 1960,3 261 st än 2005, då dom var 3 182,-. Några flera idag.
Mjölby har 25 856,- invånare idag.
Man ska aldrig spy i lovart och man ska aldrig cykla långt med låst cykel. På tal om cykel, så läste/löste jag en gåta idag;
Hur får man plats med 3 lögner i en mening med bara 7 ord.
Jag kikade i facit och där stod följande;
Hederlig invandrare med egen cykel söker jobb. Det är INTE jag som konstruerat meningen, så dä så.
Är Ni gladare nu då!!!!!
Ropa aldrig hej förrän du behöver ett bäcken.

Rolf sa...

Torsdag och nya rön;
En man börjar bli gammal när han tittar på matsedeln innan han ser på servitrisen.
En man utan en kvinna är som en nacke utan värk.
En kvinna utan en man är som en fisk utan cykel.
"Jag skulle gärna kyssa dig men jag har precis tvättat håret" !!??
Våra datorer har lagt av och man känner sig lika förvirrad som ett spädbarn i en toplessbar. Tur att man har Van Goghs öra för musik.
Tänk på att säckpipor låter likadant när du lärt dig spela, som när du började.
Till slut en rolig inskrift på en hypokondrikers gravsten i södra USA. " Jag sa ju att jag var sjuk "
FF i morgon????

Inger sa...

"Jag SA ju att jag var sjuk"!

Så fick man sej ett gott skratt igen.Tack för den,Rolf!