torsdag 2 juni 2011

FREDAGSFRÅGAN

Utvilad å på hugget? Självklart. Du var förstås ledig i går, mens jag svettades å stönstånkade i tidningsfabriken. Gud välsigne såna som Kerstin & Sven Hellerström, Linköping. De sponsrar dagens FF med Eva Eastwoods storsäljare "Lyckost" (cd), plus Eastwoods "Well Well Well (cd, 2008).
Inger Lindgren, Vikingstad, och Rolf Axén, Linköping, välsignas oxå. Inger sponsrar med Göta kanal 3 (dvd) och Rolf med kultstämplade "Kvart i 2–dansen" (med Ricky Bruch!). Corren sponsrar med 5 Triss.
Frågan: Vad heter drycken (X) som skapades ganska exakt 400 år före Altair 8800 och länge ansågs som fattigmansdricka? Upphovsmannens efternamn bär fortfarande destilleriets namn (idag förknippat med likörer). van Gogh pimplade säkert X, som "förfinades" i England och blev till något du gärna dricker med tonic till.
Smak? Enbär. Lite oljig, inte så kryddig. Den populäraste sortens namn för tanken till en förkortad litteraturmal.
Svar senast (OBS) tisdag kl 10.11, Torbjörn Gustavsson, Corren, 581 89 Linköping, torbjorn.gustavsson@corren.se, sms 0708 280609, meddelande Facebook, 0494 71720.

6 kommentarer:

Rolf sa...

Var det den filmen Göta kanal 3, som Inger fick av mig som pris?

Rolf sa...

FF, lite lustigt. Stämmer in på 2 olika drycker och den jag tror Tobbe avser, gäller inte Van Gogh och hans avskurna öra.
Enbär, oljíg osv kan bara bli gin, men jag undrar jag..... är begreppen ihoprörda möjligen.
Tål att tänka på minsann.

Rolf sa...

Van Gogh blev aldrig på örat, han blev av med ett. Han var en konstig EN.

bibbi vitamin sa...

Jag tror jag kan det....

Monica sa...

Nu har jag skickat in rätt svar på FF

Inger sa...

Jag vet också!