fredag 10 juni 2011

Lady Leona, kattskrället, löper. Juckar mot mina träskor och upphäver pilska vrål. I morrn ska hon forslas till Mullsjö av alla ställen för påsättning. Lugn och ro i flera veckor, Gud så härligt.
Mer gnäll: Så kvävande kvavt det är. Åskan med medföljande regn verkar härja överallt utom i Kisa. Sprang i kväll. Två varv i motionsspåret. 5,6 kilometer. Sammanlagt. Tror aldrig jag svettats så mycket. Jo, när jag installerade VH-sågen i Borghamns Kalkstensbrott. Året var 1981, månaden som nu juni och Vättern framstod som ett uttorkat dike i jämförelse med mig.
Nu minns jag. Jag har svettats ännu värre. Också i Borghamn. Jag och två till turades om att med vrålande lufttrycksborr "gräva upp" det gamla gjutna cementgolvet. En fjärde hade fullt sjå att serva oss med lättöl och vatten. Overallerna hängde som dränkta badlakan kring kroppen på oss. Det var också vid tiden strax före semestern. Ett under att jag finns kvar, så mycket som jag svettats.
FredagsFrågan finns här under. Boxning. Mina favoritboxare: Muhammad Ali, Sonny Liston, Jack Johnson, Fighting Harada, Battling Siki, Bosse Högberg. Filmen om Högberg, med Ola Rapace i huvudrollen, ska jag se. Absolut.
Borgarhögern knockades av riksdagens majoritet i dag. Fas 3. Hörde kort intervju med den lismande fåntratten Gunnar Axén (M) efter omröstningen i riksdagen. Axén lät förstå att regeringen ger blanka fan i att riksdagen knäpper den på näsan. Vi styrs av en (M)aktfullkomlig folkföraktande ministär --- men den stora och mest säkra av alla opinionsmätningar --- SCBs --- tyder på att folk börjar få upp ögona, och trots kanonaden av kritik i borgerlig press -- finns knappt nån annan, Sverige påminner allt mer om en gammal inavlad öststat eller latinamerikansk bananekonomi på 60-talet, trots kritiken mot Håkan Juholt så går S framåt.
Tystnaden slumrar utanför fönstren. Kattkräket ylar i groventrén. Åska, var är du?

9 kommentarer:

Rolf sa...

Det är bättre att katten juckar på dina boots, gratis skoputsning.

Arwid Bellgraf sa...

Nu kom jag på FF.

Torbjörn sa...

Oskar å skoputsning, tack för tipset, Rolf.

Rolf sa...

Vad en liten "gumma" kan gno!

Torbjörn sa...

Gumma? Oskar är ju hanne.

Rolf sa...

GUBBE DÅ! förlåt

Monica W sa...

Jag trodde faktiskt att den underbart vackra katten Lady Leona, är en hona. Och halkade hundskrället Oskar in här på ett bananskal eller????
Rolf, Arwid Bellgraf är rätt svar på FF

Inger sa...

Jag fattade också som så,Torbjörn,att det var KATTEN som gnodde mot träskorna.
Hunden Oskar kom väl in på scenen från fel håll?

Rolf sa...

Självklart att det var katten jag menade. Oskar är väl inte så bra på skoputsning som Lady Leona.
Arwid är helt rätt på FF. Kinamat kräver just nu en tupplur. Var finns den kvinna som vill ha ris?