lördag 28 januari 2012

I--N--G--E--R talar sig varm för Last date med The Spotnicks i en kommentar till mitt senaste inlägg, så nu finns låten strax här under. Jag har inte just den, däremot Last date med Jerry Williams & The Violents.
Spotnicks & Violents -- glödheta 1962. Makterna vill att jag ska läsa några Se just från 1962. Minns du reklamen:
YEARDLEY --- män som handlar snabbt och klokt börjar med sig själva. Undra på att de använder Yardley After Shaving Lotion/.../Yardley för Er som vill ha det yppersta
KARBURATORSPRIT --- ger snabbare start och säkrare gång
CAMEL --- folk i farten röker Camel, av fyllig aromrik tobak men mild som ett leende
GLÄNSER --- Ett underbart medel, säger Kurre Hamrin om Glänser. Säljes på alla bensinstationer i plastkuddar med nyckelöppnare. Riktpris 1:- exkl. oms
Och vad skrivs det om? Stort reportage: Raggen går --- med förtjänst! Reportage med 8 bilder om raggarna som inleds så här: "Raggarnas goda namn och rykte står inte högt i kurs just nu. Det gär däremot deras dåliga namn och rykte. Hos bokförläggare, filmdirektörer -- och tydligen även hos den stora publiken. För raggarna må vara busar -- men dom säljer!"
Vidare: Av 34 Miss Sweden har bara tre nått den absoluta toppen. Stor skandal!
TILLBAKA TILL NUTIDEN: Avslappnad lördag. Städade badrummet i övervåningen innan Frugan å jag begav oss till Coop Konsum. Sen fika. Sen bjöd Wilhelm, Johanna å Micke in sig på käk. Presleydenten drog på sig förklät å fixade fläskkotlett å potatismos. Wilhelm fick mos å prinskorv å åt som en besatt.
STEFAN LÖFVEN. Så bra det känns. Som att verkligheten tagit plats i politikens finrum. Jag har träffat honom några gånger å talat med honom i telefon under avtalsrörelserna sedan han blev ordförande i IF Metall. Han är sig själv, trygg i sig själv, öppen å resonabel, men samtidigt bestämd. Mera Ingvar Carlsson än Göran Persson till sättet. Jag gillade att han vände sig särkskilt till Håkan Juholt när han talade inför ledamöterna i partistyrelsen å andra. Å Carlsson å Persson satt på första parkett å log å applåderade. Går inte att komma ifrån -- det är nåt visst med Persson.
REINFELDT poängterar alltid att han reser land å rike runt å träffar människorna i verkligheten. Ett möte en gång i månaden ungefär. Löfven behöver inte poängtera mötena med verkligheten, de är en självklarhet för honom, å inte bara verkstäder å fabriker. Hans arbete i sossarnas välfärdsgrupp har inneburit många besök i skolkök, förskolor, äldreboenden åsså vidare.
FRUGAN fixar kaffe. Snart dags för sista avsnittet av Boardwalk Empire, serien om USA under 20-talet. Riktigt bra.

7 kommentarer:

Inger sa...

Det var då det! YEARDLEY minns jag inte,men KARBURATORSPRITEN.
Folk i farten röker Camel.Jojo,det vet man ju vilket milt vackert leende man fick av det.Det kostade mej nyss
20.000 hos tandläkaren!Fast det kanske inte var Camels förtjänst?
Det kan ha varit BILL,BOY,JOHN SILVER eller PRINCEreklamen:JAG HAR OCKSÅ GÅTT ÖVER TILL PRINCE.
Jaa,så gick man förstås över till PRINCE och nu vet man hur det blev med det.
GLÄNSER var billgt,1 spänn.Minns inte vad ciggen kostade,men man kunde köpa dom styckvis.
Det var bättre förr?? Näe,inte allt,bara musiken!

Rolf sa...

Lösa Camel kan man fortfarande köpa i Sahara. Priset har ju stigit sen Snuskas sålde lösa cig. vid Stångebro, Mabo´s kiosk, hette det visst. Snusk-Viola på Trädgårdstorget sålde också lösa cig. Det VAR bättre förr.

Inger sa...

JAAAA! Snus(inte snusk)Viola! Visst minns man henne.Jag var skiträdd när jag vågade mej in i hennes lilla bod.Jag tyckte hon var som Häxan i pepparkakshuset.Det här var i början på 50talet och på den tiden var man ju inte så värst katig.
Det fanns ett kafe,som jag tror hette Torgkafeet dit vi syskon och våra föräldrar gick och fikade varje gång vi var i STAAAAN!
Jag har glömt var det låg.Någon som vet?

Bertil Boo sa...

Bloggen har slammat igen.

Anders Blom sa...

Din Hjulklapp väntar fortfarande på dig i Rimforsa.

Rolf sa...

Hjulklapp.. en navkapsel?? och vem ska ha hjulklappen?????

Monica sa...

Jag gissar på MORA och det beror på att jag har en storasyster som bor i Färnäs ca 5 km. från Mora och hennes man fyller 83 år i morgon.
Grattis Helmer!!!!

Enligt ett lokalt talesätt ska byn Färnäs vara världens största:
"Firnis wirdns stirste bi, fir tjilometer i firkant."