måndag 18 maj 2009

JOHANNA snärjer å står i. Hon tar över caféet i Yxefall 1 juni men jobbar in sig redan nu. Farsgubben, Tobbe, har fått gehör för förslaget på en liten 50-/60-tals-hörna i caféet och den här längden ropade jag in för en billig penning på Tradera. Häftig va? Skitsnygg!!!!
EFTERSOM TILLVARON vimlar av stollar som jag, som stannar upp när vi ser nåt som hör hemma i 50- och 60-talen, kan en sån hörna fylla sin plats. Runt 50-talsbord, bokhylla, tv-apparat med luckor, transistorradio, skivställ med skivor, skivalbum med skivor, osv, osv.
MEN JAG SAKNAR en radiogrammofon. Nån som har nåt bra tips?
ANNARS? Käkade lunch med Lena Micko idag. Kommunalrådet i Linköping som var ks-ordförande i ungefär 10 år och idag är oppositionsråd. Hon spelar också en framträdande roll i paraplyorganisationen Sveriges Kommuner & landsting. Sitter inne med med mycket kunskap om tillståndet för ekonomin i kommunsektorn. Att det ser dåligt är decenniets understatement.
EN SVÄNG TILL US och Frugan innan hemfärd till Kisa. Rehabiliteringen går med stormsteg. I går, söndag, var vi ute drygt en timma, och Frugan satt äntligen i sin rullstol. De fixar underverk på rehabavdelning 55.
THE ROSE har jag inte sett idag. En hoper ouppfostrade ungar såg och hörde jag på tåget mellan Linköping och Kisa. Värsta jag hört och sett på länge. Och så allt mobiltelefonbabblande, Två kvinnor, irakier eller iranier, fan vet, babblade med nån snubbe i högtalartelefon. Och tre sittplatser framför mig orerade en korkskalle högt om allt och alla med nån som förmodligen satt på ett annat tåg. Alla kan stava till r-e-s-p-e-k-t men få vet vad vanlig hederlig hövlighet innebär.
PÅ FÖRMIDDAN uppvaktades jag av chefredaktören. Han viftade med ännu ett hotbrev, riktat mot mig. Jag minns att jag skrev om de där breven för drygt ett år sen. Jag fick några brev direkt till mig tidigare i vår, det här var ställt till chefredaktören. Det finns inget jag hatar så jävla mycket som fega kräk som framför hot i skydd av sin anonymitet. Jag skulle inte dra mig för att misshandla en sån.
NOG OM DET. Nu väntar viktiiga ting. Måste bära ut soptunnan, sopbilen kommer i morron bitti, och i morrn på förmiddan drar Åke Karlsson och jag till Bana 2 på Electrolux. Var ett tag sen nu. Ska bli kul.
I DAG PÅ DAN försökte jag få ihop en artikel om förre universitetsrektorn Sven Erlander. Artiklen ska publiceras på Correns familjesida. Erlander fyller snart 75 år. Han berättade bland annat att han som rektor samlade städpersonalen till regelbundet återkommande fikaträffar.
--- Från början ville jag bara berätta för dom att de, städarna, är en av de viktigaste kategorierna på ett universitet, sa Erlander.
--- Sen lärde jag känna flera av dom.
HUR MÅNGA universitetsrektorer i Sverige samlar städarna till fikaträffar i dag?

Inga kommentarer: