torsdag 18 februari 2010

CÖRRENKRÖNIKA FREDAG

Sverige slits isär. Högeralliansens politik vädjar till den mest inskränkt primitiva egoismen. Så cementeras "vi & dom–samhället". Vi i stugvärmen, dom utanför. Socialdemokraternas 1 maj-märken från 1969 och 1970 bar texten Ökad jämlikhet. Uppmaningen färdas genom decennierna, en uppfordrande appell vars innebörd vibrerar och känns aktuellare än någonsin.
Sverige slits isär. Alliansens långtgående ambitioner kräver ytterligare en mandatperiod för att förverkligas. Det är förklaringen till de svindlande excesser i spektakulär överbudspolitik som de fyras gäng vevar igång sju månader före valet.
Sverige slits isär. Hög tid för de rödgröna att trappa upp offensiven för ett maktskifte. Perspektivet är akut och kortsíktigt, att restaurera och ställa tillrätta:
Skatterna: Skatternas andel av BNP (skattekvoten) måste öka (högre skatt för medelinkomsttagare, ännu högre för välsituerade). Stopp för straffbeskattningen av pensionärer.
Sjukvård och omsorg: Stopp för fortsatta neddragningar, fler anställda.
Jobben: Riktade stimulanser, till exempel lägre arbetsgivareavgifter och sänkta egenavgifter, satsning på teknikintensiva branscher och grön omställning.
Sjukförsäkringen: Stopp för fortsatt utslagning (förslag finns redan).
Utbildning: Massiv satsning på grundskolan samt praktikplatser, utbildningsplatser och lärlingar.
A-kassan: Återställ snarast, låg ersättning påverkar konsumtionen negativt och förhindrar den enskildes omställning.
Sverige måste inte slitas sönder. Du bestämmer.

3 kommentarer:

Monica sa...

BRA "RUTET" TORBJÖRN!
Jag tycker du ska ha en kommentar på det politiska också
Jag är en Ja-sägare? Håller med dig om allt vad du skriver just nu.
Och jag gör vad jag kan för att vi ska bli av med alliansen, försöker att påverka så många som möjligt.
JAG VILL ABSOLUT INTE ATT DET SVERIGE SOM VI "PENSIONÄRER" HAR BYGGT UPP SKA SLITAS SÖNDER

Benny Johansson sa...

Jag tycker det verkar som alliansens sänkskatter-politik går hem därför att de flesta har jobb och verkar inte bry sig om mera än det.

Inger sa...

Ja Benny,helt rätt!Min jobbarkompis(som jag alltid sett som röd)sa:Jag tänker rösta på M,för då får jag mycke mer kvar plånboken!Man får ju nästan dåndimpen! Att vuxna människor kan vara så lättlurade!