fredag 26 februari 2010

LÖRDAGSKRÖNIKA CÖRREN

Högeralliansen lovar: Jobbskatteavdraget ger 80 000 nya jobb. Verkligheten sparkar bakut, tystar den lika uppblåsta som felaktiga demagogretoriken. Gunnar Axen (M) är demagogretorikens legitimerade Överstepräst. Axén, politikern som tycks njuta när han tvingar fattiga och sjuka till förnedring, lovade 250 000 nya jobb "på kort sikt". Så skrev han i Corren juli 2006. I dag tutar alliansarna i oss att de höga skatterna under S-styret förhindrade allt vad nya jobb heter.
Fakta: 153 000 nya jobb tillkom oktober 2005-oktober 2006. 81 000 nya jobb tillkom oktober 2006-oktober 2007.
Reinfeldt & Co skyller jobbmisslyckandet på lågkonjunkturen. Det håller inte. För ett år sen trumpetade det skrangliga kabinettets demagoger i Rosenbad ut att jobbskatteavdraget är hävstången som lyfter Sverige ur massarbetslöshetens sörjiga gyttja och slafsiga dy. Var finns de 80 000 nya jobben?
Eleganten från vidderna: En Eddie Meduza i sin krafts dagar är vad Sverige behöver 2010. Men mannen lever. Ginza meddelar att utskicket av dokumentären om Eddies liv, Eleganten från vidderna, har fördröjts därför att intresset för dvd-filmen slår alla rekord. Jag upptäckte Eddie 1979. Köpte singeln Såssialdemokraterna. Hatkärlek uppstod. Hockeymiljonärerna i Tre Kronor: Dästa och mätta. Kalla, Haag, Hellner & övriga skidåkare: Vilken glöd & energi.
Sverige 2010: Niklas Wikegård anmäls till Diskrimineringsombudsmannen när han kritiserar damkronorna.
Fas 3, jobb- & utvecklingsgarantin: "Den ultimata förnedringen, man är som livegen", säger Birgitta, 61, i tidningen Kollega. Finns alternativ? Ja. Äldre långtidsarbetslösa som inte har en chans att slå sig in på arbetsmarknaden bör beviljas vettig förtidspension. Övriga: Utbildning, praktikplatser, friår, med mera.
Eddie Meduzas bästa låt? Jag lutar åt Gasen i botten.
Ny opinionsundersökning i går: De rödgröna får egen majoritet. Undersökningen uppmärksammas knappast alls. En tidigare barometer som visade att alliansen gick framåt satte däremot fart på de svansviftande lakejerna i radio, tv och tidningar.
Vuxenpsykiatrin på US: Få tjänster, trångt om saligheten. Politikerna backar från tidigare löften. Jag minns de stolta, partiöverskridande utfästelserna från 90-talets mitt. Politikerna vet: Att hångla med psykiskt sjuka ger inga röster. Hellre en rejäl skattesänkning åt de friska.
Trevlig helg & fortsatt gott skottår!

12 kommentarer:

Rolf sa...

Ta dej en sup i sjuttifemma, där som under starkölen i handskfacket, Börje. Börje Lundin heter även en vaktmästare i Folkets Park. Vet inte om han är kvar. Eddie Meduza finns dock kvar. Vad är det som dönar i plåten Börje? Har haft mycket kul med Eddie M.
Luvorna tar just nu hur mycket tid som helst, så jag trasslar inte in mig i nån fråga just nu.
Hamburgare med bacon är också på programmet(bara nötkött). Let´s dance kommer att gå i lilla rummet och jag vill se, och unnar Finland en vinst i matchen mot USA i hockey. Finlands sak är vår sak, men bara ikväll. Finland har väl bara en medalj och är verkligen värda en till.
Finlands nationaldag = Skärtorsdagen.

Karin sa...

Politik väcker inte många själar till liv tydligen.
Många är insnöade, oavsett vädret.
Jag undrar om jag skulle kunna beställa en os-mössa av Rolf?
Läste i Corren idag, att både garn och virknålar är helt slut.
Det kunde man slå sig gul och blå på. Kolla också in Kalle´s travtips i ÖC idag. Det är 60 miljoner i potten och då kan man lämna snön bakom sig några veckor/år.
Såg en dödsannons idag för Lollo född 1953. Är det någon som vet om han var en speleman och jobbade hos Bensan i skivaffären, för länge sedan?

Rolf sa...

Tror inte jag hinner med en luva till Karin.
När det gäller politik kan man bara konstatera; Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig.
Tänk om man kunde klämma fram en liten luva, av garnet som blev över.
Det är mest svart och vitt kvar, så man kanske får vända på färgerna.
Det vore väl ett läckert pris i FF.
Vi får se hur det går.

Rolf sa...

Blev inget blått garn över tyvärr och nu är det slut i hela stan. Så det blir ingen prisluva till FF.
Kanske nåt annat pris till min LF, som kommer inom kort.
Jag har skickat mail till Tobbe med foto på den första piratkopian.

Rolf sa...

Lördagsfråga; Söker en stad.
Över 400 000 inv. Din bil kanske har limmats ihop där.
Mao är inte född här, men kanske hans avkommor.
100 år innan staden grundades var hattarna på krigsstigen(inte luvorna) och Ulla´s kompis föddes men inte i en varmluftsballong väl?
Stadens universitet bildades när andra brännvinskriget utbröt(inte andra världskriget) men nästan lika allvarligt, för en del, i alla fall.
Lycka till och med travvinster i potten blir det kanske lite svårt.
Nya som gamla deltagare är välkomna och kan också vara en ledtråd, om man gillar galenskap och vem gör inte det. Först till kvarn....får träffa mjölnar´n

Monica sa...

Så här innan fest i valen så gissar jag på Tokyo.
Jag får väl fundera vidare senare

Rolf sa...

Monica får fundera vidare.
MF då menar jag melodifestivalen och inte måndagsfrågan.
Py Bäckmans magiska stjärna har falnat för länge sedan(John Lennon hade gjort den bättre) Go´natt Py trots Nordmans låt i melodikrysset i morse.
Man är väl en idiot om man skickar Noll disciplin till Globen i alla fall. Förståndet i stugorna har ändå segrat till slut.
NEO önskar jag lycka till.
Hollow betyder tom och inneshållslös och det var precis vad låten var.
Gud vad vacker Pernilla är, 43 år.
Henne skulle jag inte neka tillträde och låten borde fått en bättre chans. Bögback är ju ändå ett för bra motstånd mot den vackra Pernilla, trots allt. Han är också vacker, om man ligger åt det hållet.
Lovestoned, som beskrevs som ett mellanting av Abba och Bob Marley var väldigt bra om inte låtskrivaren lyssnat på förra årets vinnare Fairytail med Alexander för mycket.
Man får bara kopiera 4 takter i schlagervärlden. Aja baja.
Jag vill summera OS i Vencouver i väldig korthet.
Såna här dar kan man inte kalla Kalla, dom borde heta heta. Det har rått rätt väder en tid, men nu har det blitt blitt.
Jag vill om du vågar Pernilla. Gud vad fin hon är.
Hoppas verkligen att Finland tar brons i nattens hockeymatch, 04.00 för Er som vill ha os-ringar under ögonen.

Rolf sa...

rått rått väder ska det naturligtvis vara.

Rolf sa...

Jag ska strax gå ut och fingå utmed åna. Iklädd os-luva och syrénfärgad skjorta(vit).
Jag värmer upp till 5-milen ikväll
halv 7, tror jag det var. Tar nog luvan då också.
Hur går det med LF?

DS sa...

Jöback ska det vara förstås, förlåt mig.

Inger sa...

Varit i Stockholm på Chinateatarn och sett "HAIR SPRAY".Kanonbra föreställning!Om diskriminering och kärlek på 60talet.Lika aktuellt nu som då.Hög klass på alla medverkande och så MUSIKEN!Ljuva 60tal.Vill sända ett jättetack till FRU THALIA för Rolf Lassgård!Han är fenomenal!!!

Rolf sa...

Det var ett bra tips Inger. Själv har jag åkt 5-milen. Det gick åt skogen och det var delvis luvans fel.
Den åkte ner framför ögonen, så jag tog fel spår och blev diskad.
Alla som bytte skidor kom på efterkälken!! Man får väl inte åka kälke i ett skidlopp. Dom borde ha diskats också.
Jag hoppar nog över luvan till hockeyfinalen. Får inte rum under hjälmen.