onsdag 10 februari 2010

UPPRIKTIGT: Hade tänkt ligga bottenlågt på bloggen med min födelsedag. Sen damp ett antal vykortsgratulations--löpsedlar in från den alltid lika ljuvligt vänsälla Paola Svensson -- då sprack alla storstilade planer på att ligga och huka i busen. Jag menar --- vilken ynnest att ha såna omtänksamma vänner som Paola och Anders.
ROLF skriver något om att han kände sting av melankoli när han passerade 60-gränsen. Just den känslan överföll mig i veckan. Fast egentligen förde den med sig en hel del nyttigt tänkande. Såna där vardagstankar som handlar om tacksamhet. Tacksamhet gentemot ens föräldrar som skänkte en så mycket kärlek. Tacksamhet gentemot ens familj och släktingar. Tacksamhet gentemot ens vänner, alltifrån dom som man träffar regelbundet och ofta till dom underbara mejlvänner som befolkar den här bloggen. I just love you, folks.
I EFTERMIDDAGS: Slog en lov till Siri och Selma. Siri och jag pimplade kaffe, jag med Selma i famnen. Hennes ögon glittrade. Så rikt livet ändå är.
JAG VET att det är vinter och att Johannas Café ligger än mer avlägset så här års, men om nån får för sig att dra till caféet i Yxefall utanför Kisa på öppet hus hos 60-åringen så vet du att du är mer än hjärtligt välkommen. Lördag mellan 14 och 18. Brorsan och övriga familjen fick mig på andra tankar sedan brorsan hittade en korvvagn från 50-talet. Minns du korvvagnarna leler gubben med korvlådan? Farsan bjöd alltid Staffan och mig på korv med bröd eller korv med papper kring när vi kom ut från matinéföreställningen på biom i Vadstena. Tarzan var bäst.
TACK för vykortslöpsedlarna, Paola & Anders.

7 kommentarer:

Inger sa...

Skulle varit trevligt att komma o ta en korv på lördag,men tyvärr! Annars hade det varit trevligt att se om du är dej LIK?!! Men du, det är inte farligt att fylla 60, men ´det är farligt att tro det! Jag vet, jag har varit 60 ett tag.Dock bör du tänka på vissa regler: Titta aldrig ispegeln tidig morgon med glasögon på!Försök inte läsa corren utan glasögon! Känn dej så ung o stilig som du är!

Torbjörn sa...

TACK, INGER, jag har redan börjat följa dina råd. Räknar med att behöva ha käpp för att komma i säng i fortsättningen. Ändå skönt att vara att färdriktingen framöver är en: Utför. Ha det bra!

Rolf sa...

Du har rätt Tobbe, man har mycket att vara tacksam för. Att man blivit 60 och är frisk och kry, är värt mycket och så barn och barnbarn förstås.
Ha det så trevligt på födelsedagen
och hoppas att korven håller sig i skinnet.

Torbjörn sa...

TACK, ROLF, för hälsning & kloka ord. Körven, ja, får se om han tittar fram frampå fredagsnatta.... midsommernatta va inte lång 50 par vagger satte vi i gång/that´s the way it was.

Monica sa...

Ja, män visst har man mycket att vara tacksam för, men det är ju ända så att
Man har tusen önskningar när man är frisk----
Bara en när man är sjuk.
I dag så blev det en underbar långpromenad -10, strålande sol och vindstilla. Småfåglarna kvirrade och skatorna har börjat samla på pinnar till sina bon

Rolf sa...

Kul att du är tacksam för MÄN Monica. Det borde flera vara.

DS sa...

PS jag har också börjat att samla pinnar, till dom 2 sista stolarna som ska skruvas ihop.
Måste allt levereras i molekyler?