måndag 8 februari 2010

MEJLADE JUST Per-Arne Wisén, Linköping. Tackade honom för boken jag fick i dag --- Ivar Lo-Johansson och kärleken -- kvinnorna i hans liv och verk. Per-Arne är medskyldig till boken, tack vare hans släktforskning kunde Margareta Wersäll, författaren, använda brev som skrevs av Ivar Los ungdomskärlek Maria Nordberg.
TOBBE är lyckligt lottad. För några veckor sen skickade Helena, Queen of Mjölby, boken Bokslut Reinfeldt, och du ser Per-Arne till att Ivar Lo-boken hamnar i Tobbes händer. Bilden föreställer inte mig, det är Ivar Lo. Jag var en sisådär 16 år när jag läste honom första gången. Dan Andersson var min första "riktiga" läsupplevelse, därefter följde Ivar Lo, Fridegård och Moberg, och de har hängt kvar. Albert Engström gillade jag också -- det här var när jag gick i realskolan i Vadstena -- men honom återvänder jag inte till.
ANNARS? Hankar mig fram. Knapp styrfart. Fyller snart 60 och plötsligt känns det som att livet är förbi. Inte har jag hunnit klippa mig heller. Till kvällskaffet läste jag Love Idolnytt från 1963. Framsidan: Jerry Williams. Mittuppslaget: Elvis Presley. Sen slökollade jag Aktuellt. Kloka Nalin Pekgul, ordförande för s-kvinnorna, debatterade med DiskrimineringsOmbudsmannen (en kvinna!) sedan en företagare i Småland tvingats böta sedan hon vägrat ta emot en praktikant som vägrade ta henne i hand. Praktikanten var muslim och hänvisade till sin tro. Nalin menar att att DO går de militanta muslimernas ärenden genom att driva såna här frågor. Jag tror hon hon har rätt. Vidare får Sverigdedemokraterna å andra vatten på sina snurrande kvarnar.
APROPÅ NALIN PEKGUL å militanta muslimer: En skapligt vriden tjomme krävde nyligen hennes avgång. Anledning: Pekguls kritik av religiösa fundamentalisters hot mot kvinnors frihet. Tjommen heter Abdiresak Waberi, islamist å riksdagskandidat för moderaterna.
EN MODERAT gubbe som kräver att ordföranden för det socialdemokratiska kvinnoförbundet ska avgå -- ibland blir det bara för mycket.
HAR DU MISSAT att det är valår? Inte om du läste Aftonbladets debattsidor i dag. Där skriver en hoper vilsna men desperata alliansare att Mona Sahlin genom att ta med Lars Ohly i en eventuell rödgrön regering banar för en ekonomi a´ la Nordkorea. Fortsätter det så kommer Kosackvalet 1928 att framstå som ett gulligt sällskapsspel för likasinnade.

9 kommentarer:

Torbjörn sa...

Testing testing, jo kommentatorsfunktionen funkar.

Inger sa...

Livet är inte förbi vid 60.Det börjar då!Jag har inte heller hunnit klippa mej(ser för jävlig ut) men livet är stenkul, tro på mej, jag är tjej!

Benny Johansson sa...

Blir det fler såna domar sitter sverigedemokraterna i regeringen snart

Monica sa...

Håller med Inger om att livet börjar vid 60. Sen vid 65-70 då är det på topp, ja vet och jag hann t.o.m klippa mej igår. Och idag har jag hunnit med Saab pensionärernas årsmöte, där Alve Gustafsson från Kisa hade en SUVERÄN blandad underhållning med lite prat, mycket sång med tänkvärda texter och fin dragspelsmusik.
Bl.a Taube, Andersson, Ferlin, Demert, Thörnqvist "The long cool song", Skogman och Afzelius "Vad bryr jag mig om varför?" och "Vem kan man lita på?"
Fortfarande Aktuella Texter.

I morgon ska jag hinna med dans för daglediga, och man får va gla
Så länge skutan kan gå
så länge hjärtat kan slå
så länge solen den glittrar på böljorna blå
om blott en dag eller två
så håll tillgodo ändå
för det finns många som aldrig en ljusglimt kan få!
Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få lycka och solsken på färden?
Att under stjärnornas glans
bli purrad uti en skans
att få en kyss eller två i en yrande dans?
Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga!
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn
och som fågeln på vågorna gunga.

Ojdå! är det valår i år?
Det hade jag ingen aning om!
Rösta, tja kanske om det är någon som kommer med något bra just för mig för ideologi och att tänka på andra, vad är det för nåt?
Jag tänker "Satsa på mej själv" Och helst ska det la va i motvind å dä ä dä la nu?

Inger sa...

Så länge skutan kan gå kan jag ju utantill och ändå läser jag Monikas skrivna text ord för ord med nästan en tår i ögonvrån.Det är allt en fin o tankeväckande visa det där!I morgon måste jag hitta en frissa,min obligatoriska har tagit semester.Det är ju heller inte klokt,hon kunde ju tagit med sej dom kunder som såg värst ut! Just hemkommen från xtraknäck på jobbet var jag tvungen att kolla bloggen,men nu är det läggdags!Undrar om Tobbe klippt sej än?

monica sa...

Tack Inger och jag hoppas att du har sovit gott och för att du förstår vad menar och tänker.
Men nu i första hand så gäller det väl att det dämpa ner 60-års KRISEN hos Tobbe. Jag tror att han vill snagga sig som han gjorde tidigare, (dä va häftigt gjort) ha lite tajta nerhasade jeans med nitar, häftiga linnen, visa att han fortfarande är viril, leva kvar i det gamla.
Men så ska han också kunna acceptera han är MORFAR till Selma

monica sa...

Tack Inger och jag hoppas att du har sovit gott och för att du förstår vad menar och tänker.
Men nu i första hand så gäller det väl att det dämpa ner 60-års KRISEN hos Tobbe. Jag tror att han vill snagga sig som han gjorde tidigare, (dä va häftigt gjort) ha lite tajta nerhasade jeans med nitar, häftiga linnen, visa att han fortfarande är viril, leva kvar i det gamla.
Men så ska han också kunna acceptera han är MORFAR till Selma

Fridolf sa...

Idag ska jag ta en semla Selma.

Inger sa...

Tack Monika! jag sover nästan alltid som en klubbad säl.Ingen frissa idag heller, får vänta till imorgon.Men jag o min bästis har varit och beställt en Rhodosresa idag.I sept. åker vi! Hoppas det var trevligt på dansen idag!