fredag 26 november 2010

MODERATERNA tror knappt sina ögon när de kollar febertermometern: (37,5) och fortsätter med att gnola på den gamla scout- och vargungeramsan: ".... närmare 40 än 37.... så ska det vara när ångan är uppe....."

Diffen mellan M och S: Närmare 10 procentenheter, enligt Synovate, som frågat drygt 2 000 personer vilket parti de skulle rösta på om det var val i dag.

POLITIKEN är som febern. Första så går det opp sen går det ner sen går opp, sen så går det ner, sen går det opp å sen så ner. Eller tvärtom.

MODERATERNA har ångan uppe. Rena självspelande pianot. De borgerliga väljare som taktikröstade på KD, C och FP i valet rusar tillbaka in i stugvärMen. Å sossarna fortsätter tappa. Från 30 procent i valet till knappt 28 i Synovates opinionsmätning. Just det senare är inte konstigt alls. Det en gång så stolta S-fartyget har gått på grund, tar in vatten och hotar kapsejsa, och hur vi än spanar så ser vi inte tillstymmelsen till Kapten, än mindre en Kapten och besättning som vet vilken kurs fartyget ska ta.

DRYGT 9 grader kallt i morse. Rätt så skönt, faktiskt. Hatar slaskblasket. Nu iväg till Hemköp å bajja såna där billiga och lättuggade kycklingbitar, plus sånt där vitt i plastlåda som jag aldrig kommer ihåg vad det heter. Mat är överskattat.

2 kommentarer:

Rolf sa...

Vitt i plastlåda, kan det vara lådvin du menar?
På tal om politik borde KD kalla sig Krisdemokraterna.
Ikväll kommer svärmor över på en glögg och ska "godkänna" vår julskyltning hemma, antar jag.
På menyn står en blodig tornado med
bajsinäsansås och en ruffig Rioja.
Sen vet jag vad som dricks av töserna; Xanté päronkonjak med päronsoda och massor med is.
Svärfar ska få smaka min egenhändigt gjorda Jäger. Det är så att horna raknar, kan jag lova.
Svärmor borde kanske ha en också, vid närmare eftertanke.
Trevlig advent, och själva åker vi ut på dom sju haven imorgon. En kryssning med Birka inkl. glöggprovning ska sitta fint. Saffran "järnoxid", är det tydligen i årets glögg. Är det härifrån uttrycket, att ta sig ett järn kommer?
Till 1 kg saffran går det åt 70 000
krokusar. Inte fikusar. Första gången man hörde talas om saffran i Sverige var 1328 och Birger Peterssons gravöl(Han var heliga Birgittas pappa).
V75, jag spikar nr 6 i tredje loppet.

Inger sa...

Ja,vad Tobbe menar med "det där vita i en plastask"kan man fråga sej.Men jag tror han skulle inhandla "det"på Hemköp,så lådvin menar han nog inte.Vi får hoppas det blir gott i alla fall.
Hos Rolf blir det också en massa godsaker.Xante är för all del inte en godsak i min smak,men en "ruffig"Rioja dricker jag gärna.
Och Jägern låter ju spännande!Som en tromb,eller tornado var det ju!
Rolf ska ut och kryssa med Birka.
Vi åker på teaterresa till Stockholm i morgon.Vi ska se SUGAR med Susanne Reuter och Henrik Dorsin bland andra.Den lär vara rolig.Sen´blir det lite spring på stan,god mat och dryck och så en underbar hotllfrukost på Söndag morgon,innan bussen går hem igen.
Jag önskar alla en trevlig första advent.Vad gäller V75 får Svenska Spel klara sej utan min insats den här veckan!