fredag 31 december 2010

Galärslaven Monica slumrar säkert nu. Ni noterade väl att hon bjuder oss alla på nyårskrubb? Rolf nämner en kiosk i Hjulsbro. Jag har tillbringat en julafton i Hjulsbro. 1962, om jag minns rätt. Moster Laila, maken Sivert och mina kusiner Anette och Annelie bodde där några år, innan de flyttade till Södertälje. Sivert jobbade på valsverket. Hjulsbro då och idag är skilda världar. Då låg det på landsbygden, med den lilla brandstationen inte långt ifrån där Lailas familj bodde. Både hyreskåken och brandstationen är rivna sen länge. Finns badplatsen kvar?
Jag fick en singelskiva den julafton: Just listen to my heart med The Spotnicks. Samma Spotnicks som några år senare låg på Tio i topp med Amapola. Brorsan och jag lysnade på programmet i transistorradio när vi bilade upp till mosters family i Södertälje. Nån av Sputnikarna bodde i samma kvarter. En morron stod bandets täckta släpkärra parkerad utanför köksfönstret. Kändes real big.
Ibland tog jag tåget till mosters familj. Sen tåget till Stockholm. Stora världen öppnade sig.
Annars? Knallar. Snart öppnas luckan till nytt år. Rena falluckan för ytterligare många långtidssjukskrivna. Corren går i väntans tider. Trodde att namnet på nya chefredaktören skulle ropas ut innan nyårsklockarna signalerar 2011. Han eller hon har kanske hoppat av.
Läste Dagens Industri i dag. Om USA. Arbetslösheten biter sig fast på höga nivåer och gruppen som inte får pengarna att räcka till bara växer. Kom tänka på att lika intressant som skrämmande mejl jag fick från Inger Briggs i Washington för drygt en månad sen. Inger berättar hur kostnaderna för hennes och makens sjukförsäkring ökar från och med årsskiftet.
00.28. Oskar vill gå ut. Blir sovmorron i morrn. Frugans kattusling löper och har hållt mig vaken flera nätter. Nästan åtminstone. Kattskrället heter Leona och sorten kallas Ragdoll. Helena, Queen of Mjölby, känner till den. Fast visst, kattan är rätt mysig när hon kryper upp hos mig när jag halvligger i tevesoffan. Ett aber dock: Oskar blir avundsjuk.
Good night sweethearts goodnight.

9 kommentarer:

Rolf sa...

Jaha,jasså var det du som var i Hjulsbro 1962. Vi är många som har undrat i alla dessa år.
Hoppas att flera tar sig dit och till affären, som hade många delikatesser du inte hittar någon annanstans. En perfekt presentaffär för gourmander.
I morgon kommer en värsting till NF som får allt annat att blekna. Inger som inte är i koma, kanske kan hänga på, tillsammans med Monica får man hoppas. Ser på TV men ska aldrig börja med bergsklättring. Har nog med att kravla i säng snart.

Monica sa...

Jag bjuder på nyårskrubb? Det ror jag inte iland med.
Men jag tycker det verkar som om både Inger och Rolf har förberett nyårsmenyerna. Fem rätters och så panerad camembert med varma hjortron. Det låter det.
GOTT NYTT ÅR önskar jag alla bloggare.

Inger sa...

Tack det samma Monika och alla andra!!!

Rolf Tub-Axén sa...

Nu till årets sista FF/NF.
Söker en film. Producenten föddes i ett land som idag tillhör Polen. Han fick 6 Oscars.
100 år innan filmen hade premiär öppnar Anders Kalle´s grav. En känd och beryktad laglös man vid namn Henry föddes och lekte nog med en modelljärnväg som barn.
Handlingen utspelar sig 30 år innan den hade premiär.
Musiker är inblandade och Lars, Ingmar eller Thorleif hade nog lätt kunnat haft en huvudroll men var nog upptagna med annat i Dinant. Att suga lite på en citron kan göra det lättare att hitta svaret.

rebecka sa...

hur ska man kunna den frågan:)) gott nytt iaf

rebecka sa...

ps en gubbe krockade med kuspilen i hjulsbro säger dom på radio:)) kär försiktigt

Adolphe sa...

Jag är på G

Rolf sa...

Rebecka, du ska få en sista ledtråd. 2 av herrarna är musiker och kompis med Roger resp Irma och en tjej som somnade så sött.
En film jag varmt kan rekommendera.
Nu får det vara bra, lycka till.

Monica sa...

Jag gissar på "I hetaste laget"
Det är så mycket som stämmer med dina påstående tex att producenten föddes i ett land som idag tillhör Polen, 6 Oscars. Kalle´s grav öppnades för andra gången 1859
Berättelsen börjar i Chicago 1929
Jack Lemmon mm.
SUGAR-I hetaste laget såg vi på teatern 27/11.