tisdag 5 juli 2011

1961. Femti år sen. Avlägset, men ändå inte. Jag körde hoj med limpsadel och Marlon Brandostyre. Kung i kvarteret. Just vid den här tidpunkten, i början av juli, befann mig säkert hos morfar och mormor utanför Överum. Mormor köpte Biljournalen, och ur radion strömmade plötsligt riktig musik. Radio Nord startade i april och just nu låg Putti putti med Jay Epae etta på listan. Jag lyssnade hellre på The Marcels med Blue moon. Har den kvar fortfarande. Plus Surrender, förstås, Elvislåten som låg i topp innan Jay Epae dök upp.
En verkstadsarbetare tjänade ungefär 6,50 kronor i timman. En manlig sådan, alltså. Kvinnorna tjänade drygt två kronor mindre. Skollärarens månadslön låg på ungefär 1 800 kronor och Gunnar Sträng, finansministern, drog in 5 500 kronor i månaden.

På grund av ökade levnadsomkostnader beslutade riksdagen att göra en översyn av barnbidraget. Högerpartiet röstade emot.

Arbetslösheten: 1,9 procent.

Kuba, Östberlin, Kongo. Det kalla kriget. Järnridån. Rymden. P1800. Vi hade en Volkswagen och åkte på semester med tältet på takräcket. Grannens Mona var Vadstenas första raggarbrud och hur stort kändes det inte när man fick följa med i den stoooooora amerikanaren. Undrar fortfarande vad det var för bil. Buick från 50-talets början? Vi säger så. Å visst var det nu Prärie sändes i tv? Jag köpte tidningen med samma namn, den lilla smala tecknade. Har kvar några än i dag.

Bilden: Luxor, modell radiogrammofon från 1958.

2 kommentarer:

Inger sa...

Tack Tobbe för nostalgitrippen till
60talet och min ungdomstid i Vadstena.Jag minns,med glädje, alla dom där låtarna du lyssnade på,men även några andra godbitar.
Diana med Paul Anka. Twilight time,
Only you,Smoke Gets in your eyes,m.m.med the Platters.Dom här kom ju, för all del,i mitten och slutet på 50talet,men dom snurrade på min skivtallrik,långt in på 60talet.
Så hade vi ju Siv Malmkvist,Tunna Skivor,Flickor bak i bilen och Läs inte brevet jag skrev dej. Och så Anita Lindblom med sin mörka,sköna röst, i Sånt är livet.
Så rätt hon hade!

Vi sjöng,vi dansade,vi hånglade,vi skrattade och grät till den musiken.

Oh,ljuvliga ungdom,dej har jag kvar
som glädje i hjärtat på äldre dar!

Inger sa...

Så passande.Jag tittar på ALLSÅNGEN
och där är Siv Malmkvist,sjungande
hela repertoaren,som jag nämde i tidigare inlägg.Världen är liten,säger man.Fast det uttrycket
kanske inte passar i det här sammanhanget?
Håkan Hellström samlar poäng i tonårsgrupperna.VARFÖR???
Måns blir bra!