tisdag 5 juli 2011

Inger kommenterar nostalgitrippen till 1961. Inger är en av dom som färdats med FredagsFrågetåget säsongen 2010/2011, och även tidigare, och nu fattar jag att många av er även läser bloggen, åtteminstingen då å då. Jag har sagt det tidigare å upprepar det gärna --- jag är stolt, rörd å glad att så många hänger med på FredagsFrågetåget. Kärntruppen är kanske 60 personer stark, dvs såna som nästan alltid svarar, men i övrigt tillkommer nya namn hela tiden.
Eivor mejlar å frågar vilken fråga som lockat flest svar. Jag svarar ur minnet: Rätta svaren ÅFF, Eddie Meduza och Björn Afzelius resulterade i ungefär 240 rätta svar vardera. Hur nu det ska tolkas......
Eivor lider jag lite med. Hon tillhör kategoin "vi som alltid svarar" men jag tror inte hon vann nånting säsongen 2010/2011. Ska se om jag kan leta fram nåt ur gömmorna för att kompensera dig....
Extra kul: Allt fler hör av sig och skänker vinster. Peter i Skänninge, Ingrid i Mjölby, The Hub Caps, Frallan Jonsson, Christer å Gunilla i Motala, med flera, å så Gunilla Persson i Motala, förstås.
Alla mejl: Stort tack för dom. Jag gör mitt bästa för att åtminstone försöka svara, men ibland räcker tiden inte till. Detvillsäga, det gör den, men det finns ju annat som måste göras oxå. En sak, dock: Jag läser alltid alla mejl. Nån föreslog att jag skulle sända såna där standardiserade svar, typ "Tack för svar, kul att du besvarar frågan, ha det gött/Torbjörn", men nej, hellre avstår jag från att svara.
Tre days left, sen Semester. Lars Ohly höll ett bra tal i Almedalen, med bra exempel på hur roffarkapitalismen ges fritt tillträde att ta för sig av vår gemensamma sektor. Jag tjänar bra, har heltidsjobb och pröjsar ganska mycket i skatt, trots jobbskatteavdrag, men när jag hör att "riskkapitalisterna" lägger beslag på 4 miljarder kronor årligen av våra skattepengar frågar jag mig om det är värt att pröjsa skatt. Fast det är ju så allianshögern vill att vi ska tänka.
Goodnight sweethearts goodnight, I love you all & God bless you!

6 kommentarer:

Rolf sa...

Hemma från Tallinn dvs Reval på tyska. Katarina den stora var ju visserligen tyska som gränsla en rysk furste. Vi såg hennes palats och presidenten bjöd in till vaktombyte, men det mesta var annars ryskt i Tallinn. Gamla staden och tjocka Margareta stod kvar och glodde in the kök. Vi blev guidade i en taxiopel av en est, vars föräldrar var födda i S:t Petersburg, och han hade kört taxi i 39 år, vilken upplevelse för 200 bagis, delat på 4. Jag kan också 3 ord på ryska, vilka kom väl till pass. Vi avslutade det hela på Rådhustorget med en blodig biff och inhemskt väldigt gott öl.
Sen la vi en sula på parketten på Baltic Queen och my way sjöng jag i karaoken 23.20. Fick också lite tid för trumspel. Kommer kort till Tobbe och facebook, bara jag laddat över bilderna till datorn.
Vann också på ett lotteri och fick en hel påse med godis och vin.
Den som dricker på sjön, faller ofta själv däri, men inte jag.

DS sa...

PS Glömde att berätta att heliga Birgitta hade varit där före oss, och uppfört en klosterruin som påminde mycket om Vadstena m fl östgötska dito. Det fanns även ett nytt nunnekloster med bl a svenska "oskulder", som inte hade satt sig på nappen i tidig ålder. DS

Monica sa...

Hej Presleydenten!
Idag när syrran och jag hade en semesterdag i Tranås och var på väg från Storgatan till Tranås station så hamnade vi i en ”Antik och Kuriosa” Det första vi hörde när vi öppnade dörren och steg in i butiken så var det en LP med ELVIS som snurrade på skivtallriken, det var LPn som snurrade, och då tänkte jag på dig, och systera mi frågade är det ”KUNGEN” som sjunger.
Där fanns en hel del skivor och en drös med SE tidningar, tyvärr så hann vi inte kolla så noga för vi skulle med pendeln till Norrköping och fika i ”Gubbens trädgård”
På tal om Tranås så är en av alla mina nostalgitrippar från 1958 då jag jobbade en sommar på Romanäs sanatorium, men det ska jag nog inte skriva så mycket om nu, men roligt var det

Inger sa...

Skulle önska Rolf trevlig resa häromdagen, men då hade han redan åkt.Välkommen hem då! I Tallin(en fin gammal stad)har jag varit en gång och åker gärna dit igen!
Barn o barnbarn har varit här i em
och kväll.Nyss hemcyklande faktiskt.Den årliga semesterfisken
har avnjutits idag.= Panerad stekt spätta med dill,ärtor och skirat smör.Och så rabarberpaj och glass.
Till detta tarvas rött vin.
En tradition,som idag,gick på
12:te året.
"När ska vi äta semesterfisken?"
Roligt när slikt efterfrågas.
Rolgt att hel o halvvuxna barnbarn
(tvingade att cykla dryga milen)
prioriterar gamla farmor,farfar och spättan.

Rolf sa...

Tack Inger. Nu är det jobb i 2 veckor, sen semester igen. Hyrt en stuga precis vid vattnet i Rumma och Breviksudde, där gäddorna får se upp vecka 31. V.30 den 29 juli är hela tjocka släkten i Småängen, barn o barnbarn ska också uppfostras i fiskets ädla yrke, varvat med bad, golf och mycket annat. En ganska slapp semester och vi hoppas på en el två veckors solsemester i höst.

PS/DS sa...

Storsjön heter den fiskrika sjön runt Rumma och Breviksudde.