onsdag 20 juli 2011



Dagens lästips: Svenska öden och äventyr, August Strindberg. Två delar.

17 kommentarer:

Inger sa...

Jag har inte tid med Strindberg!
Öppnade just "En enkel Vadstena"och
hittade,vid en första snabbbläddring,flera kända ansikten,samt att jag i ett huj slungades tillbaka till min ungdoms Vadstena.Nu ska jag sätta mej att läsa och det blir säkert inget annat gjort mera idag!
TACK TOBBE!!!!!

Rolf sa...

Snnaaarrrtttt SEMESTER och då kan vi snacka om öden och äventyr, både del 1 o 2. Västindienvädret är också på G till nästa vecka.
Vi blir i därdera och sticker till Turkiet i september istället.

Inger sa...

Jag fick en dos Strindberg i alla fall,fast jag sa att jag inte hade tid med honom.En del ur hans verk"Svenska folket",som handlar om hur han tänker sej ett Hospital på 1500talet,finns återgivet i Vadstenaboken.
Mycket givande läsning och en historielektion i stora mått!
Maken vid sängdags i går:O du
bare läser o läser!

Antar att du bara har Fredagen kvar att jobba Rolf?Det fina vädret kommer till helgen,så håll till godo!Sätt dej på en vacker plats någonstans och blicka ut över
därdera!Ha det gött!

Rolf sa...

Tack Inger, det ska bli.
Är det bara du och jag och Tobbe kvar på den här bloggen? Monika har inte hörts av på ett tag. Det kanske blir så i semestertider. Vi får ta nya tag efter sommaren.
I helgen ska vi upp till Ljungsbro och hälsa på bekanta utmed Hultsjön. En bra start på semestern med hjälp av fint väder förstås. Ha de bra och läs mycket. Kunskap är aldrig tung att bära, bara böckerna. Gubben kan vara glad att du inte har huvudvärk!!!

Helena sa...

Tack för boktipset !

Rolf sa...

Tänk vilka viktiga rön man lägger ner tid och kraft på.
Man har nu kommit fram till att män som var överviktiga i 18-års åldern, har betydligt sämre lön än andra idag!!
Vilken tur att man inte var överviktig DÅ. Då hade jag förmodligen inte haft någon lön alls idag.
Om några timmar börjar semestern och det fina vädret. Då ska det till att bränna dom surt förvärvade sekinerna. Trevlig sommar!...om det blir någon.

Inger sa...

Att SMHI har en meterolog som heter
Lisa FROST visste jag,men att Nordeas chefsekonom heter Annika WINSTH var något nytt för mej.
Man undrar:Är det taget?

Rolf sa...

Inom fogdeväsendet finns det en som heter SKATT. Hur många inom polisen är det inte som heter(åker) FASTH.
På jordbruksverket en GREPE kanske, ja man nog göra listan lång. SÄLL inom fångvården och greve PRIPP på bolaget...osv!

Inger sa...

Cykelfrämjandets ordf.
Christian JUUL.

Rolf sa...

Han är väl STYRElseordförande förstås. Om 3 minuter muckar jag för 14 dgrs ledighet och solen bara skiner. Ha de!

Inger sa...

SKÖN SEMESTER!!!

Rolf sa...

Tack Inger...I will do my very best som en känd servitör sa.

Inger sa...

Mina egna tråktankar och bekymmer
blev idag så futtigt små.
Sitter här bara och tänker på de Norska ungarna och deras anhöriga.På deras skräck och förtvivlan.Man tycker sej tom,tömnd på all energi och på något sätt drabbad personligen.
TV.n har stått på sedan tidig morgon,hela dagen.Det är inte lönt att försöka göra något annat idag.
Hörde i en sändning att gärningsmannen bor ihop med sin mamma.Hon och hans andra anhöriga blev ju också offer för denne galning.
84 ungdomar och barn,dödade av en vettvilling,mitt i sommaridyllen!
Tusentals föräldrar,syskon,mor och
farföräldrar och övriga släktingar
och vänner i chock och djup sorg.
Vilken fruktansvärd tragedi!

Lev väl och var rädda om varann!

Rolf sa...

Fruktansvärt Inger. Det finns inte ord för detta.
SF=semesterfråga. Vem sjöng org. till Eddie Constantine man längtar bort nån gång?
Igår såg jag en bra film: makaronerna på Navarone.
Currykyckling på balkongen väntar.

Rolf sa...

I morgon får abborrarna i Hultsjön se ner, för jag är däruppe. Knallkork och mäsk ska få liv i dom små djävlarna. Mäsken får nog liv i mig också.
Annars tar jag till Majs metspö. Hon brukar dra dom på löpande band,tills hon är gul i huvudet.
Ibland får man faktiskt vara bakom flötet i semestertider.
Erling Sandberg bor vägg i vägg och brukar dyka upp ibland.
Faktum är att jag var med och målade taket i hans sommarresidens i Loftahammar för många år sedan. Brasiliansk furu fick sig en strykning. När jag tog pråmen och hämtade flera hantverkare iland, så klev Rolf Axén ombord, dvs min namne. Hans fru var inte glad över alla nattliga samtal från felringande kvinnor, som skulle ha tag i trummisen i Max Rogers.
Nu har dom ringt färdigt och inte dör man nyfiken i alla fall.

Inger sa...

Svar S.F.
"I am gonna be a country girl again".
Buffy Sainte-Marie 1968.

Rolf sa...

Helt rätt Inger och Lena Andersson på svenska. Kollar just en Bondrulle. Har sett alla hur många ggr som helst, men dom håller ändå som ögondiarré och avkoppling.