måndag 13 februari 2012

1966. Rätt svar på senaste FredagsFrågan. Härligt att läsa alla mejl med berättelser å hågkomster från det året. En födde barn i en taxi, flera andra gifte sig, några började knega, ytterligare några andra betraktar 1966 som värsta stenåldern, en minns sin första fylla (då kan han ju knappast ha mer än luktat på kapyslen...), osv, osv.
Jag gick tredje året i Vadstena Samrealskola. Skoltrött så det skrek om´et. Ville ut å jobba. Tjäna pengar. Å jobb fanns det gott om. (Konstigt nog eftersom Reinfeldtalliansen trädde till långt senare). Mor å far deklarerade entydigt att det minsann inte var på tal om att sluta skolan. Så blev det.
Sven-Ingvars å Svensktoppen var väl inte så där övedrivet intressant, men lika tusan sitter texter som den till En prästkrage i min hand fast i skallen.
1966: Muhammad Ali, Bosse Högberg, Anita Lindblom, Elvis, Dave Clark Five, BK 30 i Motala, kvarsittning, brudar som sa nej, två låååååååååååååååååååååååånga år till körkort.
Nu ämnar Presleydenten bege sig till bussen.

3 kommentarer:

Inger sa...

Var är alla?

Rolf sa...

Februarilov??

Rolf sa...

Lösenorden går ju knappt att läsa. Gå tillbaka till dom tidigare. Det blir fel gång på gång.
Lórient ikväll 1800. Ska lyssna på Nisse Sandström med komp och lite jamsession. Efter en kall pilsner och lite pytt, kanske jag äntrar scenen och river av en låt vid trummorna. Jag brukar aldrig göra det, med mindre än att nån bett mig, men det får gå för den här gången. Latinamerikanskt var temat för kvällen. INTE latrinamerikanskt och inga skitlåtar alltså. Måste dra hemåt vid 20.30 för att övervaka LHC´s sista period mot Växjö. Står det
5-0 till Växjö, eller där omkring, så jazzar jag nog till dom stänger.