tisdag 28 februari 2012

ROLF har gett upp hoppet om LHC efter förlusten mot Djurgårn. Presleydenten är inte sådär överdrivet intresserad av elitserien å fattar inte hur så många spelskickliga å välbetalda spelare som dom i LHC inte kan funka som ett lag. Men snart är det vår å då sparkar allsvenskan med ÅFF i gång. Det är andra bullar det. Smaskigt goda bullar får vi som häckar på Kopparvallens plats för folk i rullstol eller med rullator. Rätt som det är dyker det upp en trevlig snubbe med välmatad kaffekorg. Bara att ta för sig.
LEIF GW PERSSON om mordet på Olof Palme i Svenska brott i SVT ikväll. Persson tror att mördaren lever i högönsklig välmåga. Jag säger inte emot. De flesta av de där officerarna å snutarna är fortfarande i livet. Dom som utförde Palmehatiska seanser å gjorde Hitlerhälsning å hade egen skytteförening å av nån besynnerlig (?) anledning rörde sig i trakterna kring Sveavägen före, under å efter tidpunkten för mordet den 28 februari 1986. Kort tid före morddagen hölls ett möte i Norrköping. Dåvarande kommunalrådet Henry Eriksson (S) fick vetskap om mötet å tipsade den socialdemokratiska partistyrelsen. Olof Palme nonchalerade informationen. Inte så konstigt. Sverige vibrerade av hatkampanjer mot Palme vid den här tiden, å allt trappades upp inför Palmes förestående statsbesök i Sovjetunionen. Det hette att statsministern stod i begrepp att sälja ut Sverige till ryssen å bana väg för diktatur.
Tänkte betala räkningar. För första gången nånsin hittar jag dom inte. Ger fan i´t.
Sprang ikväll igen. Kroppen känns tonårsfräsch när jag rör mig. Sprang sex kilometer.
Monica lirar Imperiet å Inger minns hur mordet på Olof Palme förstörde födelsedagen för Ingers far. Fadern hette John Andersson å min bokhylla står hans novellsamling "Birger..." från 1977. Jag köpte boken som ny å fångades av bilderna av en lantarbetares liv. Språket är jordnära mustigt, det doftar å ångar. Konstigt.... måste va Makterna.... att jag köpte just den boken utan att veta nåt om författaren å sen många år senare är jag mejlbekant med författarens doter.
Dagens politiska debatt tycks ha kretsat kring inseminering. Jag fattar noll. Göran Hägglund är tydligen emot men lika fan är han inseminieringsminister. Jag trodde det var jordbruksministern. Dags att koja. Alltid lika spännande att se om man vaknar upp.

3 kommentarer:

Benny Andersson sa...

Den moderate riksdagsmannen är Anti Avsan. Han var med i den okända baseballigan som uppmärksammats av t ex Leif G W Persson i böcker och nämns också som den sk Dekorimamannen. Avsans ultrahögeråsikter då är välkända. Han utbildade sig till domare efter mordet. Tidningen Proletären fälldes efter att att ha utpekat honom som möjlig statsministermördare.

Inger sa...

Hittar du inte dina räkningar Tobbe? Har du städat skrivbordet?Påminner mej om när maken fick för sej att städa upp i min receptlåda,med urklipp från åratal tillbaka.Det dröjde,kan jag säja,länge innan jag hittade recepten jag letade efter igen.Och jag som hade så´´n reda i oredan!

Ordning och reda
Nu har jag städat mitt skrivbord och lagt papper i lådor och fack och satt utkast och infall i pärmar,så nu är så propert,ack,
nu är här så rent och prydligt och allt har så snyggt stuvats ner att redan idag är det tydligt att jag aldrig hittar det mer.

Ur "Tveggehanda" Alf Henrikson 1975

Torbjörn sa...

Jag lägger alltid räkningarna på samma plats. Igår var de plötsligt väck. Har aldrig hänt tidigare. Undrar just vad det betyder.