måndag 9 maj 2011

BJÖRN AFZELIUS --- svaret på FredagsFrågan. Per-Arne Wisén, Linköping, mejlade i fredags å tippade att 237 skulle svara rätt. Aldrig i helvete, svarade jag, så många blir det inte. Jag hade fel. Det blev fler. 267 rätta svar. Heder åt läsekretsen! Tack vare uppslutningen fortsätter FF (nu kan jag ju inte sluta.....).
STIG HALLDIN, Linköping, vinner 3-cd-boxen med Jill Johnsson, sponsrad av Ann-Britt Hultman, Borensberg, Gunn Johansson, Vikingstad, vinner sanslöst suveräna tidningen Riksettan, sponsrad av sanslöst välsorterade press stop, Linköping, ägaren till Tant Grön, Cheva 54an, Anders Blom, Skänninge, vinner cd med Björn Afzelius och Inga-Britt Felix, Ödeshög, vinner ÖIS klubbnål (ÖIS var Afzelius favoritlag).

CORREN-TRISS: Thomas Wallin, Skärblacka, Viggo Slöjdare, Stockholm --- yngst av samtliga deltagare, drygt ett år, morfar Jerker hjälpte Viggo mejla svaret (eller är det farfar Jerker?), Inger Larsson, Linghem, Bo Strange, Tjällmo, och Kid Samuelsson, Mantorp.

BONUS-TRISS från Presleydenten (salig efter den stora svarsuppslutningen) till Bo Stake, Linghem, för förtjänstfullt, egenhändigt ihopknåpat vykort med formen av en vågskål. Den vänstra skålen skålen har texten: Rättvis fördelningspolitik/Kollektivavtal. Rättvisans förkämpe Torbjörn G." Den högra vågskålen, som väger något lättare, heter kort å gott "Alliansen". Sånt går hem!

NILS-GUNNAR ARASKOG, Åtvidaberg, och hans kärbo får Triss med anledning av att de träffades för 32 år sen, på Storan i Linköping. Gammal kärlek rostar aldrig.....

REBECKA LINDSTRÖM, Motala, får Triss därför att hon fyllde 25 i helgen.

HANS ÅKESON, Boxholm, får Triss därför att makan Gun-Britt i sitt svar mejlade att Hans fyllde 70 bast i söndags. Hipp hipp.....

K-G SÖDERGREN, Skänninge, är bara barnet i jämförelse med Hans, men 60-åringen K-G får så klart en Triss. I lördags uppvaktades han av fem barn och sex barnbarn. Livat värre!

EFTERSOM flera frågar var svaren kommer ifrån rabblar jag ortsnamnen (jag är läsarnas slav!): Linköping, Åtvidaberg, Mjölby, Vadstena, Västervik, Tranås, Ödeshög, Mantorp, Horn, Linghem, Rimforsa, Ljungsbro, Västra Harg, Vikingstad, Klockrike, Skänninge, Stockholm, Borensberg, Loftahammar, Katrineholm, Saltsjö-Boo, Kisa, Borghamn, Fornåsa, Lund, Mölndal, Boxholm, Skärblacka, Huddinge (min kusin Bibbi!), Ramlösa, Vreta Kloster.

103 av svararna var kvinnor. Gubbsen i majoritet, alltså.

TVÅ GÅNGER tidigare har FredagsFrågan samlat mer än 200 svar: ÅFF och Eddie Meduza (!).

KUL: Att Björn Afzelius lever i det kollektiva medvetandet. Mångmånga berättar om möten med och upplevelser av honom, och många har i stort sett samtliga hans skivor, från vinyl till cd, åsså dvd förstås. Jag har några stycken. Den första jag köpte var Innan tystnaden (1982). Jag var aldrig överdrivet förtjust i Hoola Bandoola Band, men Afzelius med sin blanding av countryrockdansband och vettiga texter slog an strängar hos Presleydenten.