tisdag 31 maj 2011

I dag är det sooooooooooool --- har du hört den med Kalle Sändare, han som härjade i etern på 70- och 80-talen?
Ricky Bruch. Starka tävlingsnerver var inte hans starka sida.
Skrev ironiskt (trodde jag) om Skolinspektionens kritik mot skolavslutning i kyrkan. Redan tre mejl som visar att ironin inte gick hem. Samtliga tolkar artikeln ordagrant.
I morse: Hittade äntligen mitt bälte som varit försvunnet i snart en vecka.
TV i går: Utdrag ut TTs intevju med Carl Gustaf, sen tre kommentatorer som analyserar vad Carl Gustaf sa å inte sa. Jag är för gammal för sån här skit.
Skrev några rader om fattiga barn i Linköping. Läste rapport från Linköpings universitet. Mest intressant, dvs avskräckande: Intervjun med kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (maffigt moderat). Han håller med om analysen, att antalet barn som växer upp i knappa, som det hette förr, förhållanden ökar, men vägrar ändå se problemet. Å inte kan han komma dragande med jobbskatteavdraget. Så det blir några piruetter om "arbetslinjen".
Fattar inte riktigt hur han tänker. Pläderar han för barnarbete? 8-åringar i fattiga familjer som hjälpredor åt skorstensfejarmästarna? Krypa upp å ner i skorstenen. Sånt förekom förra gången högern styrde Sverige.

6 kommentarer:

Rolf sa...

Fattade inte vad du Tobbe skrev om skolavslutning i kyrkan och borttagande av alla religiösa symboler. Vore bra med ett förtydligande.

Torbjörn sa...

Här ges inga förtydliganden.

Inger sa...

Jag ska säga vad jag tycker. Nog är vi flata vi Svenskar,som finner oss i nedmonteringen av våra fina Svenska traditioner.Därför att det
råkar finnas Svenskar här med andra religioner.
Du gamla du fria? Nej,icke!
Och hur ska vi kunna sjunga"Den
blomstertid","I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt"i kyrkan?På examen?
Det är ju psalmer och verkligen ett "religiöst inslag".

Jag har varit på många avslutningar i kyrkor,både med egna barn och barnbarnen.Där har jag sett många flickelever och deras mammor,som dolt sitt hår och t.o.m. kvinnor som bara visat ögonen.Kvinnor som har en annan religion,men ändå respekterar vår.
Dom allra flesta av våra Nysvenskar, tror jag faktiskt gör det.
Det är ju,som sagt,vi som är flata,vi som går på tå för att inte stöta oss med alla andra religioner.
Nu går jag snart till kyrkan,sitter där med snörpet i halsen, och sjunger med i sommarpsalmerna.
Passa på,man vet aldrig hur länge
kyrkan får upplåtas för slikt!

Rolf sa...

Vadå förtydliganden? Vill du inte att läsarna ska förstå innebörden i det du skriver?
Var det sarkasmer eller? Jag har varit på skolavslutningar i kyrkor där ingen "strypt" kyrkans ursprungliga budskap, så jag förstår inte vad du menar, du får förlåta.
Om 2 minuter börjar House på fyran, för Er som vill se nåt kul.

Inger sa...

Visst Rolf, är Tobbe sarkastisk i sin krönika om skolavslutningar.
Kyrkans ursprungliga budskap vet jag,FÅR inte lyftas fram på skolavslutningar i dag.
Prästen finns kvar,men hon eller han talar om sommaren och livet,som sådant.Inte om Fadern,Sonen och den Helige Ande.

Då kommer nästa tanke:Att inte få nämna något om kyrkans budskap,att inte låtsas om sin Herre, på en så stor dag som skolavslutningen.

Hur känns det för prästen?
Taskigt, antar jag.
Det ska faan va präst!

Rolf sa...

Får inte kyrkan visa/framföra sitt budskap, bör dom inte ställa lokal till förfogande heller.
Accepterar man inte vad kyrkan står för, bör man inte heller låna/hyra en sådan för en skolavslutning.
Om muséet skulle upplåta sina lokaler, skulle dom täcka över alla tavlor då.
Man får väl ta seden dit man kommer, eller stanna hemma.