tisdag 27 april 2010

JAG TROR fortfarande att det var Pinup-Inger som kråmade sig för småpojkarna i Vadstena 1960. Vi får tänka på att hon börjar bli gammal och har svårt med minnet. Ask me, I know. Fantastiskt, förresten: Inger i USA har vistats därborta i snart ett halvsekel, men skriver utmärkt svenska. Det är annat med unga svenska "popartister" som efter en och en halv vecka i USA knappt minns ett ord av svenska språket när de intervjuas.
SVENSKA MAFFIAN kartläggs av Aftonbladet. På den tiden när Inger kråmade sig på den obefintliga balkongen hette bovarna sånt som Tumba-Tarzan och Bildsköne Bengtsson. Nu heter de Valdet Kupa, Mirza Masovic och Dhaffer Al-Tai. Inte en enda Johansson, Andersson eller Gustavsson hittar jag bland de uppräknade. Tumba-Tarzan hette Johansson. Sen fanns det en samling dynamitarder också. Två sprängde kassaskåpet i Vadstena Sparbank nån gång vid 60-talets början. Snuten fick en lätt uppgift. Antalet dynamitarder som behärskade den där sprängtekniken kretsade kring fyra-fem. Min favoritdynamitard, han som sprängde i Vadstena, var mindre smart. Kort tid efter en av sina sprängningar sågs han köra en nästan ny, marmorvit Cadillac.
1960: På den tiden var vi inte så mångkulturella, men vi hade rätt kul ändå. Han på bilderna är Bildsköne Bengtsson. Inger och Monica minns honom säkert.

7 kommentarer:

Torbjörn sa...

Tatuerade Andersson var en en annan uppmärksammad bov. På den tiden utgjorde de tatuerades skara en liten grupp.

Rolf sa...

En 80-årig man är på sin årliga läkarkontroll och läkaren undrar hur han mår. Mannen säger att han aldrig mått bättre och berättar att hans 18-åriga fru är gravid med hans barn.
Läkaren tänker en stund och säger:
-Låt mig berätta en historia.
Jag känner en kille som är hängiven jägare. Han missar aldrig en jakt, men en dag råkade han ta med sig paraplyet istället för geväret. Så står han där i skogen och mot honom kommer en jättelik björn. Han höjer paraplyet mot björnen, kramar handtaget och vet du vad som händer?
-Nej svarade mannen
-Läkaren säger: Björnen föll ner och dog.
Den gamle utbrister; Det är omöjligt! Någon annan måste ha skjutit björnen.
-Det är ungefär dit jag vill komma, svarar läkaren.

Rolf sa...

Frun ligger på alla fyra i rabatten när maken utbrister.
-Men herre jösses, nu får du väl ändå ta och börja motionera, din bakdel ser ju ut som en hel skördetröska.
Senare på kvällen när maken och frun ska krypa till sängs och mannen är lite kelsugen, märker han att frugan är lite sur, så han säger:
-Men vad är det med dig?
-Du tror väl inte att jag startar tröskan bara för ett halmstrå.

Rolf sa...

Några av Usama Bin Ladens släktingar är gripna.
Mamman Marme Laden, bröderna Choko och Remou Laden och systern Pina Co Laden. Man letar fortfarande efter farbror Sal Laden och den senila farfar´n Varvardet jag Laden.

Inger sa...

Jaja,du har nog rätt vad det gäller mitt minne Torbjörn,men bovarna minns jag allt.Det fanns också en som hette Sölve Holmgren? Holmström?Holmberg? Han jagades av ett stort polisuppbåd i Ljungskogarna.Hjälp mej friska upp minnet om det här! Och nog har du rätt i att banditerna har konstigaste namnet efter det andra nu för tiden!Det är nog taget?

bibbi vitamin sa...

Tack Rolf, du har gett mig många skratt med dina historier.

Åke sa...

Jag tror det var Alfred Nobel som sprängde banken i Vadstena. Han skulle pröva ett nytt krut.
Littorin är också en krutgubbe.
Att man ska få anstränga sig för att få försörjningsstöd, tycker jag är en utmärkt idé.
Varför inte se till att dom gör sig förtjänta, dom som är arbetsföra. Det finns skräp att plocka upp överallt i stan och 100 andra saker, som skulle kunna utföras, innan man fick hämta sitt bidrag.