tisdag 27 april 2010

Ostlänken, höghastighetsbanan, betyder säkert mycket ur ett nationellt perspektiv. För Östergötland är banan en förutsättning för vettiga kommunikationer överhuvudtaget. Först när Ostlänken är på plats frigörs den kapacitet som krävs för fortsatt inomregional pendel- och godstrafik på räls.Därför är de rödgrönas utlovade satsning på bland annat höghastighetståg lika välkommet och nödvändigt som besluten för 150 år sen att bygga Östra stambanen och lägga räls mellan Mjölby och Hallsberg.
Satsningarna på 1800-talet lånefinansierades till stor del. Många grymtade och blängde under lugg. Ungefär som finansminister Borg och NTs ledarsida gör i dag, när de rödgrönas satsning på infrastruktur kommer på tal. Planerna på ett förverkligande av Ostlänken tog fart efter statsminister Perssons besked i regeringsförklaringen 2005. Iochmed regeringsskiftet 2006 spårade projektet ur. Nu krävs rödgrön valseger för att Ostlänken ska bli verklighet.
De rödgrönas satsning på infrastruktur motsvarar en kostnad på 207 miljarder kronor under en 10-årsperiod. Staten ska låna 54 miljarder kronor. Oansvarigt? Inte alls. Staten är den enda aktör som kan och ska ikläda sig ett långsiktigt ansvar för den strategiskt viktiga infrastrukturen. Synd att allianspolitikerna i Rosenbad inte lyssnar till Jan Owe-Larsson (M) och andra partikamrater i Östergötland.
En annan och fördelningspolitisk och därför sällan uppmärksammad aspekt på saken: Uteblir Ostlänken tvingas pendlarna maka på sig till förmån för businessresenärerna på fjärrtågen. Businessgubbarna ger större klirr i kassan. Utan Ostlänken finns det inte utrymme för både fjärrtrafik, regional trafik Malmö-Stockholm och inomregional pendling. Och vad spelar nya lok och ny räls på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik för roll, när spårkapaciteten inte räcker till?

7 kommentarer:

Rolf sa...

Jag bryr mig inte om detta tjat om länkar hit o dit.
Jag ska fotvandra i Ukraina i sommar och gå den s.k. Östlunken.
Jag spår att det blir en trevlig semester.

Helena sa...

Att låna pengar - oansvarigt ? Jo det beror på VEM som lånar och till vad.
Att Alliansen helt öppet lånar pengar till skattesänkningar- ett ex.

Att Alliansen i frågasätter och är kritisk till finanseringen är väl som det brukar eller ska.
Men Mauds "vänsterkartell" och Odells dragande med "Tobleronepolitik" är nog det lägsta på mycket länge.
Dessa tomtar & troll in ger verkligen förtroende. Fy tusan.

Mycket tröttsamt med denna skitkastning som pågår personligen mot Mona.
Bättre vore att Alliansen lade ord för och förde fram sig egen politik i stället för att smutskasta motsåndare.
Men det senare visar sig vara klart mycket, mycket lättare.

Rolf sa...

Man borde sluta kasta kox på Mona.
Cox Pomona är ett äpple som man inte ska kasta på nån.
Toblerone är inte dumt till annars.

Rolf sa...

Den bästa ostlänken jag känner till går via Storgatan till Nygatan och Norins ostbutiker.
Har Ni hört att det finns or i ost?
i så fall har Ni djävligt bra hörsel.

Åke sa...

Trots ny räls och nya lok, så skriver du att spårkapaciteten inte räcker till!
Vad menar du?
Är det antalet spår som är för få, eller vad?
Frågan är således vad du menar med spårkapacitet?

Monica sa...

Angel or Devil jag håller med om att det här med Mona och anspelningarna på Toblerone är väldigt lågt och jag tycker INTE det är roligt, jag höll på att skriva "längre", men jag har inte tyckt att det varit roligt någon gång, men det tyckte tydligen en av Correns ledare, kan ha varit Lars Anders (han som vet hur bra pensionärerna har det med alla sina rabatter) när han var med i Radio Östergötland i går. Tyvärr så hörde jag inte så mycket av vad han sa, för min gubbe blir så ilsk och kommer med sina egna kommentarer. Och då ska vi inte prata om när det är debattprogram i TV. Då har han hög puls och rött ansikte. Och jag sätter mig i ett annat rum………
Jag tänker på en annan sak, förut hade vi Göran Persson, hur bra för socialdemokraterna på skala 1-10 var han då? Men han blev självklart accepterad av Alliansen, för det var mycket tack vare honom som Alliansen ”det nya arbetarpartiet” kom till makten.
Jag förstår bara inte hur de som var missnöjda med Göran Persson kunde rösta borgligt mera än att många ”egon” blev lockade av jobbskatteavdraget.
Och du, Angel or Devil eftersom du inte är sjuk längre, utan arbetssökande så antar jag att du är arbetsför, och jag hoppas att det går bra för dig efter dina tre månaders arbetslivsintroduktion.
Du vet det finns massor du kan göra, plocka skräp mm. Akta dig bara så du inte stjäl arbetet för någon annan som i sin tur kan bli arbetslös. Å andra sidan finns det faktiskt de som har arbete och är lata, smiter undan, men är rädda om sin anställning, knappt törs vara lediga för att det är ingen som märker att de inte är på jobbet, och gärna gnäller på dom som inget vill göra och som de ska försörja. Men det verkar ju inte finnas så mycket arbeten att dela på. Eller hur?

Helena sa...

Tack Monica, jo och jag förstår ironin.
Var på AF i går, fick frågan- önskemål om sysselsättning ?
Har många, många önskemål om arbete. Men vad hjälper det ?
Påhittade anpassande arbeten finns det gått om på pappret men i verkligheten...