tisdag 3 mars 2009

PLYMOUTH VALIANT 1967 --- min första amerikanare. Marmorvit och 2-dörrars. Varken V8 eller convertible, but I just loved that car. Dessvärre ser man sällan till 67an, det är de tidigare modellerna som stånkar fram på gator och torg. Men Valianten från 1967 är snyggast. Läcker, med rena linjer. Många minns den som snutbilen framför andra, och Plymouth Valiant var från mitten av 60-talet och decenniet ut den mest sålda amerikanaren i Sverige.

VALIANTEN introducerades som en hetsig hingst i Chryslerstallet 1959 (fast som 1960 års modell) och såldes i 146 792 exemplar. Inte illa pinkat av ett föl. När 67an frälste världen ingick Valianten i Plymouthstuteriet. Bilarna togs till Sverige av antingen ANA (Signet) eller Stockholms Bilvaruhus (V 100). Jag ägde V 100-modellen. De flesta bilarna var utrustade med 3-stegs automatlåda (väljarspak på ratten) men inte min --- och tackålov fanns soffan på plats i min Valiant. Det visade att bilen levererats av Stockholms Bilvaruhus, ANA låtsades exklusivare och körde med två separata fotöljer. Men soffan är oöverträffad, mjuk och så härligt anpassad till kroppen. ANA-Valianten såldes för mellan 20 000 och 25 000 året 1967 och köpte du bilen hos Stockholms Bilvaruhus (V 100 med 145 hästkrafters motor och automatlådA) fick du hosta upp med 22 500 spänn.

PLYMOUTH VALIANT V 100 1967 --- en bil att älska, forever and ever.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg och "lagom". Inte så vräkig som de andra.

Anonym sa...

Åhh... Lillasyster till min Pärla! Satellite 67. Vad mycket fakta du hade? har du någon länk? för det måste ju vara någon liknande historia bakom satelliten. Jag vet att den är svensksåld men inte så mycket mer.