tisdag 31 mars 2009

SANDVIK STORVARSLAR igen och Konjunkturinstitutets prognos för tillväxt och jobb är den svartaste under min tid. Å det vill inte säga lite. Högerstatsråden flänger mest omkring och betygsätter andra länders krisagerande. Alltså får USA och Obama kritik för att de tar krisen på allvar. Reinfeldt och Olofsson lyfter knappt ett finger. De har redan fördärvat folks möjligheter till sjysst omställning genom att förstöra a-kassan. De har slagit sönder en fungerande arbetsmarknadspolitik. De låtsas inte om att arbetslösheten ökar och sysselsättningen kraschar. De skyller allt på faktorer som de inte kan påverka.

SVERIGE BLÖDER och vi tvingas uthärda en regering som bara har ett i tankarna: Att använda krisen som ett verktyg i ansträngningarna att montera ner de sista resterna av välfärdsstaten.

10 kommentarer:

Mia sa...

Det vi ser i dag.. i sverige är en svit av Amerikas vansinniga ekonomiska politik.. men också av sossarnas vanstyre. Jag vill minnas att herr Persson himself en gång sa -den som står i skuld är inte fri! och så åkte han till Amerika och lånade mer pengar för att upprätthålla sossefinanserna. Att sverige och övriga världen är på fallrepet är inte konstigt.. vi har levt över våra tillgånga länge nu. Skyhöga skatter och bidragsystem är inte lösningen för sverige. Kanske är dags att bita i det sura äpplet nu och inse att vi inte är så jävla världsbäst. dags att börja jobba!
Ha en bra dag Tobbe!

Rolf sa...

Tänker du vila alla tankar om politik och fly bort en stund och har sett fram emot att "nygamla" Bondfilmen "Quantum of Solace" ska komma på dvd, har jag, enligt mitt tycke, ett sorgligt besked.
Det var den i särklass sämsta Bondfilm jag sett. Inget av den gamla Bondatmosfären finns kvar och inga kvicka repliker att le åt.
En förgrämd hämndlysten agent utan minsta glimt i ögat,har blivit en revolverman, som skjuter ihjäl så många som möjligt.
Jag förstår att producenterna vill förända rollen och inte ha kvar en mansgrisroll, men för den skull behöver man ju inte skippa dom tidigare så fina finesserna. Förutom en flygplansscen, är det inte mycket till jakt, om man bortser fråna alla sträckor han springer omkring. I en scen har Goldfinger gått in i oljebranschen.
Näe rollen som 00:an med rätt att döda, är närmare en fem-femma med rätt att dö. Det finns inte heller en musikstrof man kommer att minnas.
Qantum of solace är namnet på ett spel men har också översatts till
" mängder av tröst " och det behöver man verkligen efter att ha sett en så usel film.
Daniel Craig och Sean Connery, kommer dom från samma planet?

Helena sa...

Tänk vad USA och sossar kan ställa till det !?
Mycket skönt och tryggt att vi i dagens finans och arbetskris har en stålregeringen att lita på. Sverige kommer att vara på fötter på noll tid när väl vändningen kommer. Jippiee ! Bara att vänta....

Erland H sa...

När kommer vändningen och Stålmannen då Helen?

Rolf sa...

Sverige blöder och det är nog blått blod i så fina ådror som Reinfeldt och hans gäng har. Någon åderlåtning lär inte behövas då.
Koagulation eller koalition, vilken kovändning ska dom ta till?
Jag tycker regeringen har stelnat på fel ställen och saknar kohesion, så jag kan bara kondolera och hoppas att inte moder Svea går i konkurs.

Pelma sa...

Att vara på fötter, är det att sko sig på andra?

Ronnie Sundin sa...

Vakna opp Mia, inte är det sossarna i Sverige som som skapat dagens elände, hur korkad får man va. Det är dags att börja jobba skiver du. Visst kan du peka ut jobben för dom arbetlösa? Är det IF Metalls medlemmars fel att de blir arbetslösa? Hur jävla naiv och okunnig kan man bli?

Mia sa...

Ja du Ronny... Jag blir inte förvånad över din reaktion. Den är rätt vanlig bland såssar. Man ska ta dem i hand och leda dem till ett jobb ;) Skämt åsido Ronnie, Jag har en annan åsikt än dig och det har jag faktiskt rätt att ha. att då angripa mig med fula ord tyder enbart på en mycket låg nivå hos dig!

tutt sa...

Var och en har sin uppfattning och jag vet att Mia har rätt. Tobbe var håller du hus? Har du blivit förbannad på nåt. Kanske jag kallat dig för gubbe och det är väl det värsta som nån kan göra. Hajja att jag fyller 65 idag.......

Liberace sa...

Om Tutt fyller 65 idag är mitt arsle ett piano.