tisdag 27 oktober 2009

ÅKTE TÅG till Tråkköping idag. Kustpilen. Läste Corren medan landskapet susade förbi. Här och var stod hästar och funderade över tillvaron. Äldre halvblod utkastade i en ödslig hösthage rymmer universum av tankar och funderingar. Åke Karlssons och min artikel från Electrolux inpressad med skohorn. Lindqvist skriver om gårdagskvällens fullmäktigemöte i Kinda. Två stora utredningar om fritidssektorn på tapeten. Knappt nån sa ens flaska. Hade ledamöterna tittat i flskan före sammanträdet hade det åtminstone sagts nåt. Är kommunfullmäktige i Kinda representativt?
S, MP OCH V har större folkligt stöd än alliansen, enligt dagens Aftonbladet. Bra som tändvätska inför S-kongressen men opinionsundersökningar vinner inget val.
I FEBRUARI fyller jag 60 och nu börjar jag inse att det inte blir nån mer veteranamerikanare innan jag grävs ner. Känns jävligt trist.
FICK BREV från Lotta Aleymyr, Linköpings universitet, idag. Hon använder mina texter i tentor i textanalys för studenter. Jag läser och häpnar. Så här låter det: "Texten är koherent, vilket skapas med olika textbildningar bl a tematisk bindning, med ord som kris, regering, politik, som också kan ses som textens makrotema. Andra mikroteman är marknad, sektor. Texten har också referensbindningar med ledfamiljer...."
SITTER FORTFARANDE och grunnar över vad det betyder. Fast bra att jag får materialet. Jag som knappt kan skilja på verb och substanstiv.
NU VÄNTAR grovjobbet. Priser till FredagsFrågeVinnare ska iväg. Fattar inte varför Corren inte satsar på att anställa en personlig sekreterare till mig. Förslag till platsannons: Kvinnlig sekreterare med fördelaktigt yttre sökes..."
BESÖKET PÅ ELECTROLUX avslutades med snack med Peter Karlsson och Kenny Wikström, IF Metall. Kloka pojkar med huvet på skaft. Det vibrerar av motstridiga känslor på spisfabriken. Oron finns där, självklart, men också vetskapen om att det ändå, kanske, finns en framtid, och innan alla spår är körda i botten fortsätter de anställda och deras fack och den lokala ledningen att slåss för Electrolux´ existens i Motala.

2 kommentarer:

Rolf sa...

Det är fuskarna med latmasken på ryggen, som drar alla riktigt sjuka i fördärvet.
Hur kommer man åt bara fuskarna?
Det fanns en inrättning i Tranås. där man försökte skilja agnarna från vetet/vettet. Finns den kvar?
Oavsett det, så räcker inte en sådan inrättning till alla dom här, som kan drabbas. På något sätt måste fuskarna avslöjas, för man kan inte låta udda vara jämt, med dom kostnader det medför.
Reinfeldt och hans bödlar måste därför skicka alla till ingemansland. Därifrån får man väl kvala in, för en ny sjukskrivning.
Jag kan inte se någon annan lösning. Att låta det vara som det är, blir alldeles för kostsamt.

Rolf sa...

Vad säger Ni om mina tankar. Det är väl sällan Tobbe får svar på sina utlägg om politik. Så tänk till nu Era slöfockar. Hur ska detta problem lösas?