fredag 9 oktober 2009

LÖRDAGSKRÖNIKA I CÖRREN

FREDRIK MÖLLER, utpressare och bödel. Dometics vd slaktar fabriken i Motala, kastar ut ytterligare 400 personer i arbetslöshet – och roffar åt sig mångmiljonbelopp för egen vinning. Eller som Affärsvärlden sammanfattar det: "I en första utbetalning om 60 miljoner kronor kräver Fredrik Möller närmare 20 miljoner kronor för att stanna kvar på vd-posten."
DET EXISTERAR inte många bilder på Fredrik Möller. Han håller sig i bakgrunden. Ungefär som bossarna i filmerna om Cosa Nostra. Nu ger han jobbarna och tjänstemännen i Motala ett "erbjudande" de inte kan säga nej till: Arbetslöshet.
MOTALA i oktober 2008: 1 459 arbetslösa. I dag: 2 304. Tack vare Fredrik Möllers plussas antalet på. Han och fyra andra bossar har sitt på det torra. 800 miljoner kronor i olika slags ersättningar. Utpressning lönar sig. Brott mot aktiebolagslagen beivras inte.
DE ANSTÄLLDA i Motala knegar vidare till slutet av mars. Tillverkningen flyttas till Elkart i Indiana, där stad och delstat smörjer Dometic med omfattande skattesubventioner.
MÅNGA KONVULSIONER har sedan 1960-talet skakat om industrisektorn i Östergötland. Exemplet Dometics slutskede är det mest vedervärdigt vidriga jag stött på. Det är aldrig kul att se hur människor förnedras och behandlas som skit, men det här går utanpå det mesta. Stämmer ryktet att Maud Olofssons (C) nästa tal på temat "facket har för stor makt" ska hållas i Motala?
KUSINTRÄFFAR är folkbildande. Jan-Peter, Linköping, förklarade innebörden av begreppet Ulrika-sup: Det går tre på en liter.
ARBETSLÖSHETEN bland ungdomar är rekordhög. "Det beror på las", vet Correns ledarsida att berätta. I veckan publicerade TCO en rapport signerad Samuel Engblom, jurist, som med stöd av statistik från SCB visar att 2,5 procent av de arbetslösa 15-24-åringarna år 2008 var utan arbete p g a personal- eller driftsinskränkningar. Konstigt, förresten – att TCO-rapporten inte lämnar något avtryck på borgerliga ledarsidor.
JERRY LEE LEWIS – jag köpte min första skiva med The Killer 1962. Samma år blev jag ordförande i Vadstena Pin Up-klubb. Snart ser jag Jerry Lee i Cloetta Center. Har du köpt biljett? (Pin Up-klubben lades aldrig ner, formellt, våra mödrar satte stopp för verksamheten när de beslagtog tidningarna, alltså är jag fortfarande ordförande.)
BARACK OBAMA – en värdig mottagare av fredspriset. Obamas samarbetsdoktrin ger världen hopp.
TREVLIG HELG – se upp för älg.

15 kommentarer:

Bettans krypin sa...

hallå tobbe, har ni tid så stanna till hos oss på väg från vadstena///kramar

Rolf sa...

Trevli hälg, älg upphör.

Rolf sa...

Att vara ordförande i pinup klubben är väl lika intressant som att vara klassens ljus i en flickskola.
Snart dax för en Ulrika-sup, men vi är bara två, så man får tvinga i sig två, skål!

Liselotte sa...

Tack, Torbjörn för det du skrev om Dometic. Du vet att jag tillhör spisgänget på andra sidan och vi har följt nedläggningen på Dometic. Det borde skrivas mer om det i Corren och andra tidningar.
Dags snart för ett besök av dig och Åke?
Ha det jättebra!

Rolf sa...

Jag är också med i ett spisgäng, som lyssnar på jass ett par gånger om året. Efter en Ulrikasup fick jag till en lördagsfråga. som bl a borde passa Tobbe bra.
Söker en rockmusiker. 100 år innan
han/hon föds, hade nog gaget varit i riksdaler. En riktig krutgubbe flyttar till Paris. Han/hon har ett namn som förpliktar. En scientolog som gillar päron, blåbär och peyote, lätt va!

Inger sa...

Spisa jass är ju kul, det gör vi också ett gäng några gånger om året. Rockmusikern var inte lätt att komma på. Har någon nåt uppslag?

Monica sa...

Njaa, kanske det är Martin AXEN

Inger sa...

Vem är det?

Monica sa...

Martin Axén är gitarrist i ett av Sveriges största rockband, album- och turnéaktuella The Ark.

Rolf sa...

Då vet man det. Jag söker en kvinna som dessutom är skådespelarska.

Monica sa...

Då är det kanske den som jag först tänkte på, MADONNA

Rolf sa...

Inte hon heller. Säg till om du vill ha svaret, eller fortsätta att gnugga geniknölarna.

Rolf sa...

Det kanske var svårt men jag avsåg
JULIETTE LEWIS. Efternamnet förpliktar som sagt. Trodde Tobbe skulle nysta upp detta men han har fullt upp med alla kusiner.

Torbjörn sa...

Jag är ganska säker på att Rolf är ute efter Juliette Lewis. Vad får jag i pris?

Rolf sa...

Före 15:32, när jag lämnade svaret, hade du kanske fått pris,men ditt svar kom 16:52 och i det här fallet så lönar sig brått.
Såg du inte att jag redan lämnat svaret?