tisdag 20 oktober 2009

SNART KVÄLLER. Skönt. Sa pigan. Snart vintertid. Ljuvligt, som en befrielse att dra tillbaka klockan en timma redan vid niohugget på lördagskvällen. Värsta Trisslottevinsten. Visst fan. Vann 75 kronor på Triss i går. Tog tre nya lotter på Coop i Kisa i dag. Nu ska jag skrapa. Hör ni inte av mig mer vann jag en miljon och är nu på väg till Memphis. Enkel biljett.
NU HAR jag skrapat klart. Vann 50 kronor. Två nya lotter. Spänningen består...
NYA SKOLAN. De skattefinansierade privatskolorna -- "friskolor" -- konkurrerar och drar till sig nya elever genom att trissa upp betygen för de befintliga eleverna. Skolan är numera en marknadsplats vilken som helst.
HAR SKRIVIT en snutt om Sten Berglinds senaste bok Filmbilar till Correns motorsidor. Sten är en klippa. Boken platsar utmärkt som (h)julklapp. Vilken är den bästa bilfilmen? Svårt att säga men Sista natten med gänget ligger bra till. Många av the old & originals ones har jag inte sett. Hot Rod Rumble till exempel. Vägens djävlar på svenska 1958. Den var den som inspirerade stockholmarna att bilda Sveriges första raggarklubb, The Road Devils. I filmen sjunger Gene Vincent. Varför visas inte sånt i tv?
KAPITALISM sa man förr. Nu heter det marknadsekonomi. Mera välkammat liksom. "Hon var fattig/hon var ärlig/ja en stolthet för sin bygd/för en rik blev hon begärlig/å så tog han hennes dygd/Sådan är kapitalismen..." --- du vet vem som sjöng?

3 kommentarer:

Rolf sa...

Fred Åkerström tror jag.

Torbjörn sa...

Exakt, Rolf. Jag tror jag har LP´n hemma. Dagsedlar mot kapitalismen -- kan den heta så? Tror det. Dottern har så att säga ett annat stuk på sina låtar.
Åkerström är ändå bäst som Bellmantolkare. Såg honom några gånger köra de olika epistlarna. Vilken inlevelse, vilken energi.

Rolf sa...

Absolut, han var otrolig, Bo Gunnar som han hette egentligen.
Han gav oss sin morgon och en glimmande nymf. En baryton med cuprinol kallad. Tyvärr var det inte bara cuprinol som rann ner i den strupen, vilket säkert bidrog till hans alltför tidiga bortgång, 48 år gammal.
Jag tycker även om CajsaStina, men som sagt ett helt annat stuk.