lördag 13 mars 2010

Fredag kväll: Biltvätt. Alltid lika avkopplande. Själva tvätten ska ta ungefär en timma å 40 minuter. Sen efterarbete. Sen känner man sig nöjd.
Inger skriver -- se kommentar under inlägget om Filippas väg -- hur hon förförde publiken i Vadstena med sången Beatrice Aurore. Synd att jag missade den föreställningen. Rolf gissar att vi höll på med snuskigheter på vinden. Nänä. Ungarna var väluppfostrade på den tiden. Höll upp dörren för tant Wettergren när hon kom från butiken. Tio öre kunde det bli. Två öppningar till betydde en påse jordnötter. Såna som inte finns längre. Vi köpte påsarna i Hansens kiosk, minns du den, Inger? Låg vid brandstationen. Mitt första besök på lasarettet i Vadstena: Vi lekte krig och jag snubblade å slog huvet i ett armeringsjärn. Blodet sprutade. Läkarn sydde och jag såg skitfrän ut med bandage kring huvet. Bedövning? Existerade inte på den tiden. Läkarn stack in en järnbit i käften å var det att bita ihop när han sydde. Sen blev det en sväng på cykeln. Den hade limpa och Marlon Brandostyre. Såg du mig mig aldrig cykla omring på Vadstenas tuffaste hoj, Inger?

27 kommentarer:

Rolf sa...

En snabb lördagsfråga innan rustningen åker på.
Söker en kung. Någon av Era släktingar kanske såg honom i Kalmar.
100 år innan han föds köper vi tyska hästar men inte av en Pilt.
När han föds tog de till näva i kriget, man tager vad man haver tyckte nån.
När han blev kung kanske kronan var gjord av metallen med atomnummer 30.

Rolf sa...

The Rat Pack har anlänt. Kaoset utbröt på mindre än 10 minuter.
Jord, påskgodis, pynt, ris över hela golvet och nersmetad soffa.
Glass, dricka, sockerkaka, chips oc snart tacos fulländar myset.
Sänder dom hockeyn på Scandic?

Monica sa...

Jag har inte en aning, men någon måste jag ju gissa på, så det får bli Kalle Dussin

Inger sa...

Näe Tobbe,jag såg nog inte dej på cykeln,jag kikade nog efter lite äldre killar.Men med limpa o ett sånt styre måste du varit GÖRFRÄN!!Kiosken jag minns låg någostans korsn. Margaretavägen Hovsvägen.Där handla man Veckorevyn,bildjournalen och cigg styckvis.Jag köpte en Monark på avbetalning hos cykelmojen nere vid station.Jag undrar var den blev av?Minns ej.

Rolf sa...

Ett dussin är för lite Monica.

Rolf sa...

The kids has left the building.
Lugnet lägger sig över Tannefors och alla skrämda, men mätta, änder drar en suck av lättnad.
Ordningen återställd, dammsugarpåsen full och våffelsmeten borttorkad från väggar och golv.
Apropå LF, så kräver den ett akademiskt svar.

Monica sa...

Akademiskt svar, jag förstår faktiskt inte vad du menar med det?
Kan det bero på min (brist på) utbildning = 7-årig folkskola.
Och än en gång har jag fått bevisat att man behöver inte åka till Stockholm för att bli road.
Det är lika bra med Grebo-ensemblen på Eklunda Bio i Bestorp. Festligt, roligt och en otrolig spelglädje. Det var en mycket bra vinst på FF
Nu är det dags för BingoLotta

Inger sa...

Jag gick också bara 7årig Monika,och nog tror jag att vi fick en lika gedigen utbildning som dagens högstadieelever.Man vågade ju inte annat än att lära sej det man fick i läxa och ett ord som SKOLK fanns inte på den tiden.Sen fick vi börja jobba,ganska nyblivna tonåringar,och lära oss av livet.Vi har ju klarat oss bra Monika och du blev ju en hejare på frågor o svar! Du kan ju berätta hur mycke du vann på bingolotto.

Inger sa...

Nu har jag tittat på Parlamentet.Kultursnobbarna må ta sej för pannan,men jag tycker det är KANON!!!

Eddie M sa...

Vilka är kultursnobbarna ??

Rolf sa...

18 är väl ett akademiskt tal. Så vad sägs om Ludvig XVIII.

Åke sa...

Nu är det inte fredag längre, bilen tvättad och äntligen måndag.
Dags för nya tag och utmaningar, som gör livet värt att leva.

Monica sa...

Jaa Inger, vår utbildning var toppen och det var ju bara att börja jobba när skolan var slut.
Vad det gäller TV så har jag låtit gubben sköta fjärrkontrollen och då har blivet väldigt mycket fotboll och annan idrott som jag inte är ett dugg intresserad av så jag har mest suttit framför datorn istället. Men jag funderar på att ta av cigarrettpengarna och köpa mig en egen tv, så kan jag titta på det jag vill se bl.a Let's Dance och att följa lite serier och titta på deckare mm.
Granntanten I-B vann 100 kr på sin Bingolott, jag blev utan denna gång
Och jag håller med Rolf om att XVIII är ett akademiskt tal... men om det kan kallas akademiskt svar, det vet jag inte. Därom tvistar nog de lärde men OK, vi säger väl att det är så

Rolf sa...

Det här med Er TV var tråkigt Monica. Styr gubben hela tablån.
Det är i så fall ganska egoistiskt gjort, tycker jag och du är väl värd en egen TV.
Kan du inte komma över en hyfsat begagnad "tjock-TV". Dom ger dom nästan bort nu för tiden och en sådan kan hålla länge än.
Kolla med nån handlare, Bild & Ljud i Tannefors kanske. Du kan hälsa från mig och har han nån tjockis hemma, så kostar den inte många ören, det kan jag lova.
Akademiskt svar, var naturligtvis för att förvilla som vanligt.
Det var inte Kalle Dussin men väl
Ludvig 1½ Dussin.
Förresten så tycker jag att du ska stå på dig lite om programvalen i fortsättningen. Sätt gubben vid datorn istället. Han kanske behöver öva upp it-kunskaperna lite.

Inger sa...

Hej Eddie M! Man måste vara varsam med orden och hur man uttrycker sej.Nu när jag läser mitt inlägg om kulturssnobbar,så förstår jag att du läste det som om jag menar att dom finns på bloggen.Naturligtvis menade jag inte så.Jag tänkte på dom som inte uppskattar "simpel"konst,teater litteraturoch program typ:Parlamentet.Som bara befattar sej med s.k. finkultur.Men jag uttrycte mej fel, tänkte ett och skrev nåt annat Förlåt mej!

E Meduza sa...

De e lugnt

Monica sa...

Vad då tråkigt, jag klagar inte, även om det kanske lät så. Det är som Inger sa, bäst att vara sparsam med orden och verkligen tänka på hur man uttrycker sig
Jag brukar titta på TV-Planetens programtablå ibland och så funderar jag på vilka program jag egentligen vill se under en vecka, det är inte så värst många, Jag tror också att många sitter bara framför tv av slentrian och för att koppla av och mest zappar runt mellan kanalerna och sedan gnäller om att det inget är att se på tv. Jag brukar fråga gubben ibland vad är det där som du ser på, är det en film eller? ----Njaa jag vet inte, jag bara satt och här tryckte på fjärrkontrollen. ----verkar det vara bra då. Nej, det verkar lite lustigt, och så ett nytt tryck på fjärren.
Men om det blir så att jag kommer att köpa en TV. (Jag har pratat om det i flera år), så inte ska jag ha en begagnad tjock, det finns det redan en i vardagsrummet, utan det ska vara en mindre platt som jag kan hänga på väggen. Det är lite trångt om plats här si. Och gubben framför datorn, glöm det, han har inga it-kunskaper att öva upp, och jag funderar inte på att köpa någon ny dator

Monica sa...

Nu har vi tittat på ett program som vi båda gillar, nämligen Saltön, tråkigt att det bara kommer att bli fyra avsnitt

Inger sa...

Jag ser också Saltön, på min egen gamla tjocka.Maken installerade en ny platt,stor som en fotbollsplan,men efter vad jag förstår så tar den bara in sport.När det var O.S. trodde jag den skulle börja brinna.Det kan inte vara bra att ha apparaten igång dygnet runt sa jag.Det tyckte inte maken heller,så han lät andra apparater vila.Nu har jag bakat 100 bullar(ja,96 då)men ialla fall,bra att ha med på matcherna i gillestugan.

Conrad sa...

Gamla bilvrak som väntar på dagens vårljus väcker bloggarna.19 kommentarer. Politik näedå. Sorgligt.

Bennyj sa...

Måste allt vara politik

Monica sa...

Jaha Conrad
och var dina kommentarer om politik?

Conrad sa...

Jag ska bygga en POOL I TEAK i sommar Monica.

Torbjörn sa...

Saltön? Nä, jag är schäpptisk.

Conrad sa...

Alstön, jag är också skjäptisk.

Torbjörn sa...

jag är ännu schäppstigare

Conrad sa...

Men jag är uppschäppstigast.
Saltön såg jag nåt avsnitt av, när det gick för några år sen. Ingen höjdare precis.
Är han gaspedalen med än? Brömsen.
Tacka vet jag House och 2½ män. Dä blir en gla´å.