måndag 15 mars 2010

Härliga bilder ska vevas i repris. Som den här på Anders Blom som står där i garaget och tänker att det va då fan att det inte är vår än. Annars? Jorå. Politikerna gör allt för att kväva intresset för inrikespolitiskt viktiga frågor. En sossekvinna i Västra Götaland öppnar dörren på glänt för incest, och Sveriges riksdag tar ställning till en massaker i Turkiet 1915. Sla Sveriges riksdag rösta om Stalins utrensningar, nassesvinens pogromer, fördrivningen av palestinierna, Kinas vedervärdiga migrationspolitik, osv osv? Riksdagsgubbarna o kärringarna kommer inte ha ha tid med sånt som arbetslöshet, finanspolitik, skatter och utbildning.
Sitter och halvfilar på nåt slags anförande på hos Motala ABF nästa torsdag. Om raggarkulturen i Sverige, hur den uppkom, vilka den engagerade och hur den lever i dag. Fick en förfrågan från Helli Martinsson på ABF och svarade ja. Det slog mig: Om mods å hippies har det skrivits massmassor men mycket, mycket lite om raggarna. Varför? Förmodligen därför att raggarna rekryterades ur arbetarklassen. Jaja.
Avtalsrörelsen hettar till. Skrivet om det i Cörren i morrn (tisdag). När jag hörde Svenskt Näringslivs Urban Bäckström i dag på förmiddan associerade jag till Curt Nicolin och 1980. Några av er är snudd på lika gamla som jag och minns hur tonerna gick.
Konflikten 1980: Det händer ofta att den beskrivs i media som "storstrejken" --- trots att endast ett fåtal LO-jobbare togs ut i strejk. Konflikten orsakades av SAF som lockoutade 100 000-tals jobbare. Jag var en. Det var vår med het, ihållande värme, vi samlades till konfliktmöten på biografen i Vadstena. På kultursidorna skrev författare ocyh kulturarbetare hur ansvarslösa arbetarna var som inte accepterade arbetsgivarnas bud. Jag minns det därför att jag blev så förbannad när jag läste´t. Några dagar senare ryckte Jan Myrdal ut och stödde LO.
Kollektivavtal för två miljoner löntagare --- eller medarbetare som det heter på nusvenska --- löper ut sista mars. Det kvinnodominerade Handels´ 300 avtal löper ut. Detaljhandeln går som tåget och ICA, Axfood, Clas Olsson med flera signalerar för bautabigga vinstökningar. Räkna med protester på de fiiiiiiiina borgartidningarnas ledarsidor om Handels tvingas till konflikt för att hävda medlemmarnas reallöneutveckling.
Goodnight sweethearts goodnight

2 kommentarer:

Conrad sa...

Jag tror att Carin Enegom och Eric Neongam begått incest, Monica Green.

Åke sa...

Oj vad bloggarna är på hugget, när det gäller politik.
Det är väl så trångt att ingen kommer fram.