måndag 3 maj 2010

CÖRRENCRÖNICA TISDAG

Himlen är hög och vid, horisonten ljusnar, marken sjuder och vibrerar av dånande växtkraft, och just då, när vårsolen ger oss hoppet om framtiden åter, presenterar de tre rödgröna partierna ett gemensamt alternativ till högeralliansens politik som får hjärtat att bulta och banka lite extra. Jag ser framför mig hur glåmigt bleka, halvt uppgivna S-sympatisörer plötsligt får liv i blicken, hur de rätar på ryggen och med vällust sluter den prunkande rödgröna jobb- och rättfärdighetsbuketten i famnen.
Överdrivet? Kanske det. Men faktum kvarstår: Det rödgröna budgetalternativet, entydigt och konkret, pekar ut en alternativ färdriktning för Sverige. För mig är det omöjligt att inte applådera socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterns gemensamma förslag. Inte i första hand därför att jag är en inpiskat obotlig sosse utan därför att jag länge pläderat just för flera av de strategiskt viktiga förslag som de rödgröna partierna nu flaggar för.
Som till exempel
+ sänkt arbetsgivaravgift för småföretag
+ satsning på praktik, utbildningsplatser och arbetsmarknadsutbildning
+ höjda statsbidrag till kommuner och landsting
+ reformering av a-kassan och sjukförsäkringen
Jobbpolitik, alltså. Känns särskilt glädjande att S vill använda sänkta arbetsgivaravgifter som hävstång i ansträngningarna att åstadkomma fler jobb i småföretagen. Statsminister Reinfeldt & finansminister Borg om de rödgrönas ekonomiskpolitiska motion: "De återupprättar bidragslinjen." Så kommer det att heta på Correns och övriga borgerliga ledarsidor. Värt att minnas: Att alliansare sätter likhetstecken mellan pension/a-kassa/sjukförsäkring och bidrag.
Jobbskatteavdraget, alliansregeringens försök att få snurr på jobbtillväxten, misslyckades – på samma gång som skattesänkarpolitiken dränerar den offentliga sektorn på resurser. Enligt riksdagens utredningstjänst har den offentliga sektorn bantats med motsvarande 35 000 jobb under 2008 och 2009.
Skattesänkningar enligt principen mest till de välsituerade eller fortsatt omsorg om "välfärdens kärna" – en av huvudfrågorna som väljarna har att ta ställning till i september.
2011 och 2012: Måttlig tillväxt, fortsatt hög arbetslöshet. Allt tyder på att den inhemska efterfrågan spelar en avgörande roll för konjunkturuppgången. Sänkta arbetsgivareavgifter och mer pengar i plånboken för pensionärer och arbetslösa är inslag i en politik för fler jobb och minskade klyftor.
Mer fakta om de rödgrönas alternativ: www.socialdemokraterna.se

10 kommentarer:

Rolf sa...

Jag förstår att du sitter kvar i minneslunden än. Du får väl knalla över till önskebrunnen också, när du ändå håller på.
Jag tror att ReinBorg klamrar sig fast en period till, tyvärr.
Ordverifiering; bulle, så jag går och tar en fika nu.
Apropå minneslunden; "Blommor är vilsamma att betrakta. De har varken känslor eller konflikter"
MF vem citerar jag?

Monica sa...

Sigmund Freud

Torbjörn sa...

Thore Skogman

Rolf sa...

Nej då, det var Jim Reeves.
Rätt igen Monica, visst var det SF.

Rolf sa...

Thore Skogman? Var det han som hade glest hår och rött mellan tänderna, eller tvärtom?
Hade jag inte själv skrivit frågan, hade jag gissat på Gösta Knutsson eller Bernhard.
Så länge storfiskar´n......

Torbjörn sa...

Arthur Schopenhauer

Platon sa...

Första upplagan av Arthurs huvudverk(värk) såldes som makulatur och användes att slå in korv i. Då höll dom sig i skinnet i alla fall.

Helena sa...

Enligt din arbetsgivares ledarsida "Med de rödgrönas politik stannar Sverige" och under den senste rubriken "Kejsarens nya kläder" är sista raderna - de rödgröna inte är att hoppas på.

Men jag hoppas ändå.

Monica sa...

Jag också hoppas på de rödgröna och jag ska göra vad jag kan.
Visst inger, jag ska tala om när jag börjar vandringen till Omberg,
men jag har ingen aning om vad den kvinnliga motsvarigheten till Fylking o Achberg innebär. Är det något bra TV-program som jag missat? Hemlösa katter låter bra

Inger sa...

Fylking och Achberg fotvandrade,förra året,mellan Y stad och Haparanda och samlade in pengar för prostatacancerdrabbade.Och om dom gick så långt så kan väl vi Monika,du o jag, gå till Omberg.Ingen har ju sagt varifrån!